Bukefalos 28 år!

Behålla hästen eller inte?

Sv: Behålla hästen eller inte?

Jag håller också med Shetlandskusk, har du möjlighet att åka och umgås med hästen hos fodervärden så gör det. Då känner du hur ni fungerar ihop och vad du känner när du är med hästen. Sen borde det bli lättare att fatta beslut =D
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

*kl*
Tack för alla era svar! :bow:

Verkligen ett jättesvårt beslut.
Så svårt med känslor, han är ju inte bara en häst, han är ju min familj, mitt lilla barn, och han betyder väldigt mycket för mig.

Han är min första egna häst. Ponnyn jag hade innan som jag nämnde tidigare, hade jag på foder i några år. När jag skulle flytta för att plugga efter studenten, så sålde jag henne åt ägaren då hon hade ny häst och inte ville ha tillbaka ponnyn. Och jag hade inte tid och råd eftersom jag skulle plugga.

Jag vet att det är häst jag vill ha. Så fort jag har möjlighet, så vill jag ha häst igen. Frågan är bara vilken?
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Usch, har bestämt mig massor av gånger nu hur jag ska göra....

Ena stunden har jag bestämt mig för att sälja hästen. Följa hjärnan och råden, jag pluggar ju nu och skulle spara in hästförsäkringen varje månad. Jag har redan börjat gå vidare utan hästen och skulle klara mig utan honom.

Othello01.jpg




Nästa stund, så tänker jag, att det beror ju på vad fodervärden vill ge för hästen, för om jag säljer, så vill jag få så pass mycket att jag kan köpa en motsvarande häst (talangmässigt eller vad man ska säga). Min häst är absolut ingen "wow-häst". Men jag tycker att han har utstrålning och han rör sig något bättre än medel.
Kan jag tänka så? Han är bara tävlad klubbtävling och nu är han dessutom inte igång (sedan fodervärden fick honom) och går bara som omusklad skogshäst. Vad kan han vara värd då liksom?

Othello28.jpg



Och en annan stund så känner jag att det är ju faktiskt han och jag, vi hör ihop och jag vill ha honom bara som min egna, precis som det var innan jag skadade mig!

bete010.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Behålla hästen eller inte?

Tycker nog också du ska försöka få rida hästen några gånger och känna efter ordentligt hur du vill göra. För det låter ju som att du egentligen vill ha kvar hästen. Hur ofta känner du att du vill ha kvar hästen? Kan du inte prata med fodervärden (om personen bor nära dig) om att kanske ha hästen på tex halvfoder efter sommaren, så får du umgås mer med hästen och få en bättre möjlighet att känna efter hur du vill göra? fast det är ju något som fodervärden kanske inte går med på.
Hur ofta tänker du att du ska sälja till fodervärden och kanske köpa en ny häst? Jag förstår att det är jättesvårt att bestämma sig. Men känner du oftast när du tänker på hur du ska göra, känner att du vill ha kvar hästen, kanske du ska se vilka alternativ som finns för att få möjlighet att rida hästen och känna efter hur du egentligen vill göra.
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Du kanske skulle be om ett bud - eller föreslå ett pris? Om fodervärden inte är villig att betala i närheten av hästens värde så tycker jag du ska behålla eller sälja till någon annan. Det gynnar sällan hästen att sälja den för 10.000 och den är värld 50.000. Risken är fodervärlden av någon anlednign säljer vidare att du står med lång näsa och fodervärlden har tjänat en ordentlig hacka.
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Att spara in försäkringen kan ju inte göra så himmla stor skillnad eller? (Då skulle jag nog hellre se över försäkringen och spara lite där) Sen skrev du att du hade pluggat färdigt till sommaren. Det är ju inte så långt kvar. Du kanske får ett helt okey jobb då och har alla möjligheter att ha kvar hästen? Eller inte, men då kan du rida till honom själv först och få bättre betalt för honom.

Fodervärden har ju kontrakt kvar till sommaren, så om det inte är akut så skulle jag avvakta tills jag vore 100% säker. För JAG skulle inte förlåta mig själv OM jag ångrade mig efteråt och då inte kunde göra någonting åt situationen.
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Jag har varit lite i samma läge som du är nu. Jag red en av mammas hästar i dressyr (tävlade med plac upp till LA:6) och lite lätta klasser i hoppning. Han har funnit i familjen sen han var 3 år och ohanterad. Mamma och syster tyckte han skulle få satsa mer på hoppningen, och jag hoppar hellst inte så högt om jag får välja. 110 på den hästen gick bra att tävla, träna lite på 120 hinder, men bara på honom! Så syster tog över och gjorde hopphäst av honom.
Jag köpte ett 75% syskon till honom och hoppades att de skulle likna varandra lite iaf. Hästen jag köpte var två år då. Nu blev han en 178cm stor jätte, som hoppade hus! Och tyckte att dressyr var rena sömnpillret. Hoppade lite för hans skull, men han hoppade för bra för mig och tillslut flög jag av och fick en komplicerad spiralfraktur på vadbenen. Tog mkt lång tid att läka och mkt krångel. Jag är jätte rädd att hoppa efter detta, kan rida honom på marken utan problem och startade en 80 cm cr... men kände mig absolut inte trygg!
Nu hade jag turen att min syster passar jätte bra ihop med honom, och mindre bra ihop med den hästen jag red tidigare som blir tittig och inte litar på min syster.
Så vi böt!:D och jag står nu som ägare på min röda älskling, och det är roligt att rida igen!
Det är det som är det viktigaste, att känna sig trygg! Även om det kan hända saker ändå, så måste grund tryggheten alltid finnas där!

Oj sorry nu blev det långt :o
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Att spara in försäkringen kan ju inte göra så himmla stor skillnad eller?

Tja, har man inte jättestora omkostnader för sig själv, kan det bli en rätt stor skillnad i vardagen. Min förra häst (vbl.travare) kostade knappt 500:-/månaden i försäkringspremie, vilket motsvarar nästan hälften av min matkostnad varje månad. Bara en liten reflektion från min sida.

TS Jag känner delvis igen mig i din situation, det där velandet (i brist på bättre ord) - "Vad vill jag egentligen, på riktigt? Vad är rätt?". Jag kan tyvärr inte ge dig råd som inte redan getts.

Jag själv sålde min förra häst till fodervärden, eftersom jag kom fram till att det var det bästa för hästen. De är perfekta för varandra och utvecklas ihop, hästen är harmonisk och trivs med tillvaron. FV/köparen kunde ge henne en tillvaro som hon behöver, som jag inte hade möjlighet att ge henne, och jag ville inte slita upp henne från det. Jag velade i många månader, och en liten liten del av mig vill ibland fortfarande skrika. Men jag är idag ägare till en häst jag velat ha sedan sommaren 2005, vilket jag inte ångrar ett ögonblick.
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Eftersom du inte känner dig säker på att du vill sälja hade jag väntat. Hellre ångra att jag inte sålde än ångra att jag sålde och inte kunna göra något åt det. Tycker att du ska ge det lite tid och försöka rida honom igen så du verkligen får chansen att känna efter ordentligt.

Jättefin häst!!
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Har hästen nu hos fodervärden använts till skogsmulle så är det ju mkt möjligt att hästen är mer avslappnad ute nu och det var ju just där du kände dig osäker. Så kanske får du tillbaka en häst som är mkt coolare att rida ut på och det var väl egentligen bara den biten som gör att du funderar på att sälja.
Finns möjlighet så åk till fv och rid ut hästen några gånger så känner du ju om han är mindre laddad nu, brukar ju få den effekten när de blir lite off i kondis och nästan alla pass sker som uteridning.
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

*kl*

Tack för alla svar! Väldigt skönt att få läsa lite vad ni andra har för tankar.

Jag har faktiskt bestämt mig nu hur jag ska göra, för ett tag i alla fall.

Som det ser ut nu, så tänker jag behålla hästen. Han är ändå precis den hästen som jag vill ha. Det är svårt att hitta en snällare!

Jag har nog faktiskt känt mig ganska pressad av fodervärden, när hon sagt att hon inte riktigt kan släppa in hästen i hennes familj eftersom hon fasar så mycket över den dagen han ska flytta från henne. Och hon vill ha en garanti att hästen ska stanna kvar hos henne så hon kan tillåta att känslorna för honom blir starka. Och därmed sagt att hon vill verkligen köpa honom, för att hon ska kunna göra detta.

Men jag blir självisk här, och jag kan inte sälja honom för att vara snäll mot henne. För innerst inne vill jag faktiskt ha tillbaka honom. Jag längtar så otroligt mycket efter honom och få ha honom som min egna igen!

Tack för alla era tankar och tips!

tavla02.jpg
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Tja, har man inte jättestora omkostnader för sig själv, kan det bli en rätt stor skillnad i vardagen. Min förra häst (vbl.travare) kostade knappt 500:-/månaden i försäkringspremie, vilket motsvarar nästan hälften av min matkostnad varje månad. Bara en liten reflektion från min sida.


Min häst kostar nästan 600 kr/mån i sin försäkring.
Och det är precis som hos dig, att det är halva min matkostnad för en månad. Har läst en termin nu utan CSN, och då är 600 ganska mkt pengar. Men nu vid jul får jag förhoppningsvis rätt till CSN igen, så då ska jag klara det utan problem.
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Det är inte ett dugg själviskt! Du ska inte sälja för någon annan än din egen eller hästens skull. Skönt att du kommit till ett beslut!
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Han är ändå precis den hästen som jag vill ha. Det är svårt att hitta en snällare!

...innerst inne vill jag faktiskt ha tillbaka honom. Jag längtar så otroligt mycket efter honom och få ha honom som min egna igen!

Är det honom du vill ha (vilket jag utläser av ovan), tycker jag att du gör helt rätt. Ni kommer att hitta tillbaka till varandra och förtroendet, det kommer att bli bra. Ni är väldigt fina ihop!

Att du väljer att inte sälja, är inte det minsta själviskt. Som ovan sa; sälja häst är inget man ska göra enbart för att man inte vill såra/för att vara snäll.
När man tar en häst på foder, får man vara medveten om att ägaren kan vilja ha tillbaka den - annars hade den antagligen legat på säljes-annons från början.

Vad skönt att du fått lite ordning på tankar och känslor!
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Har hästen nu hos fodervärden använts till skogsmulle så är det ju mkt möjligt att hästen är mer avslappnad ute nu och det var ju just där du kände dig osäker. Så kanske får du tillbaka en häst som är mkt coolare att rida ut på och det var väl egentligen bara den biten som gör att du funderar på att sälja.
Finns möjlighet så åk till fv och rid ut hästen några gånger så känner du ju om han är mindre laddad nu, brukar ju få den effekten när de blir lite off i kondis och nästan alla pass sker som uteridning.

Det är jättebra att han rids ut så mycket. Både för att han verkligen behöver det, men oxå för att han förhoppningsvis bli ännu tryggare att rida ut med.

Han är egentligen en av de tryggaste hästarna jag ridit. Supersnäll. Men han är inte så gammal och när något väl blir fel och något händer, så händer det bara väldigt mycket av någon anledning.

Men nej, jag tror faktiskt på oss, att vi kommer komma över detta! Bara vi får chansen!
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Vad skönt att du bestämt dig. Och jag håller med, ni är jättefina tillsammans.
Och som andra sagt, det är inte ett dugg själviskt. Det är ju faktiskt din häst! FV har ju bara hästen på foder, det var ju inte tal om foder innan köp, eller hur?
Det kommer säkert gå jättebra!
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

Jag tycker inte du är självisk, om något är det fodervärlden som du lånat ut din pärla till som kanske går en aning över gränsen. Det är din häst och du har redan investerat tid, pengar och känslor i hästen. Ge er båda en chans tillsammans, reder ni ut det är det perfekt annars ordnar det sig på något vis ändå.
 
Sv: Behålla hästen eller inte?

*lite kl*

Tack, så klart värmer det att ni tycker att det är en fin häst och att vi är fina tillsammans :love::bow:. Det behövde jag nog lite extra nu!

Ja, det är faktiskt jätteskönt att ändå ha kommit fram till ett beslut, jag har sån himla beslutsångest, så det är skönt att istället för att fundera på OM jag ska sälja eller behålla, så går funderingarna till att fantisera om vår framtid tillsammans. Och det är inte alls lika påfrestande, mer njutningsfullt ;)!

Man vet ju aldrig vad som händer, men just nu vet jag vad jag vill i alla fall:)

Och när ni säger det, så är det ju faktiskt så att FV visste vad hon gav sig in på, det var inget tal om försäljning. Det enda vi bestämde är att han inte kommer säljas under fodervärdstiden (till någon annan). Jag hoppas att det kommer bli bra. Om det fungerar kan det till och med vara så att vi kanske kan dela på honom när jag flyttar hem igen. Men det får man se då!

Tack igen för hjälpen!
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 683
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 770
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Andromedae
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 809
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp