Behöver hästar ha hagar???

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Horsehead
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 10 999
Sv: Behöver hästar ha hagar???

*kl*
Mina hästar går ute dygnet runt, dom har ligghall med en varm djupbädd. De trivs som bara attan.. Det är smidigt eftersom det inte är någon mockning, man luktar inte häst när man arit hos hästarna, vattnet fryser, men det är lätt ordnat med en värmekabel. Dock ska jag bygga stall snarast möjligt.. Ska mina föla så vill jag ha dom i box, så jag ser att dom får i sig det dom ska ha och även att dom dricker, vilket är svårt att ha koll på eftersom dom går fria.

Jag gillar även spiltor, för unghästar.. Dom ska lära sig att kunna stå uppbundna och eftersom man hålls bakom dom så blir dom ytterst sällan bakskygga, vilket är ju ett plus om man ska köra dom..

Spilta och box är ok, om hästen får vara ute så mycket som möjligt, gärna lagar på det. Bra ventilation, rengjort, ordentligt med foder och ett lugnt stall..
Då slipper man ev sjukdomar som kan komma..

:bow::bow: :bump: :banana:
Mycket sunt, alltihop!

Jag håller inte med. En box ger viss rörelsefrihet, en spilta gör att hästen bara kan lägga sig, eller stå, inte flytta på sig.

Men grundproblemet har du helt rätt i, det är att stänga in ett flyktdjur som en häst överhuvudtaget på en liten yta under lång tid.

Lösdrift är överlägset. Speciellt mycket mindre arbete blir det inte OCH det är dyrt att skapa en bra miljö i lösdrift. Däremot är det lättare att lyckas med en bra lösdrift än ett stall.

Jag tycker det är dags att kräva att hästar SKA ha utevistelse varje dag. I förlängningen tycker jag att man kan kräva att uppstallningstiderna minimeras också, men varje steg mot mer utevistelse ger oss friskare och mer välmående hästar.
gör det skillnad för dig att ligga ensam i en 180cm säng mot för att ligga ensam i en 90cm säng? sover du bättre?

du menar alltså att för ett djur som i det vilda strövar 3 mil per dag tycker att boxar är WOW WOW WOW mot för en spilta? båda hindrar rörelsefriheten lika mycket.. rörelsifrihet är INTE att snurra runt på en 3 m stor volt.. rörelsefrihet är att kunna ta tre galoppsprång åt vilket håll dom vill..

gör det skillnad för dig att ligga ensam i en 180cm säng mot för att ligga ensam i en 90cm säng? sover du bättre?

du menar alltså att för ett djur som i det vilda strövar 3 mil per dag tycker att boxar är WOW WOW WOW mot för en spilta? båda hindrar rörelsefriheten lika mycket.. rörelsifrihet är INTE att snurra runt på en 3 m stor volt.. rörelsefrihet är att kunna ta tre galoppsprång åt vilket håll dom vill..

Liknelsen med människa är rent ut sagt dum. En människa och en häst hanterar inte sömn alls på samma sätt. En häst sover i många korta omgångar över dygnet, däremellan vill den röra på sig, äta, dricka.

Och angående det andra så håller jag med dig. Box är inte heller perfekt, men bättre än spilta eftersom det tillåter mer rörelsefrihet.

Skönt att du sover bra! Det gör jag med.
Men du, sover hästar gärna 12 timmar per dygn?
nej, men uppstallade hästar tenderar att vila intensivare om de nattas, dessutom är de första 3 timmarna mattid efter kvällsfodringen..

på det så är hagvistelsen intensivare, den går åt till att umgås med hästkompisar, busa och röra på sig i mer än strövtakt..

hästen är inte ett vilt djur som enbart ska anpassas efter den(inga hagar, INGET foder), isånnafall kommer hästen att utrotas totalt.. men anser du att det är bättre så visst, det får stå för dig..

men i dagens samhålla om man vill ha hästar får man anpassa hästen delvis efter människan och landet.. jag är inte för 24 timmars uppstallning i regelvidrig spilta utan varesigfoder eller vård..
jag vill förbättra för de som idag faktiskt inte ens får utevistelse eller får röra på sig..
MEN jag vill inte överdriva de krav som behöver ställas på hästägare och hästverksamheter..

fast visst, tyck som du vill.. men tror du att dina förslag om ständig lösdrift är genomförbar? hur många tror du det är som kommer att bryta mot lagen?

med mina förslag är det ingen svårighet att uppnå kraven, en lag om en , i dagsläget, NORMAL hästhållning..

En dålig lösdrift är inte lika med att lösdrift är dåligt. ;)

Konstigt ställe som inte har behandlingsmöjligheter inomhus.

Som du kanske vet, ska man enligt lag ha s k ligghall. Den används flitigt av våra hästar sommartid, inte resten av året. Sommartid just för att dom då kommer undan flygfä-plågan.

Vi har sådan lösdrift som du frågar efter, tre av våra grannar också. Så att så ovanligt är det inte. Vi har heller inte haft minsta hälsoproblem med hästarna sedan vi gick över till lösdrift, så enda gångerna boxar används är när hovis kommer.

LIA

lagarna måste gälla alla, man kan inte ha en lag som har ett undantag på 1/3 av sveriges hästar.. lite töntigt..
Hur menar du?

en lag som gäller 12 timmars utevistelse fungerar inte för de flesta ridskolorna, dels för att det blir en ENORM skaderisdk för alkla ungar, som ska ut i en flock med hästar och hämta den dom ska rida.. hästolyckorna på ridskolor kommer snabbt att tredubblas!
:rofl:

att ha krav på 12 timmars utevistelse är FÖR MYCKET, det är inte genomförbart..
Du har inte läst eller inte förstått det jag skrev, va? Försök igen!

en lag på minst 4 h utevistelse är genomförbar och för många hästar en förbättring..
En förbättring jämfört med vad?

de hästar som redan idag uppfyller de kraven* MÅR INTE DÅLIGT, de mår faktiskt riktigt bra..
Vilka krav uppfyller vilka hästar? :confused:

0,5 ha per häst är inte riktigt genomförbart det heller, det finns inte mark så det räcker. hela hästverksamheten kommer ikullkastas, ingen kommer att kunna ha häst enligt lagen. Är det ett framtida mål? att avhästa sverige en gång till?
Men herregud, sitter du fast i stan? Kom ut på landsbygden så ska du få se på utrymmen!

visst det skulle vara skitbra med hårdare krav, men det är inte genomförbart.. man måste vara realistisk, man ska inte kasta skit på dom som faktiskt tar hand om hästarna efter bästa förmåga och hästarna mår och presterar bra.. det är så onödigt..
Blanda nu inte äpplen och morötter. Hårdare krav är både genomförbart och realistiskt. Vem "kastar skit på dom som ..."? Inte jag i a f. Men "efter bästa förmåga" är inte alltid tillräckligt. Det borde även du inse om du följt media.

LIA

nej, har jobbat en hel del på ridskola och under betestid när hästarna går ute dygnet runt slappnar dom aldrig riktigt av..
Du kanske ska fundera hur hästhållningen är på den ridskolan. Vill du se (och lyssna) på hästar som ligger i hagen och snarkar är du välkommen hit.

LIA

Jag anser att box och minst 12 timmars vistelse i hagen/dygn är en självklarhet för alla hästar.I en box kan hästen ändra ställning,röra sig på ett annat sätt och riskerar inte att fastna i ett grimskaft.Om hästen har så litet respekt och förtroende för människor att den blir aggressiv och stressad i en box så säger det nog mer om förhållandet häst/miljö/människa än om just begreppen spilta/box.Även om jag aldrig ens skulle överväga att binda mina hästar för att kunna hantera dem så finns ju det alternativet för dem som föredrar spilta och inte kan hantera situationen på annat sätt.:devil:

Liknelsen med människa är rent ut sagt dum. En människa och en häst hanterar inte sömn alls på samma sätt. En häst sover i många korta omgångar över dygnet, däremellan vill den röra på sig, äta, dricka.

Och angående det andra så håller jag med dig. Box är inte heller perfekt, men bättre än spilta eftersom det tillåter mer rörelsefrihet.

Ja en box är bättre än spilta. Hästen får dock inte utlopp för sitt rörelsebehov i en box heller. Hästar brukar stå stilla i boxen, inte vandra runt.

Du kanske ska fundera hur hästhållningen är på den ridskolan. Vill du se (och lyssna) på hästar som ligger i hagen och snarkar är du välkommen hit.

LIA

Håller med helt och fullt. Välkommen hem till oss också. Hästar som slappnar av har vi fullt av. Framförallt kan de välja att göra det hur och när de vill, inomhus i ligghall eller ute på markerna.

Men jag kan tänka mig att hästar som aldrig eller sällan får vistas ute i flock kan få sådana beteendestörningar att de får problem. Då är lösningen inte att vidmakthålla en dålig lösning.

Håller med helt och fullt. Välkommen hem till oss också. Hästar som slappnar av har vi fullt av. Framförallt kan de välja att göra det hur och när de vill, inomhus i ligghall eller ute på markerna.

Men jag kan tänka mig att hästar som aldrig eller sällan får vistas ute i flock kan få sådana beteendestörningar att de får problem. Då är lösningen inte att vidmakthålla en dålig lösning.

Jag har läst teorier om det där. Det finns många olika roller en flock och varje häst har sin roll. Vid för få hästar i flocken så tvingas en häst ha flera roller och blir lätt stressad av det.

I en fungerande flock skall ju någon alltid hålla vakt och det blir också svårt om det är för få hästar. Hästarna måste ju också som sagt vara flockvana.

Häromkring ser man ofta att folk gör många små hagar med en häst i vrje hage och ag blir irriterad varje gång jag ser det. :crazy:

Häromkring ser man ofta att folk gör många små hagar med en häst i vrje hage och ag blir irriterad varje gång jag ser det. :crazy:[/QUOTE]

Ja, det är skrämmande att se alla dessa hästar som står still och hänger med sina huvuden dagarna i ända i dessa små rasthagar, ingen direkt kontakt med andra hästar och utan mat många timmar i-sträck.
Häromdagen så jag en stackare som stod vid staketet och tittade på en liten säck som var fylld med hö, på andra sidan staket!
Fy fasiken vilket djurplågeri att lämna maten inom synhåll, med en vrålhungrig häst som snällt får stå och titta på maten i flera timmar??!!

En dålig lösdrift är inte lika med att lösdrift är dåligt. ;)

Konstigt ställe som inte har behandlingsmöjligheter inomhus.

Som du kanske vet, ska man enligt lag ha s k ligghall. Den används flitigt av våra hästar sommartid, inte resten av året. Sommartid just för att dom då kommer undan flygfä-plågan.

Vi har sådan lösdrift som du frågar efter, tre av våra grannar också. Så att så ovanligt är det inte. Vi har heller inte haft minsta hälsoproblem med hästarna sedan vi gick över till lösdrift, så enda gångerna boxar används är när hovis kommer.

LIA
Tack för att någon sa det!Att man har lösdrift betyder ju inte att man har det för att stall saknas utan mer för att hästarna mår bra av det. En vanlig åsikt är också att det är pga att det skulle vara bekvämare att ha hästarna på lösdrift än på stall.FEL!!!Jag har både och å det är definitivt mer krävande att ha en lösdrift än att bara mocka ut stallet, fodra och ställa in än att se till att lösdriften är i ett bra skick och att hästarna har vatten och allt annat de behöver.Dessutom så slipper man faktiskt INTE mocka bara för att hästarna går på lösdrift.Dom skiter då också!!!De fall med gräsliga förhållanden för hästar på lösdrift som beskrivs är nog exempel på illa skötta ställen och då får man ju komma ihåg att sådana finns massor även för hästar i stall.:bow: :bow: :bow:

Nej usch det är hemskt!! ponnyn jag hade då fick ju massa dumheter för sig pga att han stod inne för länge. Men de jag har nu har jag i princip alltid haft på lösdrift och jag kommer nog aldrig gå tillbaka till att ställa dem i ett stall. Tycker det funkar hur bra som helst som det är nu och hästarna trivs jättebra ett + är ju att de hästar som går ute dygnet runt blir ju inte lika känsliga för förkylningar osv :smirk:

det beror väl på från häst till häst. jag har sett hästar som vart jätteotrevliga när de stod i spilta, men så fort de kom in i en box så är de väldens gulligaste.

tycker inte att man kan generalisera hästar sådär.

Varför ha dem inne överhuvudtaget? Hästar sover precis lika bra ute som inne.

Det ÄR ett realistiskt förslag med lösdrift, finns massor med stall som visar att det är möjligt.

Tycker också att bra lösdrift verkar vara det bästa för hästarna... Såg reportaget om Active stable på Västnytts hemsida och tycker det verkar en jättebra lösning, som utgår från hästens behov men även gynnar människan. Det liv många hästar har på ridskolor idag verkar inte alltför kul.

Slappnar aldrig riktigt av, har du tillbringat 24 timmar tillsammans med hästarna i hagen och studerat deras beteendemönster? Utmattade? Du vet hästar vill vara på öppna ytor så dom har uppsikt. Dessutom turas ju hästarna om att hålla vakt! (baskunskap om hästar och dess beteenden)

Varg, björn, lodjur (fantastiska vilda djur)
Har ni haft många hästar som blivit uppätna eller attackerade av dessa rovdjur?
Här har vi också varg och lodjur. Vargen har tagit några jakthundar, men attacker på hästar har jag då hört talas om.
behöver det vara attacker för att dom ska vara rädda för det? :confused: det räcker med att dom känner lukten av ett rovdjur som lurar..
jag har vart förbi nattetid och sett dem vara oroliga, och det måste finnas en anledning till att dom slocknar som bäbisar såfort de kommer in i spiltan..

Varför ha dem inne överhuvudtaget? Hästar sover precis lika bra ute som inne.

Det ÄR ett realistiskt förslag med lösdrift, finns massor med stall som visar att det är möjligt.
vem bekostar alla ombyggnad? vilka kommer att motsätta sig ett beslut om att lagstadga lösdrift?

BeastieBabe skrev:
en lag som gäller 12 timmars utevistelse fungerar inte för de flesta ridskolorna, dels för att det blir en ENORM skaderisdk för alkla ungar, som ska ut i en flock med hästar och hämta den dom ska rida.. hästolyckorna på ridskolor kommer snabbt att tredubblas!

:rofl:

vad är så kul, en flock på 15 hästar och ett gäng 10-12åringar ska ut och hämta hästar, menar du att det kommer att bli färre skador du eller?

BeastieBabe skrev:
att ha krav på 12 timmars utevistelse är FÖR MYCKET, det är inte genomförbart..

Du har inte läst eller inte förstått det jag skrev, va? Försök igen!

jo du tycker att det bör vara krav på minst 12 timmars utevistelse.. annars bör du väl inte ha sagt just det antalet timmar i en tråd där det diskuteras vad man bör ha för tidsgränser enligt lagen..

BeastieBabe skrev:
en lag på minst 4 h utevistelse är genomförbar och för många hästar en förbättring..

En förbättring jämfört med vad?

men vad många hästar får utstå idag, te.x i storstäder där hästarna bara rastas på lektioner..

BeastieBabe skrev:
de hästar som redan idag uppfyller de kraven* MÅR INTE DÅLIGT, de mår faktiskt riktigt bra..

Vilka krav uppfyller vilka hästar?

DOH! ser du asterisken(*) efter "kraven"?? det betyder att det finns något tillägg som är för långt att lägga in mitt i mellan paranteser.. därför sätter man en asterisk, är det flera tillägg sätter man små upphöjda siffror.. längst ner på sidan (i detta fall inlägget) ska tilläggen ligga och det gör dem också i det inlägg du citerade ifrån..

BeastieBabe skrev:
0,5 ha per häst är inte riktigt genomförbart det heller, det finns inte mark så det räcker. hela hästverksamheten kommer ikullkastas, ingen kommer att kunna ha häst enligt lagen. Är det ett framtida mål? att avhästa sverige en gång till?

Men herregud, sitter du fast i stan? Kom ut på landsbygden så ska du få se på utrymmen!

hur ska en ridskola överleva 1,5 mil utan för stadsgränsen? hur många har tid att ha häst då när det blir 30 min restid till stallet? och ska stadsbussarna gå dit ut?

och ridskolor på landsbygden, hur går de runt? finns det verkligen 600 ridande elever varje vecka på en ridskola som ligger 3-4 mil ifrån närmsta stad?

BeastieBabe skrev:
visst det skulle vara skitbra med hårdare krav, men det är inte genomförbart.. man måste vara realistisk, man ska inte kasta skit på dom som faktiskt tar hand om hästarna efter bästa förmåga och hästarna mår och presterar bra.. det är så onödigt..

Blanda nu inte äpplen och morötter. Hårdare krav är både genomförbart och realistiskt. Vem "kastar skit på dom som ..."? Inte jag i a f. Men "efter bästa förmåga" är inte alltid tillräckligt. Det borde även du inse om du följt media.

LIA

nej, håller inte med..
varför ska man sätta så hårda minimikrav när hästarna som hålls över lägre minimikrav faktiskt inte alls vanvårdas utan mår bra, presterar bra, lever länge, inte skadar sig m.m..

det vore isf bättre med en lag mot felanpassad utrustning då det skadar en häst mer än om den bara är ute 4 h i hage per dag..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 872
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 492
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 018
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har min häst står själv i hage men med andra hästar bredvid i andra hagar som går bra. Men nu ska hästen i hagen bredvid på...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: Ärtan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025