Behålla hästen trots kris

Klart jag dragit på för stora växlar, helt klart. Jag vill bara provocera tanken.

Vi har ett mycket ansträngt läge i många kommuner i Sverige. Att se över möjligheter att frigöra resurser för att ge de elever stöd som bäst behöver det, är enligt min mening helt nödvändigt.

Det kan hända att vi hittar former som fungerar bättre än de vi har idag.
Men distansundervisning kräver väl inte mindre resurser? Bara mindre lokaler.
Lärartimmarna lär det inte vara någon större skillnad på.
 
Men distansundervisning kräver väl inte mindre resurser? Bara mindre lokaler.
Lärartimmarna lär det inte vara någon större skillnad på.

Det är dyrt med lokaler.... Kanske mindre lokalkostnader skulle kunna möjliggöra fler lärartimmar. Men detta är en väldigt komplex fråga. Utan att ha en åsikt om vad som är "bäst" håller jag med @prinsessfeminist att vi bör se över om något har fungerat bättre. Sen kanske slutsatsen blir att så inte är fallet, men kanske finns det något att lära?

När det gäller arbete tror jag det kommer förändra sättet att jobba för många. Det möjliggör kanske att inte jobbet behöver styra var man bosätter sig.

Nu var väl kanske detta lite väl mkt OT för denna tråden.....
 
Vi skulle dra ned på hästarna redan innan Corona så vi fortsätter i den tanken. De hade alltså inget med de här att göra så minst 1 är till salu möjligtvis 2 i slutändan..
 
Jag jobbar som ssk så jag kan jobba hur mycket jag vill men tycker att 100% räcker. Om 1.5 v hämtar jag istället hem en till häst.
 
Hur många har du kvar då?
Om vi blir av med en så är 4 kvar blir vi av med 2 är det 3 kvar. Vi har en salig blandning av hästar hemma och ägaren till de två som den ena är till salu kan inte rida längre pga av sjukdom. Så de är dags att dra ned för hen tycker inte de är schysst att hästarna i sina bästa åldrar bara ska gå och skrota.
 
Jag är inte orolig för mitt jobb, men det är klart, kommunerna hade ett kärvt läge före krisen, och ännu kärvare lär det bli, när skatteintäkterna uteblir. Jag tror därför inte att mitt jobb är lika med garanterad inkomst, det skulle mycket väl kunna vara så att man drog in min tjänst.

Det skulle en del till för att sälja någon av hästarna, men blev jag arbetslös så hade iaf en häst rykt, om jag inte snabbt hittade ett nytt jobb, förstås.

Jag har dock arbetat hemifrån nu en tid och därmed sluppit pendlingstid, vilket underlättat vardagen en hel del.

Det skulle jag gärna fortsätta med, och då kan man dra in en del kostnader på kommunen. Funderar på att föreslå att spara in på lokaler, så slipper vi en del kostnader.
Uppenbarligen behövs knappt gymnasieskolorna heller, tänk vad det skulle innebära om, låt säga, hälften av undervisningen skedde digitalt?

Då hade skolan kunnat lägga mer resurser på undervisning, istället för lokalhyror.

Jag tror vi kommer se förändringari arbetslivet framöver...

Vad får dig att tro att gymnasieskolorna inte behövs? Att de undervisar på distans nu är väl för att de måste, inte för att någon tror att det fungerar lika bra? De lärare jag pratat med är ju helt på det klara med att undervisningen blir mycket sämre nu, men vad ska man göra. Är det pandemi så är det.
 
Min häst fick somna in i höstas (inte pga ekonomi). Korttidsarbete (korttidspermittering) har just börjat på jobbet vilket förstås sänker inkomsten framöver. Jag påverkas i hög grad av den stress som ovisshet och oro för med sig för mig. Så för mig, i nuvarande läge när mycket är osäkert, är det något av en lättnad att jag inte har häst just nu. På samma sätt som det känns skönt att jag för närvarande inte driver eget företag utan enbart är anställd. Enorm saknad, men också en hel del större kostnader som inte behöver räknas med vilket förstås påverkar marginalerna.

Hade jag haft häst i rådande situation, hade jag däremot gjort vad jag kunnat för att kunna behålla. Försäljning hade inte varit ett alternativ med nån av de två som jag haft, av olika skäl.
 
Senast ändrad:
Vad får dig att tro att gymnasieskolorna inte behövs? Att de undervisar på distans nu är väl för att de måste, inte för att någon tror att det fungerar lika bra? De lärare jag pratat med är ju helt på det klara med att undervisningen blir mycket sämre nu, men vad ska man göra. Är det pandemi så är det.
Om du läste mitt andra inlägg, så ser du att jag drog det till sin spets.
Självklart behövs skolorna.

Det finns dock exempel på att elever som annars haft viss frånvaro från lektioner, har varit mer närvarande digitalt. Elever har också vittnat om att läraren varit mer engagerad och närvarande gentemot eleverna i digital form.

Jag menar inte att det alltid är så. Det är dock iakttagelser som gjorts.

Jag kan tänka mig att vi lär oss något i allt detta.
 
Om du läste mitt andra inlägg, så ser du att jag drog det till sin spets.
Självklart behövs skolorna.

Det finns dock exempel på att elever som annars haft viss frånvaro från lektioner, har varit mer närvarande digitalt. Elever har också vittnat om att läraren varit mer engagerad och närvarande gentemot eleverna i digital form.

Jag menar inte att det alltid är så. Det är dock iakttagelser som gjorts.

Jag kan tänka mig att vi lär oss något i allt detta.
Absolut lär vi oss! Jag trodde nog att man skulle lära sig att de digitala lösningarna är ett bra alternativ man kan använda mer, men till min förvåning är det precis tvärtom: Jag inser nu, mer än tidigare, hur viktigt det är mötas fysiskt. Hur mycket man förlorar när man ses virtuellt istället för IRL.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 459
Senast: Keb71
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Hästnyheter Alltför många fokuserar på hur hästen rör sig, men glömmer bort att tänka på hur ryttarens sits påverkar hästens rörelser. Fler skulle...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 816
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp