Behöver AKUT råd om sadelköp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare strawberrymuffin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 826
S

strawberrymuffin

Hej. Jag har haft en sadelprovare ute till min irishcob för att hitta en bra sadel. Han var ute för fyra veckor sedan och sa att min häst var så bred att jag inte kunde hitta en bra ny eller begagnad sadel utan hade bara ett alternativ- att beställa en Morris & Nolan sadel för 18500 kr i stl 36= XXXW bom.

Jag kan ingenting om sadlar och det var därför som jag valde att ta ut en sadelprovare för att få hjälp. Jag läste på deras hemsida och tyckte att han verkade proffessionell och ringde och hörde vilka märken som han förmedlade, det var en 10-12 sadelmärken som lästes upp.

Med min förra häst hade jag otroliga problem med att hitta en passande sadel. Efter över 50 provade sadlar så hittade jag en bomlös som passade. Han hade även sedan ägaren inne problem med muskulaturen i ryggen. Detta gjorde att massor med tid och pengar lades ner på att få honom ridbar igen.

Därför fick jag typ panik när sadelprovaren sa att jag bara hade ett alternativ. Jag beställde sadeln i ren chock.
I går fick jag tips om en Wintec wide sadel som jag tog hem och provade och den satt perfekt.

Finns det nått sätt att avbeställa sadeln? Vad har jag för rättigheter som konsument? Någon som vet om det är ångervecka från beställningsdag eller betalningsdag? Snälla hjälp!

Sv: Behöver AKUT råd om sadelköp!

Ring ditt konsumentombud i din kommun. De hjälper till med dina frågor.
// Linda

Du beställde sadeln av sadelutprovaren när han var hemma hos dig? Då gäller inte Distansavtalslagen, eftersom han på din begäran besökte dig. Annars hade du haft 14 dagar på dig att ångra ditt köp.
källa: konsumentverkets hemsida /www.konsumentratt.konsumentverket.se

Är det någon som vet om storleken på wintec wide och Morris and Nolan stl 36 skiljer sig mycket.

Vad tycker ni att jag ska göra. Vad hade ni gjort.

Jag är villig att betala för att få en bra sadel som håller länge men det är VÄLDIGT mycket pengar, snälla, vad skulle ni ha gjort.:confused:

Ringt sadelmannen och frågat om det går att avbeställa sadeln. Går gör det säkert, men jag är rätt övertygad om att det kommer en avbeställningsavgift.

Är det någon som vet om storleken på wintec wide och Morris and Nolan stl 36 skiljer sig mycket.

Vad tycker ni att jag ska göra. Vad hade ni gjort.

Är du säker på att WW passar? M&N 36 borde vara bredare än WW (har bara sett 34 irl).
Möjligtvis är WW mer svängd (med bredare järn) än M&N också.
// Linda

Lite tufft av provaren att dömma ut alla andra sadlar på det sättet.Är det agenten som du haft ut???
Har du skrivit på något papper?? Tycker att förslaget ang konsumentombudet i din kommun är strålande!!!
Lycka till:banana:

Jag skrev på beställningen. Provaren berättade inte att han var agent för sadelmärket, utan jag såg det på internat för några dagar sedan.

Det bör stå på beställningen vad som gäller vid avbokning etc. Jag tycker du ska ringa sadelsäljaren INNAN du ringer Konsumentombudsmannen.

Ja, ring försäljaren på en gång! Det finns alltid en chans att det går att avbeställa, men det beror på hur långt beställningen gått.
Tror inte att du har någon egentlig rätt att ångra dig då det gäller en specialbeställning... men om försäljaren vill ha ett bra rykte gör han säkert vad han kan för att avbeställa åt dig.

Är du verkligen säker på att WW passar? Den har en helt annan passform än M&N nämligen.

Det går säkert att avbeställa, men det brukar kosta en viss % av sadelns värde. Har sett allt från 10-25% beroende på hur mkt sadeln kostar. Lättaste är ju att du ringer personen du beställde den av för att se om ni kan lösa det hela.

Jag vill börja med att skriva att jag INTE skriver nedanstående för att vara elak, stöddig eller besserwisser eller vad det nu kan tänkas uppfattas som. Jag skriver det för att DU ska känna dig säker på vad du verkligen tycker/vet och därifrån ska kunna bestämma hur du ska göra. Så. Med det sagt så fortsätter jag:

Du skriver att
Jag kan ingenting om sadlar
men sen skriver du
I går fick jag tips om en Wintec wide sadel som jag tog hem och provade och den satt perfekt.
Min fråga till dig blir då - hade du en sadelutprovare/kunnig medhjälpare med dig när du provade Wintecen, eller gjorde du det själv? Är du helt säker på att du kan tillräckligt om sadlar nu, efter ett besök av en sadelutprovare, att du kan bedöma det på egen hand?

Med DET sagt så vill jag säga att jag inte är speciellt förvånad om det nu är så att du blivit "pålurad" en onödigt dyr sadel av en agent (fult att han inte talade om detta). Inte speciellt ovanligt - har hört många som blivit besvikna efter besök från sk. sadelutprovare. Det är tyvärr alldeles för lätt för dem att lura okunniga hästägare... :(

Om du vill kan du väl PMa vem detta är - jag tror nog jag vet vem det kan vara... :grin:

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 306
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 671
Senast: Freazer
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
24 019
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 344
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka