Behöver lite tips om fodring . . .

M

MalleBalle

Hejsan!

Har lite frågor om utfodring (IGEN) . . .

Min fjording får:
Morgon:
1 kg krossad havre
30 ml B-vitaminer (flytande)
1 dl mineraler (pellets)
Morötter
3 kg hösilage

Middag:
½ kg krossas havre
Morötter
3 kg hösilage

Kväll:
1 kg krossad havre
1 msk vitlöks flingor
Morötter
3 kg hösilage

Är detta lagom för en 12 årig fjording (valack) som rids normalt varje dag och går ute i hagen minst 7-8 timmar om dagen? Han är fin i hullet (perfekt enligt min hovslagare :D) och oftast pigg och glad när man rider.

Jag har ingen foderanalys . . .
Men han har fått detta i ca en månad och det verkar fungera bra.
Är det nånting som fattas tycker ni? Får han för lite/mycket osv?

Behöver lite tips och råd . . . Är jätte tacksam för alla svar!

GLAD PÅSK föresten! Vi kanske ses på Horse Show :)
 
Sv: Behöver lite tips om fodring . . .

Spontan reaktion: Mycket havre och litet grovfoder. Man kan dock inte säga mera utan att veta hur ditt silage är. Ju mer grovfoder desto mindre risk för kolik och andra tarmstörningar (apropå den andra tråden)
 
Sv: Behöver lite tips om fodring . . .

Håller med Helena. Tycker det är lite grovfoder. Eftersom hösilage innehåller mycket vatten så blir det inte mycket att tugga på, skulle nog dubbla hösilaget. Min nordis(bruks) får ca 12-15 kg hö o halm (eftersom han lätt blir som en tunna så får han halm) och nästan inget kraftfoder.
 
Sv: Behöver lite tips om fodring . . .

Ok . . . Men han står på halm, så han har tillgång till det också. Men borde jag ändå dra ner på havren? Vill inte att han ska bli slö bara (vilket han lätt blir)
 
Sv: Behöver lite tips om fodring . . .

Ju mer grovfoder ju stabilare tjocktarmsfunktion och desto mindre risk för störningar. Dessutom en jämnare blodsockernivå och mindre trötthet. Jag skulle öka silaget åtm om det är blött. Är det väldigt torrt nästan som hö så är det inte så litet torrsubstans. Skulle tro du kan minska havren litet grann om du höjer silaget. Dock litet svårt att säga ngt säkert när jag inte sett ditt silage innehåll.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 123
Senast: Zamira
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 552
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 630
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp