Begagnad transport

Centaur

Trådstartare
Eftersom min häst inte vill åka i min nya Gaupen (VV) så måste jag ha en annan transport. Måste vara stor och rymlig, och jätteviktigt att den går stadigt och ej skramlar för mkt eftersom hästen är rädd för att åka.

Har funderat på Boj, då dom verkar vara ganska rymliga och av bra kvalite, men vill gärna ha tips på andra märken också. Blir nog ett begagnad. Men frågan är hur gammalt det är säkert att köpa? Kan man anta att ett fem år gammalt släp fortfarande är i bra skick?

Helst borde det gå att hyra först så jag kan se om han trivs i det... :crazy:

Sv: Begagnad transport

Jag hade VV förut och har nu en Star. Mycket stor skillnad på komfort, ljud och stabilitet. Rekommenderas!

Christ har mig veterligen gått i konken så det verkar väldigt dumt att köpa något som man inte kan få service, reservdelar alternativt andrahandsvärde på.

Nja, det finns skrivet om detta i en annan tråd. Enligt den tråden så är det generalagenten som har gått i konkurs, men att återförsäljarna kommer att jobba vidare. Om man är intresserad av ett sådant släp föreslår jag att man kontaktar återförsäljare och får deras version och inte bara skvaller på nätet.

Till Centaur: Annars finns det ju gott om liknande släp på marknaden nu, t ex Rausch och Böckmann, som jag tycker ser ut att hålla en aning högre kvalitet än t ex Christ Carat/Comet. Henra verkar ha fina släp också.

Det var kanske lite diffust skrivet av mig,:o jag menade ju generalagenten och det är något som lätt ställer till problem för kunderna.

Ifor Williams är verkligen jättestora och stadiga. Folk kör ardenner och tinker, samt klaustrofobiska hästar i såna :D

Christ eller Böckmann!
Ubble åker ju jättedåligt, han står och galopperar på stället i stort sätt men han älskade Böckmannsläpet han åkte hem i! :)
Låg väldigt stadigt efter bilen och är nog lite lägre för det känns inte alls högt.
Hoppas att min kräsna fux ska gilla det oxå :p

Fast dom har jag hört en hel del dåligt om, främst att dom rostar nåt helt fruktansvärt!

Innan jag köpte min Ifor hade jag precis som du hört massa dåligt om dem, bla att de rostar och att sprintarna fryser. Men eftersom jag letade med kombinatiuonsramp så var det ett bra alternativ.

Vår är från -99 och den ser helt ny ut, ingen rost någonstans. Och sprintarna har inte heller frysigt trots att det varit ner till -20 grader här.

Så det där med att de rostar har nog att göra me hur man sköter dem. Min tidigare svårlastade häst formligen springer in i sin Ifor transport. Jag kan varmt rekomendera dem.

Det är en del av återförsäljarna som hyr ut vagnar också. Jag rekommenderar det faktiskt även om det kostar lite. Jag hyrde ett Böckmann och såg vilka svaga punkter(sadelkammarlås som kärvade, bromsar som var för hårda(väldigt nytt släp), men framför allt vilka starka som det hade(lättdraget, tyst, gediget, kvalitet överallt mm mm). Det avgjorde saken och nu är jag lycklig ägare till ett Master-släp. :love:
Kan dock säga att jag inte köpte släpet av den återförsäljaren som jag hyrde av för han visade vad han gick för vad gäller serviceandan osv. Jag skulle aldrig vilja komma med ett problem till honom om jag köpt ett släp där för jag skulle nog aldrig få någon hjälp. :cool: Så det är att rekommendera - att bara hyra utan att säga att du funderar på att köpa för då ser du lite hur de är att ha kontakt med.
Som du förstår så rekommenderar jag Böckmann. Jag gillade Henra och Humbaur också. Jag skulle inte ens överväga ett plywoodsläp för det ruttnar förr eller senare.
Jag gillade absolut inte Christ för jag såg släp som bara var halvåret gamla som stod och rostade i skruvarna:eek: ! Dessutom kändes de allmänt som ganska dåliga i kvaliteten. Det samma gäller Cheval Liberté. Ifor Williams såg jag också rost på släp som inte ens var 1 år:eek: . Så skall det inte vara. Dessutom verkade de vara ganska osmidiga.
Det kan vara svårt att få tag på släp som bara är några år gamla. De flesta har nog sina släp i upp mot 7-10 år innan de börjar byta. Men det är klart att det finns och det gäller bara att ha lite tur.

