behandling av protein knölar.

Q

Qudexco

Nu är det fastställt att det är protein knölar min häst har fått :crazy: :( och nu har jag och vet ganska säkert hittat tjuven i dramat (havren) så från och med idag minskar vi sakta men säkert på den. men nu undrar jag lite vad man ska använda för "behandling" för att få bort dem snabbare tex nått medel eller likande. nån som vet? evigt tacksam för var enda svar som kan hjälpa mig!
 
Vem har fastställt det, och hur? Och OM det nu skulle vara själva proteinet som är boven gäller det ju ALLT foder, inte specifikt havre.

Och varför minska sakta men säkert? Det är ju bara att ta bort!
 
Det kan visst bara vara havren! Det finns nämligen olika sorters proteiner! Men ta väck all havre med en gång och fodra med nåt annat!
 
Det kan ju vara för hög stärkelsehalt som gjort att kroppen till viss del slammats igen lite, och då måste skiten ta vägen nånstans- t.ex. som knölar på kroppen.

Protein är inget farligt, bara när det överdoseras i stor halt i form av t.ex. soja eller 10 kg havre eller vad du nu vill.. Dessa knölar är allt som oftast sk foderknölar.. Och det kan bero på att din häst inte tål ett visst foders sammansättning etc, eller att det gått för fort.

Skriv ned resten av foderstaten och mj/smrp värdet på hösilaget så ska vi se här..
 
Hej igen!

När jag haft detta på mina så har jag inte gjort så mycket mer än korrigerat fodret. Jag har högpresterande tävlingshästar så dom ligger ju av den anledningen högt i foder så jag måste balansera detta så dom får i sig så högt proteininnehåll som möjligt, utan att det blir för mycket, vilket det ju blir ibland alltså. Det enda jag vet man kan göra annars är ju att spraya på med jodopaxlösning, men det har ingen större inverkan tycker jag. Utsatta lägen som under sadeln kan man ju försöka hålla så rena som möjligt genom detta, så det inte ska kunna gro några andra hudproblem där. Men överdriv inte du, förhoppningsvis får hästen inga problem av dom. Men det brukar kunna ta rätt lång tid innan dom försvinner helt. Förresten, bulorna kan efter en tid lossna också, och efterlämna en liten sårskorpa, och det är ju också en anledning att se till att hästen är ren i huden. Lycka till med hästen och var glad att det inte är nåt allvarligare..... :smirk:
 
Om bulorna lossnar så är det inte proteninknölar utan streptotrichos/regnskollor.
Jag har kollat i veterinärmedicinsk litteratur efter proeinknölar, finns nämnt med kommentaren att ingen har koll på vad det egentligen är.
PL
 
Vadå stärkelse slamma igen kroppen? Du kanske skulle läsa på lite mer om hur hästen omsätter stärkelse. Visst kan höga stärkelsehalter ge problem men det sker genom påverkan på grovtarmsjäsningen med ex toxinfrisättning som följd.
Foderknölar verkar vanligast när man ger proteinrika fodermedel.
PL
 
Jag har använt äppelcidervinäger när min häst har haft vad jag trott varit proteinknölar. En matsked utspätt i en liter vatten och sedan har jag baddat på. Det har faktiskt hjälpt! Ibland tar det lite längre tid att få bort dem, men nu börjar jag på en gång jag ser en knöl och då går de bort ganska snabbt.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 012
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 246
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 284
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp