Begagnad boggi

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 5 257
Sv: Begagnad boggi

Vi har en Boggie med fronturlastning, tranesläpet, årgången kommer jag inte ihåg riktigt, slutet av 90-talet tror jag.
Inte supersnygg, men vädigt fräsch (lite renoverad, tex hel nytt golv) och både mamma trivs med att köra det och pållen med att stå där. Kostade 30.000:-

Nej det är ju inget lyx, det är bara basic. Men som sagt helt ok, inga större problem med det (fick bytt bromsar men det vet jag även flera som har andra märken som fått gjort). Inget fel på åkkomforten och hästen går mer än gärna in, alla gånger.
Billigt och bra för min smala lilla plånbok :D Både köpa och äga.

Senast ändrad av en moderator:

Får lasta 860kg av mina 1500 i totalvikt ;) Fronturlastning här också.

(Nu tror jag väl inte riktigt på de sifforna men ändå.)

transportendec1.jpg

(Taket behöver göras rent och jag ska ta bort reservhjulet).

Senast ändrad:

Bromsar är en förbrukningsvara och behöver bytas på både bilar och släp. Det kommer man inte undan bara för att man köper ett nytt släp eller ett visst märke.

Har kört mycket med ett VV från 03 (enkelaxlat) och den ligger perfekt bakom min Volvo. Dalavagnen ligger inte alls lika bra. Mitt Kylinge låg som ett strykjärn efter pappas firmabil trots att brorsan körde FORT (ingen häst i och farmor var på sjukhuset). (Det ligger hemskt bra efter Volvon också).

Kort och gott, provkör kombinationen, alla märken passar inte alla bilar osv.

Inte min (boggi 02) Den går superstadigt bakom bilen. Men det är ju min det, alla andra kanske slingrar, vad vet jag.

Jag tror det är skillnad på nyare och äldre Värmlandsvagnar.. jag har en -06:a, en boogie, den är hur stadig och bra som helst! Det enda jag kan klaga på är ventilationen som skulle kunna vara bättre.

Sen tror jag faktiskt också att det är ett rykte som vagnen dras med, att den skulle vara så mycket sämre än alla andra. Jag gillar den i alla fall!! Bra vagn till bra pris! Visst den finns inte att välja på i fjorton olika färger osv men den har vad jag behöver!

Har erfarenhet av både värmlandsvagnen och boj.

Värmlandsvagnen tycker jag är MYCKET mer "hoppig" när man kör tom,än vad bojen är när man kör tom.

Har lite småskavanker på bojen,inget som är farligt,utan bara slitage,Tex så är det ett hack i gummimattan på bojen,som ska gjutas igen,kostar typ 3-400:- om man gör det själv. Har aluminiumgolv med helgjuten gummimatta i bojen,så jag behöver inte byta hela mattan,utan bara gjuta igen hålet som sagt,det tycker jag är ett plus,blir mycket billigare än att köpa en ny matta. Sen gillar jag att det är aluminiumgolv i den,i värmlandsvagnen så är det trägolv,är jättenojjig att trägolv ska ruttna..

Jag har bakdörrar bak i stället för bommar på bojen,om det är bra eller dåligt vet jag inte än då jag inte har hunnit köra häst i den än pga golvet,så det kan jag inte utala mig om..

Bakluckan går trögt på bojen,men behöver antagligen bara smörjas,värmlandsvagnen är ju så gott som ny,så där går allt fint.

Det som jag är MYCKET besviken på värmlandsvagnen är att skruvarna (bultarna?) redan rostat,de som taket sitter fasst med i väggarna,och bak på rampen,så det har lämnats ränder där det har runnit vid regn,och alla skruvar är bruna..:mad: På bojen sitter det platspluttar ovanpå skruarna,så det har det inte runnit nått rost än.
Likaså på VV så är ventelationen rätt så dålig,finns i dörren,sen två hål i taket (som en 10-krona kanske?),och det är "borrat" så man kan liksom inte stänga/öppna,så när vi hade snö sist hade vi en liten snöhög inne på golvet,och var lite blött runt om,kul om man transporterar häst en längre sträcka i regn eller nått,regnar det in på dom då?

Bojen har en gummimatta på luckan,medans VV har en filtmatta,och filtmattan är förjävlig att göra ren,och går lätt sönder om man har broddat hästen. Så filtmattan tycker jag är minus,fasst den är ju såklart liiiite mindre hal än vad gummimattan på bojen blir om det tex regnar ute när man lastar.

Gillar även att det är aluminiumstänkskydd på bojen,istället för plast som på VV.

Det som är minus på bägge är att det finns få hakar/ringar m.m att fästa hösegel och sånt i. Finns typ bara en på varje sida för grimskafft och hönät.

Värmlandsvagnen är en -07,och bojen en -01,så bojen är 6 år äldre.
http://home.swipnet.se/bojtrailers/bravo1.jpg (exakt denna har vi,dock inte min på bilden)

http://image.annonsborsen.se/online/351000/351570_0.jpg (exakt denna har vi,dock inte min på bilden)

Senast ändrad:

Våra hästar åker kanonbra i en Classic boogi Värmlandsvagn -05:a. Den har inte äkta boggi men är stadig och lätt efter bilen. Lite hoppig när vi kör den tom men med last går den kanonbra.
Den är ljus invändigt, panikbommar fram och bra bakbommar.
Ett annat pluss är att den får lasta mycket redan vid 1500 kg totalvikt, tror det var drygt 800 kg.

Läckösläpet har jag haft och varit helnöjd med. Ljust, fräscht, ligger jättestadigt bakom bilen och alla mina hästar har trivts bra i det.
Värmlandsvagn skulle jag INTE rekomendera, det går som en skadeskjuten huggorm bakom bilen (även de nyare boggivagnarna...)
Kylinge, Boj, Dalavagnen, Sävsjösläpet och Star är oxå bra släp i mina ögon.

Sävsjösläpet? Vet du vilka som tillverkar dem? Jo Värmlandsvagnen,:angel:
En kompis köpte vad hon trodde var ett beg Sävsjösläp ifrån en Statoilmack men när hon fick papprena ifrån vägverket så stod det att det var en Värmlandsvagnen, endast dekalerna var Sävsjö...

KL

Har kollar runt lite mer nu och hittat ett släp här i närheten för det priset som passar mej. Ett Läckösläp. Årsmodell -95. Är det nått att ha?
Eftersom jag bara har lastat med den gamla transporten jag har nu(grannens som jag lånar) och som det inte ens finns några bommar i bak på så vet jag inte hur sånt funkar.
Men på bilden på Löckösläpet så ser det väldigt "osäkert" ut. Men jag vet ju inte om det kanske är så på alla transporter. Man kör iaf igenom en lång sprint igenom massa öglor som är både på bommen och på fästet i vägen. Tycker det borde vara svårt att få loss bommen om hästen får panik eller nått. Det är bakbommen jag pratar om alltså. Och på bilden är det en hel bom i bak och ingen mellanvägg. Har mejlat och frågat ägaren men kan det vara så att det inte går att sätta in mellanvägg?

Nej det är antagligen inte en bra lösning. Vilken panikutlösning har nya Läckösläp fö?

Du kanske kan hitta ngt äldre Böckmann eller annat äldre EU-släp som har panikutlösning till ett överkomligt pris?

De bomlösningarna är lite jobbiga att lossa, ja. Det brukar oftast gå att sätta in mellanvägg, alla släp kommer väl med korta bommar och vägg medan lång bakbom är tillval.

Sävsjösläpet? Vet du vilka som tillverkar dem? Jo Värmlandsvagnen,:angel:
En kompis köpte vad hon trodde var ett beg Sävsjösläp ifrån en Statoilmack men när hon fick papprena ifrån vägverket så stod det att det var en Värmlandsvagnen, endast dekalerna var Sävsjö...

Det sävsjösläp jag hyrt var en exakt kopia av Boj Bravo, även inredningen. Inte ens i närheten av en VV att köra... Där ser man. :o

KL

Har kollar runt lite mer nu och hittat ett släp här i närheten för det priset som passar mej. Ett Läckösläp. Årsmodell -95. Är det nått att ha?
Eftersom jag bara har lastat med den gamla transporten jag har nu(grannens som jag lånar) och som det inte ens finns några bommar i bak på så vet jag inte hur sånt funkar.
Men på bilden på Löckösläpet så ser det väldigt "osäkert" ut. Men jag vet ju inte om det kanske är så på alla transporter. Man kör iaf igenom en lång sprint igenom massa öglor som är både på bommen och på fästet i vägen. Tycker det borde vara svårt att få loss bommen om hästen får panik eller nått. Det är bakbommen jag pratar om alltså. Och på bilden är det en hel bom i bak och ingen mellanvägg. Har mejlat och frågat ägaren men kan det vara så att det inte går att sätta in mellanvägg?

Mellanvägg är inga problem att sätta i, och bakbommarna är jättelätta att ta bort. (har själv ägt 2 läckösläp och som sagt varit jättenöjd med dem!!) Kolla på deras hemsida så får du ganska bra bild av hur släpen ser ut. Är i princip bara taket som skiljer sig på de nyare modellerna...
http://www.lackoslapet.nu/

Hur är det med priset, är ett läckösläp årsmodell 95, boggi. Ingen sadelkammare eller nått sånt tillval värd 28,000 om den är i "normalt" skick? Skulle ni betala det om ni ville ha en sån vagn?

Den jag är intresserad av är iofs mörk(brun) på insidan och jag vill ha en ljus men det är väl bara att måla om.

Jag såg på länken att Läckösläpet inte har ngn panikutlösning över huvud taget! Köp ngt av alla de märken som erbjuder det.

Hur fungerar en panikutlösning?

Det verkar ju som att alla vagnar har någon nackdel. Säkerheten går väl iofs i första hand men. Har en förtillfället svårlastad häst också så det gäller att allt funkar bra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 208
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 085
Senast: Calmiche
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna... 2
Svar
23
· Visningar
4 422
Senast: Jeps
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas... 2
Svar
30
· Visningar
7 449
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka