Behöver lite hjälp om platina och katalysatorn på bilar...

hajpi

Trådstartare
Hej! Som rubriken lyder så behöver jag lite hjälp... Håller på att skriva ett arbete i naturkunskapen, som ska handla om platina. Jag tänkte då ta upp att man använder det som katalysator i bilar. Vad jag skulle veta är vad denna katalysator egentligen gör? "Förhindrar oxidering" stod det att den gör, och när jag kollade runt på olika sidor fann jag att oxidering är när en kemisk reaktion uppstår och en oxid bildas. Jag drog då slutsatsen att platina används för att förhindra denna oxidering (att en kemisk reaktion uppstår och en oxid bildas). MEN, nu till mitt problem: Det bildas ju VISST DET en oxid från bilen, koldioxid. Vad är det jag har missuppfattat? Kan någon förklara? :confused: Tack på förhand!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hästvård Hej! jag skulle behöva hjälp angående en knöl som uppkommer vid ridning men försvinner. jag har en 19 årig d-ponny som aldrig haft...
Svar
6
· Visningar
846
Senast: Amanda_F
·
IT & mobiler Halloj kära ni, Ja, som rubriken lyder - det är dags att köpa ny laptop! Och jag har så dålig koll. Jag vill ha en dator med bra...
Svar
8
· Visningar
816
Senast: Anna
·
Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 057
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp