Bukefalos 28 år!

Behövs extra kalk??

H

hestur

Har nyss skaffat häst igen (var ett tag sedan jag var hästägare) och jag har ett par funderingar ang. kalk och vetekli. Jag fodrar med ett foder (musli-blandning) som innehåller dåligt med B-vitamin så jag tänkte att jag skulle kompensera det med lite vetekli. Men saken är den att det säljs inte kalk till hästar här där vi bor (Island), men däremot innehåller fodret kalk och jag undrar om det är nog för att balansen mellan fosfor och kalk ska bli rätt? Tyvärr vet jag inte hur mycket kalk fodret innehåller, men det motsvarar i alla fall hästens dagliga behov, (däremot vet jag ju inte om min häst får i sig helt rätt mängd av kalk för hon får bara 1/2 kg per dag). Räcker den mängden kalk tror ni, om man tillsätter vetekli eller skulle man behöva tillsätta extra kalk? Hur mycket vetekli per dag eller vecka tror ni att man behöver ge en Islandshäst för tillgodose behovet av B-vitamin?
 
Sv: Behövs extra kalk??

Friska hästar tillverkar sina B-vitaminer själva. Dessutom finns en del i grovfodret. De flesta odlade marker på Island har tillräcklig halt av kalk och andra mineraler o spårämnen utom selen. Vetekli är ett fodermedel man gott kan vara utan. HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur tänker ni kring vitaminer i fodret? Utgår ni ifrån att hästen får i sig alla vitaminer den behöver om den har en komplett foderstat...
Svar
5
· Visningar
654
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 538
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 756
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp