Bukefalos 28 år!

Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

Kalaspinglan

Trådstartare
Hej allesammans!

Behöver man/vi verkligen gå valpkurs?

Jag har en 10 1/2 veckors Ridgeback som kan sitt, ligg och inkallning (även med andra hundar i närheten). Jag har flera vänner som har både små och stora hundar, unga och gamla så den sociala biten kan vi få därigenom. Jag är absolut inget proffs på hunddressyr (däremot har jag uppfostrat flertalet unghästar) men jobbar varje dag lekfullt med min hund.

Brukshundklubben arrangerar ingen valpkurs nu i vinter och andra alternativ är enligt mig orimtligt dyra. Jag vill jättegärna gå på kurs med min valp, men inte kasta pengarna i sjön.

Vad säger ni? Behöver jag verkligen gå på valpkurs med min valp?

Tack på förhand!
Pinglan
 
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

nej du måste inte. men det är att rekommendera. jag hade också uppfostrat massor med unghästar och labben kunde massor som valp men på honom gick jag ändå bet. kanske det finns en unghundskurs till våren?
 
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

Hej!

Tack för ditt svar.
Vad går man igenom på valpkursen som är "så viktigt"...?? Jag har absolut tänkt mig en unghundskurs för den känns mer, vad ska jag säga.. mer viktigt, meningsfull??!

Pinglan
 
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

Förutom den sociala biten så lär man sig oftast massor med nya saker. Att diskutera alla frågeställningar med en kunnig instruktör är nyttigt ;) .
 
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

Utöver allt de andra har sagt så kommer det snart ett par perioder av trotsålder så att din hund är duktig som valp betyder ingenting.
Sedan kan Ridgebacken vara problematisk kring andra hundar beroende av aveln - finns jättesnälla och vice versa ridgebacks.

Men social träning för din ras är att rekomendera tycker jag.

Med det sagt scrollade jag ner och läste vad de andra skrivit och fick se att du tänker gå unghundskurs...... så nej, du behöver inte gå valpkurs annat än för att vara först i kön då unghundskursdeltagarna tas ut, samt förståss få lite pejl på vad det innebär att gå lydnadskurs och eventuellt tävla.
Men vad jag förstod fanns det endast kurser av typen "vardagslydnad i parken" (ABSOLUT inget fel på dom kurserna) just nu och de var dyra? Då skulle jag vänta tills unghundskursen drar igång istället för du verkar ju ha koll och klarar dig nog alldeles utmärkt utan de valpkurserna.

Mvh
Björn
 
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

Jag har gått på ganska många hundkurser och jag vet vad kursledarna brukar göra för övningar och vissa problemlösningar. Men jag tycker ändå att det är en bra sak att gå på valpkurs, för att få den sociala biten mellan hundar. Tycker att dom hundarna jag gått med accepterar hundar bättre och bryr sig inte om andra hundar när man är ute och går. Sen blir man ju aldrig fullärd finns alltid bra tips man kan få på kurserna.
Lycka till!!
 
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

En sak man lär sig på valpkurs, är att koncentrera sig på mattes kommandon TROTS att det finns en hel det busiga kompisar i närheten..

JÄTTESVÅRT JU... :bump:

Ni är redan jätteduktiga, men det är nyttigt att din valp lär sig att lyda trots att det finns roligare saker att göra.
 
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

Valpkursen är till för din skull. Hunden klarar sig bra ändå. Om du känner att du har någorlunda koll och att det finns folk du kan fråga om råd ifall det kniper, så inte måste du gå valpkurs. Valpkursen är en hjälp för den förvirrade, nyblivne hundägaren som behöver vägledning och finns vägledning på annat håll så överlever både du och hund utan kurs.

Det spelar alltså inte så stor roll vad din valp kan utan det hela handlar om vad du kan och om du känner att du behöver hjälp. Jag lär knappast gå valpkurs igen. Det skulle inte ge mig så mycket att gå en kurs som ligger på den nivån. Då tränar jag hellre med kompisarna.

Det som däremot är bra med valpkursen är att man kan hitta bollplank. Det är hemskt nyttigt att ha någon, helst flera, som man kan diskutera uppfostran och träning med. Kan man dessutom träna tillsammans är det ännu bättre. Man blir lätt hemmablind eller så kan man inte riktigt utföra det som böckerna beskriver. Det är en sak att snacka om timing och en annan att ha förmågan.
 
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

Valpkursen är inte till för social samvaro. Det är hundägarna som ska utbildas och inte hunden. Det är en vanlig missuppfattning att man går valpkurs för att hunden ska lära sig något.

Jag tror inte heller att det ger så hemskt mycket socialt att träna nära andra hundar en gång i veckan under fem till tio veckor.
 
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

Som Jadzia skrev så är ju valpkursen allra mest till för ägaren. Jag har gått valpkurs med min valp och på söndag är det sista gången och det är ganska tråkigt för vi har haft så himla kul jag o Jason. Vi har lärt oss en massa kul grejor som vi kunnat öva på hemma.

Men du behöver ju inte tvunget gå valpkurs om du inte vill utan träna på hemma med vänner och så går ju lika bra. Men jag ångrar inte att jag gick valpkurs.
 
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

Du behöver inte gå valpkurs, men jag skulle rekommendera dig att gå unghundskurs. Kolla bara så att inte klubben har någon dum regel som inte tar emot hundar i "slyngelåldern" om de inte gått valpkurs innan.

Jag var medlem i en sådan klubb en gång och ifrågasatte detta starkt, men klubben ansåg då (de kan ha ändrat sig nu) att man borde och skulle ha gått valpkurs om man var seriös. De ville inte ta emot "problemhundar" sade de.

Nu är jag med i en annan klubb där attityden är mera öppen. Jag står själv i valet och kvalet om jag skall anmäla mig till en valpkurs i vår. Inte för att jag kanske behöver det - detta blir min tredje hund, men varför inte? Eftersom jag inte riktigt kommit in i klubben så tänkte jag att det kunde vara en bra början att lära känna lite fler hundägare. Det är dessutom ett tag sedan jag hade valp sist och mycket hinner man glömma.

Jag tror också att kursen kan bli kul - även om jag har lite mer erfarenhet än förstagångsägaren! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

Jag tycker att fördelen med valpkurser är att andra
delar med sig av sin erfarenhet. Trots, eller kanske särskilt
när man har haft hund i hela sitt liv så finns det saker man
inte tänker på och metoderna utvecklas hela tiden.
 
Sv: Behöver jag verkligen gå på valpkurs??

Stoppard skrev:
Jag tycker att fördelen med valpkurser är att andra
delar med sig av sin erfarenhet. Trots, eller kanske särskilt
när man har haft hund i hela sitt liv så finns det saker man
inte tänker på och metoderna utvecklas hela tiden.

Absolut! :bow:

Dessutom är inte alla hundar lika.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
15 542
Senast: Pudelägare
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 937
Senast: Dopy
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 213
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 554
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp