Bomlös sadel - lika bra tryckfördelning?

Nu är jag tillbaka igen och lika uppgiven som sist. Sadelutprovaren var ute och alla befintliga koppjärn på marknaden är för smala. Hur fan är hon så bred?? Jag orkar inte.
Det går visst att måttbeställa från England man då skulle jag räkna med att sadeln kostar ca 60.000:- och ärligt, då är det ju billigare att sälja hästen och köpa en ny.

Då är vi tillbaka i träsket med bomlösa sadlar, men där hittar jag ingenting jag gillar. Jag hade ju gärna tävlat med henne, men hur ska jag komma med en bomlös sadel och ha äran i behåll? :(
 
Nu är jag tillbaka igen och lika uppgiven som sist. Sadelutprovaren var ute och alla befintliga koppjärn på marknaden är för smala. Hur fan är hon så bred?? Jag orkar inte.
Det går visst att måttbeställa från England man då skulle jag räkna med att sadeln kostar ca 60.000:- och ärligt, då är det ju billigare att sälja hästen och köpa en ny.

Då är vi tillbaka i träsket med bomlösa sadlar, men där hittar jag ingenting jag gillar. Jag hade ju gärna tävlat med henne, men hur ska jag komma med en bomlös sadel och ha äran i behåll? :(

Men det finns ju massa bomlösa som ser precis ut som en bomsadel.

Har du kollat igenom Taurs dressyrsadlar?
 
Har du kollat igenom Taurs dressyrsadlar?
Men då chansar jag med 15-20.000:- för att den kanske passar och jag gillar den. Jag tycker att det är lite mycket pengar att chansa med. Jag vill ha en sadel som både jag och hästen gillar. Jag har inte hittat någon sadelutprovare nära mig som ens sysslar med bomlösa sadlar.

Och jag tänker att om alla koppjärn på marknaden är för smala så torde det väl vara så med de bomlösa sadlarna också?
 
Men då chansar jag med 15-20.000:- för att den kanske passar och jag gillar den. Jag tycker att det är lite mycket pengar att chansa med. Jag vill ha en sadel som både jag och hästen gillar. Jag har inte hittat någon sadelutprovare nära mig som ens sysslar med bomlösa sadlar.

Och jag tänker att om alla koppjärn på marknaden är för smala så torde det väl vara så med de bomlösa sadlarna också?
Jag tror att de bomlösa sadlarna oftare har ett klientel i de bredare plattare hästarna utan manke, och gissningsvis har bättre utbud på breda vidder än standardbomsadlarna.

Har du något hum om hur bred hästen kan vara?

Finns ju några bomsadlar som görs rejält vida och som passar breda platta ryggar, t ex Crown, Wow, Wintec Wide, Globus Clic, m fl.
Men de allra flesta tar stopp runt 105 grader/xw.
 
Senast ändrad:
Skulle tipsa om att gå med i en eller ett par säljes/köpes grupper för bomlösa sadlar på Facebook och sedan skriva ett inlägg där du frågor om det finns några kring dig vars bomlösa sadlar du kan få kika på/prova på din häst. Folk brukar vara förvånande hjälpsamma om man har lite tur att nå personer i sin närmare omgivning. 😊

Jag har fått låna hem en sadel för att prova ett visst märke, och senare själv lånat ut min sadel till en annan person som ville prova min modell. Ingen av dessa sadlar skulle säljas, så det var verkligen bara för att få möjligheten att prova och utvärdera hur de fungerade för en och ens häst.
 
Jag tror att de bomlösa sadlarna oftare har ett klientel i de bredare plattare hästarna utan manke, och gissningsvis har bättre utbud på breda vidder än standardbomsadlarna.

Har du något hum om hur bred hästen kan vara?

Finns ju några bomsadlar som görs rejält vida och som passar breda platta ryggar, t ex Crown, Wow, Wintec Wide, Globus Clic, m fl.
Men de allra flesta tar stopp runt 105 grader/xw.
Jag vet att det ljusgröna xxl-järnet på Lippo var för smalt. Jag sitter i skrivandes stund och försöker ta reda på hur många grader det är, men den infon var svårare att hitta än jag trodde. Jag tycker ändå att jag är bra på att googla. :D
 
Nu är jag tillbaka igen och lika uppgiven som sist. Sadelutprovaren var ute och alla befintliga koppjärn på marknaden är för smala. Hur fan är hon så bred?? Jag orkar inte.
Det går visst att måttbeställa från England man då skulle jag räkna med att sadeln kostar ca 60.000:- och ärligt, då är det ju billigare att sälja hästen och köpa en ny.

Då är vi tillbaka i träsket med bomlösa sadlar, men där hittar jag ingenting jag gillar. Jag hade ju gärna tävlat med henne, men hur ska jag komma med en bomlös sadel och ha äran i behåll? :(
Men det kanske är så att sadelutprovaren har "fel" sadlar helt enkelt?

Med våra Nordsvenskar, som har bred, platt rygg, och något "rund", ofta korta sadellägen, så finns det ett antal "patentlösningar" i form av sadlar som passar. I gradtal befinner vi oss i häradet 100-120 grader.

Det flesta sadelmärken saknar passande koppjärn till sina "vanliga" sadlar för dessa hästar. Petar man i de bredaste koppjärnen i huvuddelen av sadelmärken/sadelmodeller på marknaden, så böjs sadlarna som en "banan", och det funkar ju inte.
Det finns två "koppjärnssadlar" som brukar funka, och åtta-tio bomsadlar som funkar.

Jag har endast träffat på en sadelutprovare, som förstod sig på kallblodens ryggar, och som faktiskt kunde plocka fram en sadel till en riktigt svårsadlad häst.

Är din hästs kropp något som liknar en NSV bruks i sadelläge, så kan jag räkna upp den där handfullen sadelmodeller som brukar passa...

Med tre sadlar hemma, så har jag passande sadlar till de allra flesta nordsvenskarna. (jag har några stycken)
 
Men det kanske är så att sadelutprovaren har "fel" sadlar helt enkelt?
Så kan det ju vara, men han har varit mycket bra. Och seriös. Och han är lika intresserad som jag att hon ska hålla i längden (hon är 5 år nu). Jag fick honom rekommenderad efter att ha gått bet med några andra mer kommersiella sadelutprovare.

Hon är welsh cob/engelsk ridponny. 152 cm hög. Kort sadelläge och uppenbarligen superbred. Hon har en rygg mer lik en nsv än en ridponny i alla fall, det är en sak som är säker.

Skicka gärna pm om sadlar som kan passa om du inte vill skriva här. Jag behöver ju uppenbarligen all hjälp jag kan få.
 
Men då chansar jag med 15-20.000:- för att den kanske passar och jag gillar den. Jag tycker att det är lite mycket pengar att chansa med. Jag vill ha en sadel som både jag och hästen gillar. Jag har inte hittat någon sadelutprovare nära mig som ens sysslar med bomlösa sadlar.

Och jag tänker att om alla koppjärn på marknaden är för smala så torde det väl vara så med de bomlösa sadlarna också?

Det är snarare tvärtom, har du en häst med smal och hög manke har du problem att hitta bomlösa.

De flesta är byggda för platta och breda hästar.
 
Jag hade en Heather Moffett läderbom som såg exakt ut som bomsadel på min breda welsh cob korsning. Dom är inte så dyra heller, inte ens i nypris :).

Begagnade bra märken bomfria brukar ligga runt 10k. Ibland ner mot 5k.

Kanske kolla om någon i din närhet har en Star Trekk Dressyr du kan testa? Dom kan vara rätt billiga.
 
Men då chansar jag med 15-20.000:- för att den kanske passar och jag gillar den. Jag tycker att det är lite mycket pengar att chansa med. Jag vill ha en sadel som både jag och hästen gillar. Jag har inte hittat någon sadelutprovare nära mig som ens sysslar med bomlösa sadlar.

Och jag tänker att om alla koppjärn på marknaden är för smala så torde det väl vara så med de bomlösa sadlarna också?
Taur säljer bara till dig om de verkligen tror att sadeln kommer passa. Jag har försökt köpa sadel från dem under flera års tid, men tyvärr har jag haft hästar med lång och hög manke och de har upplyst mig om att det inte är någon idé för mig att köpa de sadlarna jag har varit intresserad av.

Så skicka bilder på hästen till dem, beskriv vad du behöver och vill ha så hjälper de dig. De är inte försäljare som vill sälja till varje pris.
 
Taur säljer bara till dig om de verkligen tror att sadeln kommer passa. Jag har försökt köpa sadel från dem under flera års tid, men tyvärr har jag haft hästar med lång och hög manke och de har upplyst mig om att det inte är någon idé för mig att köpa de sadlarna jag har varit intresserad av.

Så skicka bilder på hästen till dem, beskriv vad du behöver och vill ha så hjälper de dig. De är inte försäljare som vill sälja till varje pris.
Håller med. Jag har en sadel från Taur och fick bra hjälp med att välja modell. Jag skickade bilder på hästen, mätte vinkeln på ryggen och listade några modeller jag var intresserad av, fick sen mycket bra råd och synpunkter på fördelar och nackdelar med varje sadel.
 
Bomlösa sadlar är inte helt bomlösa då de flesta har ett koppjärn fram.
Utan koppjärn är gamla karslund, sensation och diddidynan( ingen bra sadel) kan finnas fler.
Behövs bra padd som gör manke och ryggrad fri.
Vikt på ryttaren bör inte vara för hög i en bomlös.
När det gäller bomsadel så skulle jag välja en ullstoppad som går att anpassa mer efter hästen.
Sen finns det olika koppjärn i sadlarna. U och v formade. De U formade Koppjärnen blir bättre på breda hästar.
Ortspetsarna är även dom ofta ett problem om det är fel modell. Dom trycker ned Vid manken vid fel modell. Sitter sadelstroppen den första fast vid ortspetsen blir det obehagligt. Speciellt om man drar den första stroppen hårdare än den bakre, vilket man inte ska göra på någon sadel. En del sadlar har för mycket stoppning runt manken vilket också gör sadeln för trång. Finns säkert sakfel här så någon med bättre kunskap kan komplettera.
 
Bomlösa sadlar är inte helt bomlösa då de flesta har ett koppjärn fram.
Utan koppjärn är gamla karslund, sensation och diddidynan( ingen bra sadel) kan finnas fler.
Behövs bra padd som gör manke och ryggrad fri.
Vikt på ryttaren bör inte vara för hög i en bomlös.
När det gäller bomsadel så skulle jag välja en ullstoppad som går att anpassa mer efter hästen.
Sen finns det olika koppjärn i sadlarna. U och v formade. De U formade Koppjärnen blir bättre på breda hästar.
Ortspetsarna är även dom ofta ett problem om det är fel modell. Dom trycker ned Vid manken vid fel modell. Sitter sadelstroppen den första fast vid ortspetsen blir det obehagligt. Speciellt om man drar den första stroppen hårdare än den bakre, vilket man inte ska göra på någon sadel. En del sadlar har för mycket stoppning runt manken vilket också gör sadeln för trång. Finns säkert sakfel här så någon med bättre kunskap kan komplettera.
Nä, de flesta bomlösa har inte koppjärn. Det är taur och några till som har det. En bomlös är bomlös, den har inga hårda delar.

Vad gäller vikt så anger de flesta tillverkarna av bra bomlösa 85 kg som maxvikt men då ofta med extratjocka inlägg/andra inlägg/andra paneler än standard. Man bör också ha lite koll på hur stigläderinfästningen är gjord. Är det en smal platta bara så ger det lätt punkttryck medans en sådan lösning som t ex. Sensation har inte alls ger det punkttrycket.

På endel bomlösa behövs pad som ger ryggradsfrihet medans andra har paneler som löser det.

@Ramona nu har tillverkningen av Sensationsadlarna kommit igång igen om det är av intresse. https://www.sensationride.com/
 
Man kan ju säga att det finns flera sorter numera:

Helt bomfria/skumbom (dynmodellerna, där Barefoot, Sensation, Freemax är de bra märkena och det finns många kina-kopior som är snorbilliga. Äkta nyare Freemax behöver inte padd, de har paneler, men annars måste man ha specialpadd med kanal till den här typen.)

Läderbom, med eller utan koppjärn eller fast framvalv, kommer i olika hårdhet (Star Trekk, Deuber & Partner Heather Moffett/Enlightened Equitation, Taur Gaiter mfl. De har paneler eller bossor och man behöver inte ha specialpadd.)

Syntetbom, från ganska mjuka till såpass hårda att vanliga sadelmärkens flexmodeller hör hemma här (Ghost, Taur spider tror jag, och så alla olika flexbommar såklart. Gränsen mellan dessa och en "vanlig sadel" är luddig).

Det vi kallar "bomsadel" är de med stålförstärkt träbom och dom är oftast helt styva.
 
Senast ändrad:
Själv har jag en Ghost, jag tycker som sagt de är lite fula men dom är så bra, billiga, och anpassningsbara. Dom har en syntetbom som tar rätt mycket vikt och ger den uppbyggda känslan av en vanlig sadel, men utan den fulla styvheten. Bossor på kardborre. Inget koppjärn.

Jag har modellen Cavallin Crusader. Använder inte knästöden som går att fästa på utsidan med kardborre. Använder inte heller deras kopia av Sensations stigbygelinfästning. Har en liten skumpadd under när jag har vanligt schabrak pga väldigt kräsen häst, annars har jag ofta en ullfilt vikt flera gånger som padd/schabrak.

Jag skulle vilja ha ullstoppade bossor istället, och ett twistbolster (gör sätet smalare), får se när jag orkar fixa det. Den här sadeln är extremt anpassningsbar, allt går att lyfta på / plockas isär så man kan fixa utefter sig och sin hästs behov.

Eventuellt kanske jag byter till en Ghost Cavallin Puro (distansmodell). Jag gillar mina sadlar så minimalistiska som möjligt.
 

Bifogade filer

  • IMG_20230504_145249.jpg
    IMG_20230504_145249.jpg
    111,1 KB · Visningar: 39
@Ramona
Jag sålde hästarna för 3 år sedan då kropp och sjukdom sa ifrån helt, men har i det längsta väntat med att sälja sadlarna...
Bor du i närheten av Uppsala så får du gärna prova min Sensation g3 med g4-säte tillsammans med Grandeur Physio pad med mankfrihet.
Jag har även en Maxflex Emilio 17 tum med ett utbytbart koppjärn på 120 grader.
 
Sadlar med latexpaneler har ofta en skarp bakkant som är mycket obehaglig för hästen. Speciellt om ryttaren sitter för långt bak. Så rundade/ ej skarp panelavslut bak är absolut att föredra.
 
Själv har jag en Ghost, jag tycker som sagt de är lite fula men dom är så bra, billiga, och anpassningsbara. Dom har en syntetbom som tar rätt mycket vikt och ger den uppbyggda känslan av en vanlig sadel, men utan den fulla styvheten. Bossor på kardborre. Inget koppjärn.

Jag har modellen Cavallin Crusader. Använder inte knästöden som går att fästa på utsidan med kardborre. Använder inte heller deras kopia av Sensations stigbygelinfästning. Har en liten skumpadd under när jag har vanligt schabrak pga väldigt kräsen häst, annars har jag ofta en ullfilt vikt flera gånger som padd/schabrak.

Jag skulle vilja ha ullstoppade bossor istället, och ett twistbolster (gör sätet smalare), får se när jag orkar fixa det. Den här sadeln är extremt anpassningsbar, allt går att lyfta på / plockas isär så man kan fixa utefter sig och sin hästs behov.

Eventuellt kanske jag byter till en Ghost Cavallin Puro (distansmodell). Jag gillar mina sadlar så minimalistiska som möjligt.
Jag är lite nyfiken på Ghost eftersom många verkar så nöjda och de kostar inte en förmögenhet heller (som att köpa en ny Sensation tex). Var det mycket meck med att få den att passa? Jag vet en ÅF i Danmark som inte säljer Ghost utan inprovning.
 
Jag är lite nyfiken på Ghost eftersom många verkar så nöjda och de kostar inte en förmögenhet heller (som att köpa en ny Sensation tex). Var det mycket meck med att få den att passa? Jag vet en ÅF i Danmark som inte säljer Ghost utan inprovning.
Jag har haft en ghost förut men sålde då jag fick tag på en Sensation till. Tycker inte de är svåra att anpassa men man behöver såklart kunskap om hur en sadel ska sitta. Jag har sett bilder på helt hemska exempel där panelerna är satta helt vansinnigt och jag kan bara gissa hur hemskt hästen upplevde det. Har man en häst med mycket rörlig, kort och bred rygg blir det samma problem som med en bomsadel, hästen blir låst. Annars tycker jag att det är en bra sadel och det är mycket sadel för pengarna. På min ena satt den bra och de som aldrig hade ridit bomlöst förut tyckte den var som en bomsadel. För mig är det dock inget positivt då jag vill känna hästen och jag tyckte att jag hamnade väldigt långt ifrån även efter att den var inriden. På min andra med riktigt kort sadelläge, 25 cm, och mycket bred, ca 130 grader kändes det att skulle jag fortsätta rida i den skulle hon inte må väl. Hennes rörelser begränsades. Min andra som har något längre sadelläge, ca 30 cm, inte lika bred och inte fullt så rörlig rygg hade den några år innan han började protestera och då fick han en sensation med.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
778
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 553
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 144
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp