Behöver råd...

S

Stardust

Hejsan!
Min syster har precis fått ett oväntat föl. Ingen visste att hästen var dräktig och en morgon stod det ett litet stoföl i boxen!

Hon ringde idag och hade 100 frågor, men jag har ingen egen erfarenhet av att ha sto med föl.

Syrran har inte så stor hästvana och hon har därför hyrt in hästarna på en anläggning med full skötsel. Hon har frågat flera i stallet de sista dagarna om nån trodde stoet var dräktigt, men ingen trodde det. Den som hon hyr av ansåg att hästen bara var fet och borde bantas.

Stoet har alltså inte fått något extra i mineral, kalk eller matväg under dräktigheten. Hon behöver säkert lite extra nu.

-Vad fodrar ni era digivande ston? Extra kalk, mineraler osv?

-När Börjar ni utfodra era föl? Med vad?

-När avmaskar ni era föl första gången?

Fölet har lite sneda framben. De har haft ut veterinär som misstänkte en inflammation i ena frambenet pga av att stoet fått för lite mat under dräktigheten. Fölet är satt på 1 månads boxvila. Jag tyckte det lät konstigt att man kan misstänka en inflammation och inte göra någon behandling? Jag sa åt syrran att ringa veterinären igen så han får ta ett blodprov och utesluta om det är en inflammation.
Verkar skumt att sätta ett nyfött föl på boxvila direkt? Nån med erfarenhet av föl med sneda framben? Vad har ni gjort?

Hoppas någon har tid att svara!

Hälsningar Stardust
 
Sv: Behöver råd...

Hejsan!
Min syster har precis fått ett oväntat föl. Ingen visste att hästen var dräktig och en morgon stod det ett litet stoföl i boxen!

Hon ringde idag och hade 100 frågor, men jag har ingen egen erfarenhet av att ha sto med föl.

Syrran har inte så stor hästvana och hon har därför hyrt in hästarna på en anläggning med full skötsel. Hon har frågat flera i stallet de sista dagarna om nån trodde stoet var dräktigt, men ingen trodde det. Den som hon hyr av ansåg att hästen bara var fet och borde bantas.

Stoet har alltså inte fått något extra i mineral, kalk eller matväg under dräktigheten. Hon behöver säkert lite extra nu.

Hoppsan hejsan. Synd att stallägaren inte lyssnade på din systers funderingar.

-Vad fodrar ni era digivande ston? Extra kalk, mineraler osv?

På min ponny funkade det utmärkt med hö, betfor och sen pelleterat foder för avelsston. Hon gav mycket mjölk och höll igång sig ordentligt under hela diperioden.

-När Börjar ni utfodra era föl? Med vad?

Min fölunge började äta morsans mat så snart som hon nådde upp till krubban. Det uppskattades inte av mamman ;)
Hon började få egen mat i egen box vid 4-5 månaders ålder vad jag kan komma ihåg. Vi började med det när avvänjningen närmade sig.

-När avmaskar ni era föl första gången?

Stoet bör avmaskas vid fölningen och fölet vid åtta till sexton veckors ålder.
Om fölet får fölmask får man avmaska då med lämpligt preparat.

Fölet har lite sneda framben. De har haft ut veterinär som misstänkte en inflammation i ena frambenet pga av att stoet fått för lite mat under dräktigheten. Fölet är satt på 1 månads boxvila. Jag tyckte det lät konstigt att man kan misstänka en inflammation och inte göra någon behandling? Jag sa åt syrran att ringa veterinären igen så han får ta ett blodprov och utesluta om det är en inflammation.
Verkar skumt att sätta ett nyfött föl på boxvila direkt? Nån med erfarenhet av föl med sneda framben? Vad har ni gjort?

Hoppas någon har tid att svara!

Hälsningar Stardust

Min fölunge föddes något x-bent. Vi hade stor hjälp av en utomordentligt duktig hovslagare som verkade och "limmade" hennes hovar. Det gick till så att det lades lim på framhovarna så att de så att skriva skulle växa rakt. Jag är inte jätteinsatt i själva proceduren men det blev bra. Fölet är nu 1,5 år och har raka ben :)
Skulle de sneda benen bero på inflammationen? Jag är ingen veterinär men det låter skumt med boxvila för en sådan sak. Min fölunge gick ute samma dag som hon föddes och har gjort så sen dess.
Mitt tips är att be en annan veterinär titta på fölet och stoet snarast och kanske också be en duktig hovslagare ta en titt. Ju snabbare snedheten åtgärdas desto större är chansen att det blir bra.
Lycka till med fölungen! :)
 
Sv: Behöver råd...

ojdå vad förvånad man hade blivit:p

Ni har ingen anning om vem som kan vara far till fölungen?
 
Sv: Behöver råd...

Inflammation får man inte av för lite mat och jag tycker inte att föl ska ha boxvila i onödan.
 
Sv: Behöver råd...

Foderfrågorna tar vi på foderforumet ;)
Men generellt så tar fostret det som behövs från stoet, så fölet har inga brister. Möjligen har stoet brister, pga av att fölet tagit från hennes reserver...

Angående utfodring av föl - fölet börjar pilla i sig av mammans mat ganska fort, men detta tillför då ingen näring. Man bör se till att fölet äter bra av eget foder innan avvänjningen.

Angående avmaskning av föl så följer man maskmedelstillverkarnas rekommendationer.

Vad gäller sneda ben så har de flesta föl mer eller mindre sneda ben. Och de allra flesta av dem BÖR vara ute i hage, på fast underlag, så rättar det till sig efterhand.
Vad man ska göra i varje enskilt fall beror på HUR sned i benet den är.
Boxvila för ett föl bör man undvika så länge det går, ffa den första månaden. Det är nämligen bara DÅ man kan påverka ledbroskets tjocklek, föl som står på box får märkbart tunnare ledbrosk än föl som får vara ute och röra på sig ordentligt under första månaden!

Ta gärna ett foto på fölets ben och visa här, så kan du få ett bättre råd.

Och generellt, de flesta av dina fråor HAR svar på olika ställen på forumet (foder, hästvård, här på avel), använd sökfunktionen!
 
Sv: Behöver råd...

Fölet har lite sneda framben. De har haft ut veterinär som misstänkte en inflammation i ena frambenet pga av att stoet fått för lite mat under dräktigheten. Fölet är satt på 1 månads boxvila. Jag tyckte det lät konstigt att man kan misstänka en inflammation och inte göra någon behandling? Jag sa åt syrran att ringa veterinären igen så han får ta ett blodprov och utesluta om det är en inflammation.
Verkar skumt att sätta ett nyfött föl på boxvila direkt? Nån med erfarenhet av föl med sneda framben? Vad har ni gjort?


Hälsningar Stardust[/QUOTE ]

Säg du åt din syrra att kontakta en veterinär med stuterierfarenhet istället. Som Cilla W säger; För lite mat ger ingen inflammation, och vissa felställningar kan behöva korrigeras, iså fall ju förr desto bättre.
Små felställningar rätar ofta upp sig själva. Boxvila är i de allra flesta fall inte bra. Exakt hur mycket fölet ska röra på sig beror på individen och felställningen. Vissa blir lite skevare när de är trötta, då är det viktigt att de får vila. Många andra rätar upp sig själva, utan att man behöver ta särsild hänsyn till vila. Så här års, med regn och rusk, och blöta hagar, är troligtvis det bästa att ha fölet ute så mycket som väder och underlag tillåter. Eventuellt får ni komplettera med promenader på fast underlag.
Men först av allt: Se till att en veterinär med erfarenhet av föl och felställningartittar på fölet, och rekommenderar hur det ska behandlas. Fråga stora stuterier i närheten vad de använder för veterinär.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver råd...

Tack snälla för era råd!
Jag har fört dem vidare till min syster.

Nej, de vet inte vem hingsten är. Så fölet kom verkligen som en överraskning!

Jag sätter i bilder på fölet så kan ni titta & bedömma henns ben om ni har lust.

http://i128.photobucket.com/albums/p198/CyberMoa/Picturessummerof2006086.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p198/CyberMoa/Picturessummerof2006088.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p198/CyberMoa/Picturessummerof2006111.jpg

Jag tyckte dock inte att det var så farligt som det först lät, så jag hoppas att det är något som rätar ut sig av sig självt.
Svårt att bedömma från bilder såhär.. Men syrran bor i Usa så det är inte direkt att ta en snabb sväng över och titta IRL. :)
Veterinären kommer ut igen och ska ta blodprov och hovslagare ska titta på hennes "tassar", så jag hoppas det ordnar sig för dem.

Tack än en gång för era svar!
Hälsningar Stardust
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver råd...

Jag blir ju inte direkt alarmerad av bilderna. Utifrån vad man kan se bilderna så om det hade varit mitt föl så hade det fått vara ute dygnet runt. Verkar ju som din syster bor där det är varmt just nu.
 
Sv: Behöver råd...

Jag blir ju inte direkt alarmerad av bilderna. Utifrån vad man kan se bilderna så om det hade varit mitt föl så hade det fått vara ute dygnet runt. Verkar ju som din syster bor där det är varmt just nu.

Håller med!
 
Sv: Behöver råd...

Med tanke på att bilderna heter "picturessummer2006" har jag lite svårt att tro på din historia att din syster nu i november skulle fått ett oväntat föl i USA.
Lägg därtill ett mycket märkligt veterinärutlåtande så sjönk trovärdigheten ännu mer.
 
Sv: Behöver råd...

CillaW!
Vilket påhopp, har du ätit något surt på lunchen idag? ;)
Varför skulle jag ställa en fråga här om det jag undrar inte vore sant?

Att bilderna heter "picturessummer2006" är för att jag har lagt dem i mappen under mina Usa bilder. Vi var nämligen över till Usa i somras. Svårare än så är det inte.

Att det är grönt på bilderna är inte konstigt eftersom min syster, som är gift med en amerikan, bor i Naples iFlorida. M.a.o varmt året runt.

Jag tyckte oxå att det var ett märkligt veterinärutlåtande... Det var ju därför som jag ställde frågan, eller hur? Jag har som sagt ingen erfarenhet av föl och ville därför få råd av er med med erfarenhet.

Förstår inte din misstänksamhet? Kanske blir du mindre misstänksam när du läser ett gammalt inlägg som jag har skrivit. Detta skrev jag 2006-01-23:

--------------------------------------------------------------------------------

Var hittar jag bilder på foder?

Hejsan!
Min syster som bor i amerika har nyligen köpt häst. Hon har dock inga kunskaper om hästens utfodring eller foder. Hon ringde och bad om hjälp, men vi fodrar tydligen alls inte med samma foder. Vi diskuterade vad jag tror var betfor på hennes beskrivning. De ger dock hästen det torrt, vilket jag sa att man måste blötlägga. Lovade att maila över en bild för att se om vi pratar om samma foder. Hittar dock ingen bild. Nån som vet var jag kan leta efter bilder på betfor, mineraler osv?

Någon som vet om det finns ett hästlexikon så man kan översätta engelska hästtermer?

Tacksam för svar!

Mvh Stardust

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stort Tack till er som svarat innan!
Hälsningar Stardust
 
Sv: Behöver råd...

Så här års, med regn och rusk, och blöta hagar, är troligtvis det bästa att ha fölet ute så mycket som väder och underlag tillåter. Eventuellt får ni komplettera med promenader på fast underlag.


Hej Via!
Funderar på om det finns nån orsak bakom varför fölet behöver gå på fast underlag?
I deras hagar är det mest sand.
 
Sv: Behöver råd...

lite OT kanske... :angel:

men ett sådant litet föl MÅSTE man nästan döpa till ngt med "surprise" i ;) tycker du inte?
 
Sv: Behöver råd...

Den behöver stöd för hovarna mot ett fast underlag för att benet ska få hjälp att räta upp sig.
Jag tyckte mig ana att den var lite x-bent på ena fram. Detta växer förmodligen till sig av sig själv, men be din syster fråga hovslagaren om de plastskor som finns för föl just i såna här fall. Skon är litegrann vidare på hovens insida för att ge extra stöd där. De limmas fast på hovarna. Finns GARANTERAT i usa också...
 
Sv: Behöver råd...

CillaW!
Vilket påhopp, har du ätit något surt på lunchen idag? ;)
Varför skulle jag ställa en fråga här om det jag undrar inte vore sant?

Du anar inte hur många som lägger in påhittade historier.

Och om bilden då verkar vara tagen under sommaren 2006, ja då blir jag misstänksam.
 
Sv: Behöver råd...

Har du plockat bort bilderna på fölet igen? Jag kunde nämligen inte se dem. Snabba puckar i sånt fall med tanke på att ditt inlägg är från i dag????
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 918
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 665
Senast: Lobelia
·
Avel Behöver lite hjälp med åsikter och tankegångar! Jag har ett sto som är väldigt ful i sina framben, parallellförskjuten och rejält...
Svar
16
· Visningar
2 472
Senast: viltmilla
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 865
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp