Behöver hjälp snabbt!

A

Arsozah

Jag ska åka iväg på kurs på måndag och är borta en vecka med min pålle, men jag har krångel med foder!

Det är så att hon går nu på sommarbete och jag ger endast lite havre och nån näve betfor efter ridning så hon får alltså inga mineraler. Dit jag ska på kurs bjuder dem på hö/hösilage, krafft grund och havre men grejjen är den att, jag har inget mineralfoder eller någonting och det är ju onädigt att köpa bara för en vecka :eek: Så då funderar jag på att ge henne grund, men jag har ju inte vant in henne på det... :crazy: Känner mig urusel, jag vet...

Har ju ingen analys heller, men TROR ni att det skulle funka med (bara för den här veckan lite provisoriskt) att jag ska försöka ge henne så mycket hö som möjligt så att hon får i sig därifrån och sen lite grund, havre och betfor? Gör det något om hon inte får några mineraler? Hon ska gå två pass per dag lilla damen.

Självklart kan ni inte veta att det täcker hennes behov, men jag vill veta om jag tänker rätt och om det är den bästa lösningen för henne. Det är en ädel c-ponny på 6 år.

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

Har hon gått utan mineraler på sommarbete så klarar hon sig nog en vecka till utan mineraler :)
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

jag tycker att du ska ge så mycket stråfoder som ponnyn behöver, lika mycket betfor och havre som hemma samt att du kan ge/öka med 100 g krafft grund per dag.. det är i den takten man vänjer in krafft, 40 g per 100 kg häst och dag.. och din ponny kanske väger mellan 300 och 350 beroende på MKH och "ädelhet".. ;)
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

Okej, så jag ska ge henne 100g grund när jag kommer dit och sen ge henne 100g mer för varje dag?
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

Förresten! har du ingen bekant som du kan låna/köpa lite mineraler av, om du nu inte vill köpa en hel säck/hink??
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

Hmm nä tyvärr så tror jag inte... Men man kan ju kolla :idea:
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

Du kanske skulle försöka börja vänja in henne lite på hö redan nu, om du har något hö hemma, annars är det risk att hon blir dålig i magen av det plötsliga foderbytet mellan bete och hö = sämre prestation på träningen och risk för sjukdom.
Det blir iofs bara två dagars invänjning, men det är bättre än inget alls.
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

Jag skulle ha gjort det, om vi hade något hö...

Vi står inte i det ordinarie stallet vi har flyttat henne under sommaren till betet därför funkar d inte. Orolig föratt hon ska få magsår eller liknande... Nu under kursen asså.
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

ja, om hon behöver mera dvs.. men börja med att ge 100 g (1,5-2 dl), behöver hon mer näring så ge mer..

finns det bete där så låt gärna hästen gå på bete och få hö, alternativt att du går ut och betar henne för att blanda ut höet så mcyekt som möjligt.. jar du en lie och några ikeakassar kan du på kvällen gå ut och slå ner gräs och ge hästen.. att gå direkt över till bara hö från bara bete är juh aldrig bra..
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

BeastieBabe skrev:
att gå direkt över till bara hö från bara bete är juh aldrig bra..

Har aldrig någonsin sett någon negativ effekt av att gå över direkt från bete till hö. Det är vardag för mina resande hästar. Skulle inte oroa mig och skulle inte plocka gräs heller av det skälet.
Om hästen får hö +de fodermedel hon är van vid -havre och betfor och salt - så får hon säkert i sig det hon behöver under veckan.

För en högpresterande häst kan iofs varje plötsligt byte t ex från en hösort till en annan innebära en liten störning som skulle kunna göra att de presterar aningens sämre men det är ju en lite annan situation.HH
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

Hm.. Okej. Jag har då alltid hört att man ska försöka undvika hastiga byten med allt foder, varesig det gäller hö -> gräs, eller gräs -> hö.

Men okej, då kanske det inte är så farligt med att gå från gräs till hö?
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

alla förändrnigar i fodertstaten kan påverka hästen..
jag kan juh säga att min kompis ponny gick direkt från ridskolans hö till enbart hösilage utan några som helst problem. betyder det att det alltid går bra att byta från hö till hösilage då?
nej, jag säger inte sånt för jag litar hellre på logik, sunt förnuft och råd från t.ex C.Planck..

men du, nu går polarens ponny(350 kg) på bete, hon får 200 g korn och 100 g havre samt mineraler.. men hon är aspigg trots en krävande 1½ timmarstur.. vad anser DU att jag bör göra åt hennes foderstat?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver hjälp snabbt!

BeastieBabe skrev:
men du, nu går polarens ponny(350 kg) på bete, hon får 200 g korn och 100 g havre samt mineraler.. men hon är aspigg trots en krävande 1½ timmarstur.. vad anser DU att jag bör göra åt hennes foderstat?

Ifall hon lägger sig mycket på hullet behöver den ponnyn inget extra foder när den går på betet, men jag tycker inte att det lilla den får gör hennes ponny pigg. Hon kan vara lika pigg även om hon tar bort hennes extra foder. Ifall hästen går ner i vikt --> mer extra foder. Om hästen går upp i vikt --> mindre extra foder. Så anser jag.
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

BeastieBabe skrev:
alla förändrnigar i fodertstaten kan påverka hästen..
jag kan juh säga att min kompis ponny gick direkt från ridskolans hö till enbart hösilage utan några som helst problem. betyder det att det alltid går bra att byta från hö till hösilage då?
nej, jag säger inte sånt för jag litar hellre på logik, sunt förnuft och råd från t.ex C.Planck..

men du, nu går polarens ponny(350 kg) på bete, hon får 200 g korn och 100 g havre samt mineraler.. men hon är aspigg trots en krävande 1½ timmarstur.. vad anser DU att jag bör göra åt hennes foderstat?

Jo visst påverkar alla foderbyten på ngt sätt hästens tarmflora. Men man får skilja på riskfyllda byten och förändringar med väldigt liten risk att påverka hästens hälsa.

Att byta upp sig till fodermedel med betydligt mer protein eller stärkelse än det man har ska göras sakta för att upptagningsförmågan och bakterierna ska träna upp sig att ta hand om det. T ex soja, korn, majs. Gör man det för fort kan hästen i värsta fall få en allvarlig tarminfektion eller fång.

Att byta till ett foder med mindre protein eller stärkelse innebär inte sådana risker.

Att byta från ett grovfoder till ett annat stör visserligen tarmfloran lite grann så att energiupptagningen kan försämras varför många tävlingshästar medför eget hö men innebär inte alls sådana risker som tillskott av proteinfoder. Man skulle kunna tänka sig att en häst som går på ett övervuxet, halvvisset bete utan bottenvegetation i oktober och plötsligt får fri tillgång på grovfoder skördat i slutet av maj skulle kunna få lite mer störning.

Generellt är dock byte från bete till hö det minst riskfyllda foderbytet man kan göra.

Ang din polares ponny: förstår jag dig rätt om du tycker hon är för pigg? Ett bra bete kan motsvara flera kg kraftfoder och är ofta fullt tillräckligt även för rätt mkt arbete så om hästen är i gott hull och är för pigg så skulle jag spara in på spannmålen. HH
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

HelenaHandberg skrev:
Jo visst påverkar alla foderbyten på ngt sätt hästens tarmflora. Men man får skilja på riskfyllda byten och förändringar med väldigt liten risk att påverka hästens hälsa.

Att byta upp sig till fodermedel med betydligt mer protein eller stärkelse än det man har ska göras sakta för att upptagningsförmågan och bakterierna ska träna upp sig att ta hand om det. T ex soja, korn, majs. Gör man det för fort kan hästen i värsta fall få en allvarlig tarminfektion eller fång.

Att byta till ett foder med mindre protein eller stärkelse innebär inte sådana risker.

Att byta från ett grovfoder till ett annat stör visserligen tarmfloran lite grann så att energiupptagningen kan försämras varför många tävlingshästar medför eget hö men innebär inte alls sådana risker som tillskott av proteinfoder. Man skulle kunna tänka sig att en häst som går på ett övervuxet, halvvisset bete utan bottenvegetation i oktober och plötsligt får fri tillgång på grovfoder skördat i slutet av maj skulle kunna få lite mer störning.

Generellt är dock byte från bete till hö det minst riskfyllda foderbytet man kan göra.

Ang din polares ponny: förstår jag dig rätt om du tycker hon är för pigg? Ett bra bete kan motsvara flera kg kraftfoder och är ofta fullt tillräckligt även för rätt mkt arbete så om hästen är i gott hull och är för pigg så skulle jag spara in på spannmålen. HH

Bra svar :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

kan bara säga att din teori ang polarens ponny är totalfel.. det är nämligen så att betet är lite förvuxet och därmed innehåller mesta energi och väldigt lite proteiner.. om vi då tar bort de proteiner hon redan får av spannmålet (som har 8,9 och 8,2 i kvot) så kommer hon att få en ännu lägre kvot i sin "foderstat" och däremd bli piggare och arbeta mera, men när hon då arbetar så finns det knappt några proteiner, vad bygger hon då muskler av? inget, hon bantar bort sina muskler.. jag vet vad som händer om man arbetar el häst med lågt proteinintag.. visseligen är hästen pigg och orkar men tappar hull och muskler på 2-3 veckor.. men du menar att DU skulle ha arbetat hästen tills den tappade hull och muskler för att då börja ge mer proteiner?

skulle jag ha varit dig hade jag först frågat hur betet ser ut för att få veta om det är kort och proteinrikt eller förvuxet och energirikt..


btw, det mesta i ditt inlägg hade du inte behövt skriva eftersom att vi inte diskuterade det, men jag kan oxå skriva jättebra saker, men det hör kanske inte hit så jag skrev inte det.. t.ex detta:

"Att byta upp sig till fodermedel med betydligt mer protein eller stärkelse än det man har ska göras sakta för att upptagningsförmågan och bakterierna ska träna upp sig att ta hand om det. T ex soja, korn, majs. Gör man det för fort kan hästen i värsta fall få en allvarlig tarminfektion eller fång.

Att byta till ett foder med mindre protein eller stärkelse innebär inte sådana risker.

Att byta från ett grovfoder till ett annat stör visserligen tarmfloran lite grann så att energiupptagningen kan försämras varför många tävlingshästar medför eget hö men innebär inte alls sådana risker som tillskott av proteinfoder. Man skulle kunna tänka sig att en häst som går på ett övervuxet, halvvisset bete utan bottenvegetation i oktober och plötsligt får fri tillgång på grovfoder skördat i slutet av maj skulle kunna få lite mer störning."
var ganska onödigt.. har inte speciellt mycket relevans till det vi pratar om.. speciellt inte när vi inte vet hur betet ser ut för arsozah.. det kan juh vara ett förvuxet bete hon har sin ponny på..
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

Kolla om det inte finns någon annan på kursen som du kan köpa lite minraler av, de flesta har ju hinken med sig i vilket fall som helst. Alternativt köp en mineralsaltsten.

Tror inte att foderbytet slår så hårt, men tycker att det är viktigt att du får i hästen salt nu när det är varmt och de svettas mycket. Följ sedan din plan med att vänja efter hand.

Magsår tror jag inte heller det är någon risk för. Magsår generellt kommer ifrån långvarig stress och oro precis som hos människor :smirk: Det är ingen som får magsår över en helg/vecka bara för att allt inte är som det ska, det ska en del till.

Apo
 
Sv: Behöver hjälp snabbt!

Ok, vad bra :)

Jaja, får göra det bästa av situationen :smirk: Det innehåller ju lite mineraler i grunden, så jag får ge henne det.. Det är ju som sagt bara över en vecka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 155
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 517
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 292
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp