Wille
Trådstartare
Åh just ja. Lån. Därför jag var med i JAK en gång i tiden. Ränta är ju ett skit jag inte heller gillar.Förenklat: Tillväxt behövs pga alla lån. Då menar jag inte privatpersoners lån, utan de gigantiska företagens och länders lån. Det är ränta på lånen. För att den globala ekonomin inte ska krascha behöver den växa.
Tack och lov så har "börsen" (aktiemarknaden) börjat frikopplas från tillgången till naturresurser, aktierna går upp och ner baserat på människors tro på aktien. Det är något bra, för det öppnar för att vi kan börja reglera de direkta resurserna mer, utan att det kraschar något (förutsatt att folk fortsätter tro på sina aktier, det hela är något av ett spirituellt pyramidbygge).
Alltså, vi är redan ganska djupt inne i en klimatkatastrof men börsen stånkar på. Visste ni tillexempel att 100% av Frankrikes kronärtskocksskörd förstördes den här sommaren? Och att 100-tals dött runtom världen på grund av regn?
Om du kan engelska och vill läsa spjutspetstänkande om hur vi ska ta oss in i framtiden så är begreppet det nu forskas på och filosoferas om "post-growth".
Jag kan engelska rätt bra. Dessvärre saknar jag både koncentrationsförmåga och uthållighet, så att ta till mig ny kunskap är jättesvårt för mig numera, även när jag är superintresserad av ämnet. Jag klarar bara av att läsa eller se på video, kortare stunder. Tyvärr. Det är en sorg att inte längre har den hjärnan jag hade förut.