Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp- snarast!!!!!

Abova

Trådstartare
Väldig hastigt blev det i eftermiddags bestämt att ena stoet vackert får åka till norge i morgon bitti, för att bli betäckt där , det var sådana problem att få hit sperman att detta till slut var det enda sättet, har nu i panik suttit här på eftermiddagen och försökt bena ut vad som gäller
( sent ute ----jag vet!:crazy: )
Om jag har förstått det hela rätt , krävs endast att hon har med sig sitt pass, ett friskhetsintyg ( vet kommer ut ikväll) samt om jag har förstått det rätt en deposition vid norska tullen???? Den skulle då va på 25 % av hästens värde, men vem bestämmer värdet , vi??? som då vill ha det så lågt som möjligt ??!!! Ska denna kunna erläggas i norska kronor ( hinner inte växa ) eller funkar svenska bra?
Är det någotmer jag behöver ha koll på ??? Vill inte gärna bli stående timmars i tullen efter att ha åkt 40 mil! Går allt bra är det bara hoppas att hon nu tar si, detta blir ju dyrt så det räcker, om jag ändå fastnat för någon svensk hingst , vad mycket lättare det skulle vara!

Tacksam för snabba svar!
 
Sv: Behöver hjälp- snarast!!!!!

Jag har haft en del ston från Norge här på betäckning.
Alla utom en har bara kört raka vägen hit, utan några papper alls.
Det har gått utmärkt.

Den som tog den lagliga vägen hade jättekrångligt i tullen. Tex var jag tvungen att faxa dit ett kvitto (eller var det räkning), på levandefölavgiften, som skulle betalas året därpå, om nu stoet ens blivit dräktigt.
 
Sv: Behöver hjälp- snarast!!!!!

vilken väg har de då valt som inte är "laglig" vi hittar ju inget vidare!!!!
 
Sv: Behöver hjälp- snarast!!!!!

Jag tror att CK menar på att de helt enkelt bara åkt över gränsen utan att bry sig om att stanna till hos tullen för att visa några papper. ;)
 
Sv: Behöver hjälp- snarast!!!!!

Jag menade inte vägen på så vis.;)
Tror alla kommit E18, faktiskt.
"Fuskarna" har väl helt enkelt inte stannat och gått in i tullstationen, utan bara åkt förbi.
Själv går jag alltid in i tullen och stämplar papper när jag åker med tävlingshästar, men det är ju inte samma sak.
 
Sv: Behöver hjälp- snarast!!!!!

hihhiiiih ::angel:

Ja ni ser vilken koll jag har på detta med resvägar, såg framför mig någon shysst liten skogsväg där man "smet " förbi :smirk:

I ärlighetens namn lämnar vi inte sveriges gränser särskilt ofta och när vi gör det blir det med flyg. Trodde faktisk ine ens att det var ett alternativ att bara köra , trodde de stannade alla! Frågan är då om man ska se till att ha alla papper ordning men ändå bara köra och hoppas på att inte bli stannade. Men hur gör man då när vi hämtar hem henne om vi blir stannade på tillbakavägen , hur förklarar man då att man inte har lämnat depostion etc, och får man några "stämplar " på invägen i norge som man måste visa upp på tillbkavägen till sverige?
 
Sv: Behöver hjälp- snarast!!!!!

Du ska ha en IDhandling att visa. Pass eller för oreg häst konturdiagram eller chips. För säkerhets skull skall du utföra en vetbesiktning inom 48 tim före avresan. Då är du helt laglig.
Ingen dep avgift gäller. HH
 
Sv: Behöver hjälp- snarast!!!!!

pass finns och ett friskhetsintyg från vet , ringde dock norska gränsstationen idag för säkerhetsskull och jo visst de släpper inte in henne utan att jag deponerar summa summarium 8750 :- norska kronor, sen när jag hämtar henne och kör tillbaka får jag be den svenska gränsstationen om ett särkilt papper så att jag kan få tillbaka pengarna , krångligt detta,
nu åker hon iallafall tidigt imorgonbitti så får vi hoppas att det går bra och att hon vänder hem med en PRE- bebis i magen!
 
Sv: Behöver hjälp- snarast!!!!!

hingstsugen skrev:
pass finns och ett friskhetsintyg från vet , ringde dock norska gränsstationen idag för säkerhetsskull och jo visst de släpper inte in henne utan att jag deponerar summa summarium 8750 :- norska kronor, sen när jag hämtar henne och kör tillbaka får jag be den svenska gränsstationen om ett särkilt papper så att jag kan få tillbaka pengarna , krångligt detta,
nu åker hon iallafall tidigt imorgonbitti så får vi hoppas att det går bra och att hon vänder hem med en PRE- bebis i magen!

Oj?! Passerar en sydlig gränsstation titt som tätt. Där har man inte krävt några depavgifter för häst som sen skall tillbaka till Sverige med hänvisning till de norska föreskrifterna om förenklad förtullning av resgods. HH
 
Sv: Behöver hjälp- snarast!!!!!

ja det är himla struligt , när hon kom till tullen idag så visste ingen någonting efter mycket tjafs krävde de 8300 norska i deposition så nu står hon i norge och kommer hem om ett par veckor! Tror att det är något med just detta att hon ska til norge för avel som ställer till det med depostion
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 515
Senast: Lobelia
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp