Vi har ju ändå en ökande andel av befolkningen som inte går runt på ett jobb utan behöver dubbla för att kostnaderna springer ifrån lönerna så även om en svensk låglönearbetare har mycket högre lön än en bangladeshisk så går det ju tyvärr att utnyttja arbetskraft även här, vilket har min poäng. Det sker, alltså finns företag som gör det. I Sverige. Sedan är det väl ändå naivt att tro att våra rikaste svenskar inte tar arbetskraft utomlands ifrån även om tex huvudkontoret och koncernens registrering är här? Det jag ville peka på är att det sällan är så enkelt att det bara är de som blir rika på en verksamhet som har skapat den rikedomen och det tycker jag borde kunna lagstadgad bättre emot. Fördelningspolitik helt enkelt (men gärna version 2.0).
Men jag säger som du, det finns mängder at folk som vet detta bättre än jag.
Det sker, det jag ställer mig emot är att en diskussion om miljardärer ofta svänger snabbt till att indikera negativa attribut kring dem och väldigt sällan bolagen de bygger, riskerna de tagit, innovationerna de skapat, skatterna de betalar eller människorna de sysselsätter. Vad de bidrar med i ett samhälle. Jag skulle våga påstå att det finns fler miljardärer i Sverige som betalar ut fullt normala löner till sina anställda än som inte gör det, och i många sektorer tjänar du mer som privatanställd än offentligt anställd. Så ska man titta på folk som behöver dubbla jobb så är ju inte offentliga arbetsgivare bättre.
Jag efterfrågar med andra ord en mer nyanserad debatt om just miljardärerna. Sen tycker jag att det är etiskt svårt med miljardärer, själv har jag ju svårt att ens förlika mig med att vara medelklass. Jag hade önskat jämnare klyftor. Men hur man ska få ihop allt det där, med att få folk som tar risker, bygger bolag, driver innovation, sysselsätter andra och samtidigt beskatta för att få in nog till statskassan och upprätthålla ordning och gynna grön omställning utan regelverk som tar kål på företagen.. det är ju inte den enklaste nöten att knäcka minst sagt. (Och jag har inte en enda poäng nationalekonomi i min statsvetarexamen, bara massa ideologi och herrans massa system, och på ett ideologiskt plan är ju allt mycket enklare än när det sen ska lyckas genomföras.)
Senast ändrad: