behöver tips

Sv: behöver tips

Det låter som enkla lösningar. :)

glittra: Det var en fiffig lösning också. Hur fäste du rundstaven på väggen?
 
Sv: behöver tips

Nu har jag och sambon bestämt oss för att använda det gammla överkastet som sänggavel. Det är 250 cm i bred vilket passar till sängen som är 240. Frågan är nu hur vi ska sätta upp det. Sambon föreslog häftstift (sånna med platt "huvud") eftersom det inte förstör väggen så mycket jag tycker det kanske känns som en tråkig lösning.

Sambon gick även med på att vi skulle skaffa nya gardiner till sovrummet, vinröda så de matchar gaveln.:D Han börjar bli mindre trist ;)
 
Sv: behöver tips

OMG häftstift kan aldrig hålla uppe ett överkast... Det ramlar ner direkt!

Köp en mdf skiva lika bred som sängen och häfta fast tyget på det. Gör ni inte gaveln alltför hög så borde det inte vara några problem att ställa den mot väggen... eller skruva fast den i sängen om ni är rädda om väggen...

btw min sambo är också minimalistiskt lagd och gillar inte kuddar mm så mycket. Men det funkar om allt har en stram form. Att kuddarna är snygga och raka, att gardinerna inte ser "säckiga ut". Så väljer du alternativ med raka linjer utan "ryschpysch" så funkar det nog på din kille också... Fast jag och min kille har varit ihop så länge nu att han gett upp. Jag handlar och syr gardiner mm, vilket innebär att jag bestämmer hur de ser ut. Har han en annan åsikt så får han följa med och handla... hota med Ikea :bump:
 
Sv: behöver tips

Jag tänkte också på att det fanns risk att det inte skulle hålla sig uppe. Började fundera på om man kunde hitta spik som både är snygga och inte gör så stora märken
Köpa en skiva och häfta fast det på skulle vara en bra idé. Frågan är om man kan få upp så långa skivor i detta trapphus. *funderar*


Jag hade tänkt mig enkla snygga gardiner och sånt också. Vi har nu bott ihop sen januari och han börjar redan ge upp. Fast jag ser ju till att det ska vara så snyggt och enkelt som möjligt. Om han protesterar så ska jag hota med ikea:D
 
Sv: behöver tips

Vad är väggarna gjorda av? Är det trä kan du ju spika, gipsväggar måste skruvas med plugg och är det stenväggar måste du slagborra först och då blir det ganska fula hål... allt beror på underlaget. Att skruva upp något ger inte fulare väggar än att spika.
 
Sv: behöver tips

hmm...det borde vara gipsväggar så då är det skruv som gäller. Jag ska fundera vidare på lösning.
 
Sv: behöver tips

Jag har satt upp flyttkartonger (ihopplattade) runt sängen och draperat ett tyg över dem, säkrat med några häftklammrar.

Billigt
snyggt
Bra förvaring för flyttkartonger som är hårdvaluta.
Inga hål i väggen
 
Sv: behöver tips

Är inte ihopplattade flyttkartonger ganska instabila eller tänker jag konstigt nu?

Jag kom på att vi har ju en extra gardinstång som man skulle kunna änvända oss av. Köpa gardinupphäng kostar ju inte så mycket. Det blir två små hål i vägen förvisso men jag tycker ändå det känns som ett enkelt sätt. Men jag ska funder och diskutera med mina föräldrar (sambon har gett mig fria tyglar) vad de tycker är lämpligast och om vi behöver låna borrmaskin mm
 
Sv: behöver tips

okej. Det har du ju rätt i:D

Ja det verkar vara en bra lösning. Dock tror jag at vi bara har två i förådet. Kanske kan mina föräldrar bdraga med några.
 
Sv: behöver tips

Är inte ihopplattade flyttkartonger ganska instabila eller tänker jag konstigt nu?

Jag kom på att vi har ju en extra gardinstång som man skulle kunna änvända oss av. Köpa gardinupphäng kostar ju inte så mycket. Det blir två små hål i vägen förvisso men jag tycker ändå det känns som ett enkelt sätt. Men jag ska funder och diskutera med mina föräldrar (sambon har gett mig fria tyglar) vad de tycker är lämpligast och om vi behöver låna borrmaskin mm

Jag har hängt upp en rejäl tygbit bakom min sänggavel. Väggarna är av den sortens betong som bara garvar åt en slagborrmaskin. Borra och skruva är bara att glömma alltså. Istället har jag använt tavelkrokar, sådana där i plast som har tre små stift man bankar in i väggen. Jag har sytt en kanal i tygets överkant, trätt i en billig rund gardinstång från IKEA, snott tunn ståltråd runt ändarna på stången, gjort öglor och hakat i dessa i krokarna. Jag sydde en kanal i tygets nederkant också och trädde i en gardinstång där med för att det ska hänga rakt och fint. Bild finns här: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=10323149&postcount=4

Nu är mitt tyg bara 145 cm brett, men jag tror att det kan fungera med ett bredare tyg också. Ta en längre gardinstång och sätt upp fler krokar att hänga den i. Jag har satt krokarna precis nedanför skarven tak/vägg, så man tänker knappt på att de är där. I alla fall inte på min vägg som är ljus.
 
Sv: behöver tips

Jättesnyggt:)

Vi har bestämt oss för att prova flyttkartongsalternativet först då vi kom på att vi hade fler än vad jag mindes. Blir inte det så bra tänker jag se om din metod är möjlig (höra med pappa om väggarna) Jag kommer nog behöva mer tavelkrok eftersom tyget blir längre men det är ju inget större problem iså fall:)
 
Sv: behöver tips

Tack! :)

Flyttkartongslösningen låter spännande. Vore kul att få se det på bild sedan.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 426
Senast: Tjôta
·
Hemmet Nu är det verkligen dags att göra vårt sovrum till ett trivsamt rum, men jag vet inte alls hur jag vill ha det, lite tips på...
Svar
7
· Visningar
7 349
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
4 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp