Sv: Begagnad boggi
Har erfarenhet av både värmlandsvagnen och boj.
Värmlandsvagnen tycker jag är MYCKET mer "hoppig" när man kör tom,än vad bojen är när man kör tom.
Har lite småskavanker på bojen,inget som är farligt,utan bara slitage,Tex så är det ett hack i gummimattan på bojen,som ska gjutas igen,kostar typ 3-400:- om man gör det själv. Har aluminiumgolv med helgjuten gummimatta i bojen,så jag behöver inte byta hela mattan,utan bara gjuta igen hålet som sagt,det tycker jag är ett plus,blir mycket billigare än att köpa en ny matta. Sen gillar jag att det är aluminiumgolv i den,i värmlandsvagnen så är det trägolv,är jättenojjig att trägolv ska ruttna..
Jag har bakdörrar bak i stället för bommar på bojen,om det är bra eller dåligt vet jag inte än då jag inte har hunnit köra häst i den än pga golvet,så det kan jag inte utala mig om..
Bakluckan går trögt på bojen,men behöver antagligen bara smörjas,värmlandsvagnen är ju så gott som ny,så där går allt fint.
Det som jag är MYCKET besviken på värmlandsvagnen är att skruvarna (bultarna?) redan rostat,de som taket sitter fasst med i väggarna,och bak på rampen,så det har lämnats ränder där det har runnit vid regn,och alla skruvar är bruna..

På bojen sitter det platspluttar ovanpå skruarna,så det har det inte runnit nått rost än.
Likaså på VV så är ventelationen rätt så dålig,finns i dörren,sen två hål i taket (som en 10-krona kanske?),och det är "borrat" så man kan liksom inte stänga/öppna,så när vi hade snö sist hade vi en liten snöhög inne på golvet,och var lite blött runt om,kul om man transporterar häst en längre sträcka i regn eller nått,regnar det in på dom då?
Bojen har en gummimatta på luckan,medans VV har en filtmatta,och filtmattan är förjävlig att göra ren,och går lätt sönder om man har broddat hästen. Så filtmattan tycker jag är minus,fasst den är ju såklart liiiite mindre hal än vad gummimattan på bojen blir om det tex regnar ute när man lastar.
Gillar även att det är aluminiumstänkskydd på bojen,istället för plast som på VV.
Det som är minus på bägge är att det finns få hakar/ringar m.m att fästa hösegel och sånt i. Finns typ bara en på varje sida för grimskafft och hönät.
Värmlandsvagnen är en -07,och bojen en -01,så bojen är 6 år äldre.
http://home.swipnet.se/bojtrailers/bravo1.jpg (exakt denna har vi,dock inte min på bilden)
http://image.annonsborsen.se/online/351000/351570_0.jpg (exakt denna har vi,dock inte min på bilden)