Ja det vore bra att hyra det, eftersom han är så kinkig.

Gärna fler råd! :)

Jag köpte en startrailer Diamant-99, 2001 och är mer än nöjd. Jag har lämnat in den på service en gång och då bytte dom bromsvajrarna och en rund smörjning, jag kör ca 1 gång/vecka! Kan verkligen rekomenderas:D

Ume-släp!

När jag hämtade min storhäst åkte hon i en Reko-trailer, vilket inte uppskattades av henne. Levde loppan hela vägen hem och när vi tillslut var hemma hade hästen satt sig ner.

En vecka senare så skulle vi bara lastträna och åka en liten sväng om det gick bra. Hästen gick rakt in och rörde på sig en gång under hela resan.

Det är sådan skillnad på transporterna. Väldigt höga i tak, ljusa, ligger bra efter bilen och går väldigt stadigt.

Har en D-ponny i vårat stall. Åker hon någon annan transport en Ume-släpet får hon mer eller mindre panik men i den står hon som ett ljus.

Det är lustigt det där med hur de trivs olika bra i olika transporter. Men Ume-släpet är något som verkar uppskattas av alla våra hästar iaf. :)

Du skämtar om rostiga skruvar?? Jag har rostfria på mitt Comet alu, så dom rostar nog dåligt.. Vet att dom riktigt tidiga modellerna hade dom galvade ringar innanför dom galvade "skruvarna" Dom kunde fälla färg och blev utbytta i somras.

Böckmann är tyvärr precis osm VV lite känsliga. Vet en som lagar hästtransporter och skulle lyfta en Böckmann som var ett par år gammal och golvet trasades sönder. Det var något elfel på den som skulle kollas inför besiktningen. Så det var därför han skulle lyfta den.

Christ har absolut inte gått i konkurs! Utan det är trailerimport som har blivit omorganiserat, det är en till delägare i det nu. Enda skillnaden är att namnet är ändrat, trailerimportnorden heter det nu och att servicen har blivit bättre iom att det inte är enbart en person som sköter hela företaget utan två. Det gör att det är lättare att få tag på dom. För övrigt fungerar det precis som förut. Denna info har jag precis fått av "min" återförsäljare. Jag ringde till dom för att höra..

Nej, jag skämtar inte med Christ rost. jag var på trailerimport och tittade på släpen och det var rost. Det var dels popnitar och dels skruvar vid ingsteget till transporten. Detta var i höstas. Kan det ha varit släp som stått sen länge? Det var inte begagnade transporter iallafall, men de kan ju ha stått där sen tidigare. Tja, du verkar vara nöjd med ditt köp liksom jag med mitt. ;)
Tror inte att mitt golv kommer att trasas sönder eftersom det är aluminium. Ett böckmann är långt ifrån känsliga saker. Tittar man på galvningen på stången fram till draget så ser man hur kraftig den galvningen är jämför med tex Christ, Cheval, Star mfl.
Har aldrig hört någon kalla ett böckmann känsligt förut. :rofl:

Boj-förhandlare finns i grannstaden så det vore ju smidigt. Ska på Arctic Horse Show nu den 22. så då ska jag passa på att kolla lite på släpen som finns där.

Generalargenturen till Christ finns kvar hos hos "modersargenturen"
Företaget kommer att finnas kvar så det är nog ingen fara att köpa släpen!
Har ett christ släp själv som jag är helnöjd med (cometen)
Det ända som nu kan få mig att byta är om vi byter bil då den har samma färg! Matchnings freak!! Men det kommer då att bli en christ eller möjligen paragan igen iså fall:love:

Fast vill du ha ett stort släp är inte ens de större Bojarna särskilt stora. Den vanliga 216 har bara en invändig längd på 2,9 dvs bara några cm större än Värmlandsvagnen.
Den största hamnar ändå bara på 3,1...

Annars tycker jag Boj verkar trevliga vagnar men jag tvekar just för att de är så "små".

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 121
Senast: tara
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka