Behöver skriva av mig lite. Kom gärna med lite pepp och goda råd ! :)

bobben

Trådstartare
hejsan!
för att göra en lång historia kort, räddade en ponny och en häst från slakt förra sommaren. dom hade gott som ridskolehästar men höll inte för det längre pgav pålagringar m.m.men skulle kunna funka som promenadhästar. Tanken var att det var min mamma och syster som skulle ha dom. då jag redan hade 2 st sj. Dom var fullt medvetna om att det var deras hästar men att jag skulle hjälpa till om dom inte kunde komma till stallet nån dag.men så blev det inte min mamma jobbade så mycket så hon orkade inte och min syster blev gravid så hon ville inte. Blev jättemycket konflikter i familjen för där stod jag plötsligt med 4 st hästar. Inte så långt efter det skadade sig min ena häst så efter ett par veckor i sjukhage och upprepade veterinärbesök så beslutade jag att ta bort honom då han aldrig skulle kunna bli bra enligt vet. var jättejobbigt!

efter mycket om och men så hittade jag ett nytt hem till ponnyn så nu lever hon lycklig som sällskapsdam hos en jättebra familj. Jag började rida ( syrrans) häst som nu blev min och bygga upp honom sakta men säkert och tävlade på ridskolan där jag fått hästen ifrån för första gången i mitt liv i dressyr LB. kom på en 6:e placering så var otroligt nöjd. folk kände inte igen honom för han såg så fräsch ut. det behövde mitt självförtroende höra. fick även mycket goda lovord av dressyrtränare! :) då hände det som inte fick hända. Mitt allt, en varmblodsvalack som jag hafft nästan tio år skadade sig så allvarligt att jag var tvungen att ta bort honom. han var verkligen min bästa vän. det var tack vare honom som jag fortfarande levde,han fanns alltid där för mig så som ingen annan någonsin gjort.jag har aldrig hafft vänner +hafft massa problem med familj och skola osv. men hade ju fortfarande en till pålle så i akut så fick jag stalla upp honom på ridskolan där jag fick honom ifrån. men efter tre veckor där var jag tvungen att ta hem honom igen för dom behövde spiltan till sin unghäst så nu står han här hemma sj. både han och jag mår jättedåligt av det. har kollat efter stallplats, (men känns dumt då jag har eget stall och då jag har svårt med andra männisor),kollar även efter foderhäst. sällskapsponny och att köpa häst. vet inte hur jag ska göra.har åkt på så många nitar med hästar. vill ju ha en yngre häst att träna med då jag tycker att han förtjänar att ta det lungt som skogsmulle. Är mycket intresserad av varmblod så jag skulle vilja ha en och utbilda vidare men jag vet inte. sitter här helt förvirrad.. har liksom ingen att fråga om råd osv. Jag älskar ju hästar. det är hela mitt liv. känns trisst att inte ha vänner att dela det med. förlåt om det blev rörigt. hur hade ni löst det? och snälla ni inga hårda ord tack!
 
Sv: Behöver skriva av mig lite. Kom gärna med lite pepp och goda råd ! :)

Kan inte du hyra ut en stallplats?
Då har du sällskap till hästen samtidigt som du kan skaffa dig en hästkompis att diskutera saker med. Sällskap i stallet brukar vara trevligt :)

Så kan du leta efter en yngre förmåga i lugn och ro.
 
Sv: Behöver skriva av mig lite. Kom gärna med lite pepp och goda råd ! :)

Finns nog många som kan tänka sig att låna ut en häst som sällskap tills du hittar en häst till så din pålle inte behöver gå själv under tiden. :)

Kan ju vara någon konvalecent eller pensionär som ska vila och kan sällskapa din häst så länge.

Lycka till med hästletandet!
 
Sv: Behöver skriva av mig lite. Kom gärna med lite pepp och goda råd ! :)

Det blev så rörigt att jag inte förstår problemet alls.

Du hade två hästar från början, sen kom två till. En åkte till en annan familj och en dog. Då har du väl två kvar ? Så de har sällskap av varann ... eller har jag missat något väsentligt ?
 
Sv: Behöver skriva av mig lite. Kom gärna med lite pepp och goda råd ! :)

Hennes andra häst fick hon ju tyvärr också avliva..

Men som sagt innan, kan du inte hyra ut en eller två stallplatser och spara en om du skulle hitta en unghäst som du vill köpa, låt det ta lite tid att köpa ny häst så du vet vad du får och får vad Du vill ha. Det är det minsta du är värd efter allt detta! Det ska vara roligt att ha häst!
 
Sv: Behöver skriva av mig lite. Kom gärna med lite pepp och goda råd ! :)

Sätt upp lappar om att du behöver låna sällskap till din häst, kolla annonser om hästar utlånas osv. Det bör inte vara några större problem att hitta hästar att låna en period så behöver du inte stressa fram ett köp.
 
Sv: Behöver skriva av mig lite. Kom gärna med lite pepp och goda råd ! :)

hej igen. har nu varit och kollat på en häst som jag ska få ta hem på prov.. Känns helt Underbart att det kanske blir bra till slut. :) Ska bli så spännande! Världens finaste lilla pålle ( bara 170 i mkh) ;) Dessutom har jag satt ut annonser om boxplatser så man kanske kan få ihop ett bra gäng och rida tillsammans med! :) :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För två år sedan så flyttade jag och mina två hästar in hos min far i mitt barndomshem pga att min ekonomi var i botten. Jag var då 20...
Svar
6
· Visningar
2 070
Senast: jennieflum
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 394
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 256
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp