Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp! snarast!

V

Vicku

Om jag får 12000 i månaden vitt och 11000 svart hur mycket skatt ska jag betala då på ett år om vi säger att den kommunala skattesatsen är på 31% och den statliga skattesatsen är 22 % på löner som överstiger 22000 i månaden. Under detta är den staliga skatten på 100 kr.
 
Du får betala ca 24000 kr om året i skatt.

Sedan hoppas jag att du åker fast, jag har inte lust att betala en svartjobbares sjukvård mm.
 
okej tack! jag ska inte jobba svart du kan vara lugn, det är ett arbete jag håller på med i skolan och ska ta upp ett par exempel bara..
 
12 000kr i månaden vitt borde göra att man har rätt till den ättestupasjukvård vi har i Sverige.

Själv vill jag inte betala sjukvård, bidrag, aidsmediciner o.s.v. till importerad arbetslöshet som aldrig kommer kunna/vilja få ett arbete.
 
Så du gillar att betalar pensinon sjukvård etc åt "rediga svenska skattesmitare"? Fy fan för rasism.
 
Tjänar man 12000kr vitt så är man med och betalar skatt, alltså är man förtjänt Sveriges urusla sociala skyddsnät.
Du tycker att den som inte arbetar har mer rätt till vård tex?

Rasism - du vet inte vad du "snackar" om..
Skriv inte om du saknar grund.

Om du nu syftar på att invandrare inte arbetar svart så undrar jag om du är insatt?
 
Det är inte det vita jobbet jag protesterar mot utan svartjobbet (på årsbasis, att hjälpa grannen och byta tjänster har jag inget emot), hade alla jobbat bytt ut sina vita jobb mot svart jobb i den utsträckningen hade det knappast funnits mer pengar till den offentliga sektorn.

Själv vill jag inte betala sjukvård, bidrag, aidsmediciner o.s.v. till importerad arbetslöshet som aldrig kommer kunna/vilja få ett arbete.

Detta uttalande är upplever jag som starkt rasistiskt då det kommer helt spontant utan direkt samband med tråden i övrigt. Jag skulle önska att jag fick slippa läsa anspelningar på att invandrare som grupp är större snyltare på samhällets resurser än svartjobbare.

Jag syftar endast på ditt uttalande, och har inga illusioner om att invandrare skulle vara bättre än svenskar, vi är människor allihop.
 
Jag ifrågasätter inte invandrarna.

Om den stora majoriteten blev självförsörjande skulle jag inte bry mig en sekin.
Arbetskrafftinvandring är också helt ok.

Jag klandrar inte ens de invandrare som faktiskt insett att de kan nyttja systemet och inte behöver arbeta...eller som lyfter bidrag och arbetar svart.

Jag klandrar enbart regeringen för de bär 100% ansvar för Sveriges integrations/flyktingpolitik.

Självklart skulle det inte fungera om alla arbetade svart men om man tjänar 12000kr vitt samt även har en svart inkomst så betalar man ändå skatt.

För övrigt anser jag att det inte bara är individens ansvar att ta ställning mot svartjobb, även i denna fråga är regeringen skyldig som beskattar arbetskrafft så hårt och småföretagarna har inte råd att anställa....ond cirkel och på väg från ämnet.
 
"Bra, men då kanske du bör tänka dig för hur du formulerar dig, annars är det nog många som uppfattar det så".

Problemet ligger väl snarare hos alla de människor (mest svenskar fö) som skriker "rasist" till höger och vänster utan att ha en aning om vad ordet har för innebörd.
Dessutom är det välkänt att ordet "rasist" kastas i ansiktet på alla som kritiserar integration eller en invandrare.

Om vissa väljer att kalla mig rasist så bryr jag mig inte nämnvärt utan lägger möjligen lite tid till att tycka synd om dem och deras okunskap och brist på intresse att ta reda på fakta...åt alla håll.

Förr var ordet "rasism" mer laddat, då det inte användes så lättvindigt som idag utan vid mer korrekta tillfällen.
Nu är "rasist/rasism" så utslitet att allt färre bryr sig om vem som kallas för vad.

Detta var inte riktat åt dig som person utan enbart som ett svar på ditt inlägg.
 
Jo så kan man också tolka det, det är jag som är okunnig och ointresserad och det är synd om mig och vad jag skriver har därför ingen relevans.

Kan vi inte höja nivån litegrann, annars kan vi lika gärna lägga ner diskussionen. Och nej jag tar det inte personligt men det känns meningslöst att forsätta. Håller jag med dig blir jag väl per automatik kunnig och intresserad, ett urbota korkat sätt att se på sina medmänniskor.
 
"det är jag som är okunnig och ointresserad och det är synd om mig och vad jag skriver har därför ingen relevans".

Ovanstående är väl ett ypperligt tecken på att du tar åt dig eller möjligen inte förstår vad jag skriver.
(Alternativ tre, du förstår vad jag skriver och vet att du är en av de omtalade och därmed känner dig stämplad, men det vet inte jag, känner dig inte så pass/inte alls att jag har grund att döma dig).

Jag skrev att det inte var om din person utan enbart ett svar på ditt inlägg.

Med det menas att du inte behöver vara en av de människor jag skrev om d.v.s. de som pratar först och tänker sedan...om de överhuvudtaget tänker.
Folk som pratar utifrån saknad av fakta eller intresse över att ta reda på fakta brukar inte vara några tänkare.

Ovanstående nämnda individer anser jag uppträda "urbota korkat" däremot är inte yttrandet över konstaterandet att det finns sådana korkade människor "urbota korkat" :smirk:.
 
Nej, det är ett tecken på att jag anser det meningslöst att diskutera vidare. Du får ursäkta, men jag anser att den mening jag citerade från början dvs

Själv vill jag inte betala sjukvård, bidrag, aidsmediciner o.s.v. till importerad arbetslöshet som aldrig kommer kunna/vilja få ett arbete."

är ett rasistiskt (modern överförd betydelse, kanske jag borde skrivit främlingsfinetlig) uttalande, att genast göra en association mellan invandre och svartjobb och sedan i samma andtag dra upp en massa andra negativa omdömen om samma grupp, typ aids, är inte direkt trevligt.

Din vidare debatt verkade gå ut på att visa att det inte finns något likhetstecken mellan att diskutera problem med invandingen och rasism och på den punkten håller jag fullkomligt med dig. En sansad nyanserad diskussion inom det området är har inget med främlingsfientligehet att göra, eftersom vi är överens om det så känns det meningslöst att forsätta på den linjen. Detta har dock enligt mig inget som helst att göra med dina associationer angående invandrad arbetskraft.
 
Du skrev:
"...vill inte betala sjukvård för svartjobbare".

Jag skrev:
"Själv vill jag inte betala sjukvård, bidrag, aidsmediciner o.s.v. till importerad arbetslöshet som aldrig kommer kunna/vilja få ett arbete".

Vi har inget val - tyvärr, du får gladeligen betala sjukvård för svartjobbare - invandrare och infödda svenskar.

Jag får gladeligen betala sjukvård, bidrag, aidsmediciner o.s.v. med vetskapen om att de flesta aidssmittade i Sverige inte är födda i Sverige och att bromsmediciner kostar 8000kr/månad som givetvis subventioneras ...än så länge för snart får nog även de aidssmittade börja betala mer för vård och mediciner...om de har en vit inkomst vs....

Som sagt, det är bara att betala och se glad ut - någonstans måste ju pengarna gå - pengar skall rulla :devil:
 
Jag påpekade olämpligheten i ett visst uttryck och att jag associerar det med främlingsfientlighet och du försöker övertyga mig om att det finns nackdelar med invandringen, två ämnen som bara indirekt har med varandra att göra.

Ja du, vi kommer nog inte längre.
 
Jag försöker inte övertyga dig om att det finns nackdelar med invandring (behövs inte).

"Du skrev:
"...vill inte betala sjukvård för svartjobbare".

Jag skrev:
"Själv vill jag inte betala sjukvård, bidrag, aidsmediciner o.s.v. till importerad arbetslöshet som aldrig kommer kunna/vilja få ett arbete"."

Det ena av dessa uttryck är inte mer rasistiskt/främlingsfientligt än det andra.
Man skall inte blanda ihop ekonomiskt ställningstagande med misstro/hat mot människor av annan kultur och annat etiskt ursprung.


Jag skrev att det direkt inte är kritik mot just invandrarna men du väljer att tolka det så.

Som sagt, vi kommer inte längre.
 
Jag skrev att det direkt inte är kritik mot just invandrarna men du väljer att tolka det så.

Tja det är inte någon direkt långsökt tolkning, och när jag läste det första gången är det väldigt svårt att ta hänsyn till kommande inlägg. Och inte någonstans har du förklarat varför du skrev invandrare när du egentligen inte menar invandrare, utan politikerna som tillåter invandring (av icke produktiva människor).
 
Du syftar på:

"Själv vill jag inte betala sjukvård, bidrag, aidsmediciner o.s.v. till importerad arbetslöshet som aldrig kommer kunna/vilja få ett arbete".

Nu har vi ju inte öppna gränser och givetvis är det staten som ger uppehållstillstånd och delar ut medborgarskap och inget en individ själv kan hållas med på egen hand så någon närmare förklaring till vem som bär hundhuvud för invandring och misslyckad integration är väl ingen hemlighet.
 
Huvudansvaret för invandringen bär rimligen individerna som vill flytta hit, vill de inte hit så spelar det mindre roll vad politikerna tycker.

Det är dock inte lite du lämnar underförstått, det går med lätthet att läsa in helt andra tankegångar. Politik ligger inte direkt nära till hands i detta sammanhang. Vill du inte bli missförstådd så rekomenderar jag dig att endast kommunisera med tankeläsare eller att förtydliga dig lite.
 
"Huvudansvaret för invandringen bär rimligen individerna som vill flytta hit, vill de inte hit så spelar det mindre roll vad politikerna tycker".

Jag trodde de inte ville hit utan kände sig tvingade att flytta från sitt hemland och att Sveriges regering tar emot dem med öppna armar inom (fel)-kalkylerade ramar.


Skall man hårddra det så är det makthavarna i individernas hemländer som bär ansvaret som gör att folk av olika anledningar inte kan...eller vill, bo kvar.
Sedan kan man även anklaga övriga länder som låter det hända och använder flyktingmottagande som en dålig långsiktig lösning utan att påverka hemländerna.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
582
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
738
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 154
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 867
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp