Behöver hjälp med sadel!!!

LFreddy

Trådstartare
Jag har tittat på flera olika märken men förstår inte de olika vidderna i bommen det verkar vara olika för olika märken. Jag vågar knapt ringa till en sadelutprovare efterssom de jag varit i kontakt med varit väldigt pushiga på att jag ska köpa en ny sadel för 20-30 000 av "deras" favorit märke. Därför vill jag ha lite råd. Jag har bara nordsvenska bruks av god exteriör. de är hyfsat korta, raka och breda i ryggen dessutom har de en bred bringa med stora rörliga bogblad. Jag är ute efter en bra allroundsadel till min yngsta som är tre år och som kommer att bredda sig under året. Jag rider mycket i skog och terräng och tycker om att skutta över ett hinder men älskar också att rida dressyr. Måste jag ha två sadlar eller går det att hitta en bra sadel som fungerar i de flesta dicipliner under hästens utbildnings tid? De andra hästarna jag haft har jag bytt sadel till med 6- 12 månaders mellanrum men idag finns det ju så mycket teknik som gör sadlarna ställbara att det borde gå att hitta en vettig sadel som går att ändra lite efterssom. Hästarna körs mer eller lika mycket som de rids men jag vill ändå ha en sadel som är bra. Den unga har dessutom lätt för sig och jag vill inte att hon ska bli låst eller få spänningar pga en dålig sadel. Det får gärna vara syntet men thorwgoods sadlar passar inte optimalt. Glad för alla tips:laugh:
 
Sv: Behöver hjälp med sadel!!!

Jag sålde en Lewasadel till en tjej med nordsvenska brukshästar. Hon hade flera sådana sadlar som hon sade passade bra till den hästtypen.
Kanske värt att prova. De sadlarna är ju rätt gamla nu men hållbara.
 
Sv: Behöver hjälp med sadel!!!

Ja jag har en jättebra bomfri sadel men dom är inte lämpliga att tex hoppa i så jag vill ha en bra "vanlig"sadel som jag kan använda vid tex lektions ridning hoppning och terräng.
 
Sv: Behöver hjälp med sadel!!!

Jag tycker att du tar kontakt med en sadelprovare som inte är återförsäljare utav ett visst märke.
Sen bestämmer du en maxbudget och säger till sadelprovaren att du vill betala tex max 10.000kr men den får gärna vara en begagnad.

En bomlös sadel behöver oxå passas in, alla bomlösa passar inte på alla hästar.
 
Sv: Behöver hjälp med sadel!!!

Jag vet att bomfri behöver passas in och jag har EN sådan men jag skulle vilja ha lite tips om märken på bomsadlar och hur man tolkar vidderna ex MW och att en vid sadel i ett märke kan vara en 32" och i ett annat märke en 37" men tipset om en oberoende sadelutprovare var bra om jag kan hitta någon sådan:crazy: bor ju inte i närheten av någon storstad direkt:cry:
 
Sv: Behöver hjälp med sadel!!!

Det var mer riktat mot de som tidigare tipsat om bomlös.

var bor du? vi kanske kan hjälp dig.
 
Sv: Behöver hjälp med sadel!!!

Hööks Griffinsadlar kan jag tipsa om. Passade kanonbra på min stora, breda fjording.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 098
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
266
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 478
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 254
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp