Behöver hjälp, råd å tips ang sits!

S

sinda

Har problem som jag upplever i ridningen och det är att jag upplever att jag hamnar till höger, å även sadeln hamnar till höger speciellt i vänstervarvet känner jag detta!. Har flera hästar å flera sadlar å känner det mer el mindre på alla så det borde ju vara hos mig felet ligger i. Men jag vet bara inte vad det är som är fel! Hur jag sitter fel å hur jag ska komma till rätta på det!. Ibland känner jag mig som prinsessan på ärtan eller vad det var ;) har påpekat det till ngr tränare jag ridit för men ingen har kunnat se att jag sitter snett eller kunnat hjälpt mig. Å detta störa jag mig på HELA tiden. Det känns bara fel i vänstervar.

Vet ngn nån superduktig människa som kan hjälpe en med sådan här? som kanske är utbildad sjukgymnast med el liknande? jag har ju även problem å ont i ryggen, å det e ju klart att man spänner sig oxå när man tycker det känns fel.

Jag behöver verkligen hjälp med detta för det känns som jag inte kommer ngnvart i ridningen pga detta.

Tips, ideer m.m. allt är välkommet!! :)
 
Sv: Behöver hjälp, råd å tips ang sits!

Om du har problem med ryggen också kanske det är bättre att gå till en sjukgymnast eller nån bra läkare som kan titta på dig. Det är nog omöjligt att säga över internet vad som är fel, även om jag vet att det finns någon här som är ortoped eller något liknande.
 
Sv: Behöver hjälp, råd å tips ang sits!

Utan att ha sett dig är det omöjligt att säga vad som är fel. Du kanske har någon låsning någonstans eller så har kanske dina muskler dragit ditt bäcken lite snett. Kanske sitter du bara snett, kanske får du inte hästen att böja igenom, kanske är du längre i ena sidan, kanske viker du dit, kanske drar du fram ena sidan av kroppen, kanske vrider du dig inte rätt/liksidigt. Det finns en mängd kanske som kan stämma.
Du kanske har ridit för tränare som inte riktigt har öga för människokropp och låsningar. Kanske är de jättebra och det finns inget, vad vet jag. ;)
Men en bra tränare bör kunna se om en ryttare sitter fast någonstans eller rör sig oliksidigt på något sätt.

Om du lägger dig rak på plant underlag och ligger still och avslappnad där ca 10 min så kan du be en kompis kolla om dina ben ser lika långa ut, dvs om fötterna är bredvid varann på samma ställe. Är du sned i bäckenet så kan ena benet upplevas längre.
Du kan också försöka känna dina sittben antingen genom att sätta dig i någons knä så de får avgöra om de sitter på samma ställe. Eller genom att sätta dig på dina händer på en stol eller genom att i sadelndra upp benen med böjda knän så långt du kan främför dig och sedan dra ut dem från sadeln så att allt som rör sadeln är rumpan, luta dig sedan bakåt. Då trycks sittbenen ner i sadeln och du känner dem lättare. De ska kännas lika.

Upplever du någon olikhet eller om du inte kommer till insikt med vad du har för problem så bör du gå och få vård. Om du nu är sned är det inte kul om du sitter sadel och hästar snett. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 346
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 570
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp