Behöver lite råd.....

Iris71

Trådstartare
Hur skulle ni göra?
Jag har nu en underbar shettis på foder som jag tänkt köpa..... Problemet är att han är stor, väldigt stor. Ska åka och slutmäta honom om nån vecka.....har jag otur så håller han inte a-ponnymåttet..... Det är på gränsen.....

Vad innebär det i så fall? Jag har 3 döttrar (3-7 år) varav en är mycket hästintresserad än så länge (hoppas på de andra oxå). Om häste n hamnar i b-ponnyklassen, kommer han alltid att få tävla med b-ponnyer då?

Vidare innebär det att han inte kan starta med andra shettisar i ponnytrav (om vi nu skulle intressera oss för det, vilket inte är helt omöjligt).

Jag har redan 2 b-ponnyer hemma och en i magen. Men han är ju så himla trevlig och snäll......

Skit oxå....hur skulle ni göra???? Ja, jag vet, det är att ta ut saker i förtur....han kanske hamnar under och då är alla problem ur världen....

Sv: Behöver lite råd.....

Den höjd ponnyn har på slutmätmingen är det slutgitliga elelr vad man ska säga

Men jag förstod inte riktigt varför han inte "får" vara b-ponny. Om han nu skulle vara så pass stor.

Vad har ni tänkt använda ponnyn till?

Jo...rätta mig nu om jag har fel. Men säg att mina döttrar vill tävla en vacker dag. Då får väl de tävla med b-ponnyer, eller? Delar man inte in klasserna som så? Om man delar in klasserna efter höjden på ponnyerna så kommer han således tävla mot de som är kanske 129,5 höga.....

Om vi skulle vilja starta i ponnytrav går han ju som b-ponny och får då springa med russen och det går ju inte. Eller går och går..... Dessutom måste man då vara 12 år och det är ju ett tag kvar. a-ponny är 8 år....

Men å andra sidan har de kanske vuxit ur honom tills det är dags för så stora tävlingar?? Och skulle då tävla b-ponny?? Jag kan ju inte reglerna för tävlingar.......

Jo, du har fattat rätt ang reglerna.

Jag tycker att du ska titta efter en annan ponny att köpa om du absolut vill ha en A-ponny.

ungefär detta "problemet" hade vi också för ett tag sedan. Hopponyn blev slutmätt till 141,2 cm.
Vet inte hur många ggr vi fått frågan varför man inte tog ner han. Kommentarer om att en så liten D-ponny går det ju inte att ha o.s.v.
Men, ovetande om sitt "handikapp":smirk: klarar sig han kanon bland de ofta större konkurrenterna.. Så det kan ju gå bra:)

Min gamla ponny var oxå liten d-ponny, 142 cm. Vi blev oxå "idiotförklarade" över att vi inte tog ner henne... Hon har oxå klarat sig bra i klasserna o har så stor galopp att hon hade fått svårt i kombinationerna annars.

Tack för svaren!! De 2 senaste var ju i alla fall väldigt hoppfulla!!

Fast ni eller era barn måste ju vara duktigare än mina döttrar..... de har ju inte ens börjat tävla än. Och jag tänker att den dagen de börjar tävla på riktigt har de i alla fall vuxit ur en sån liten ponny. Hur är det med åldern på ryttare? Finns det såna gränser oxå?

Fast jag kanske är dum som överhuvudtaget köper en liten shettis? Kanske skule satsa på en c-ponny direkt?? Fast mina barn är ju så små än..... Och som det ser ut just nu är det den enda häst jag kommer ut med då jag kör honom mycket......

Vad menar ni med ta ner?? Kan man påverka höjden själv på nåt vis?

att ta ner är som du säger att få hästen lägre, men dom metoderna är väl inget att rekommendera direkt:(

B-ponny får man tävla till och med 13 år i hoppning, och t.o.m 14 i dressyr (och fälttävlan?). Medans Cponny ju är t.o.m 18. En aspekt på det hela kan ju vara att barnen ska tävla mot såna i sin egen ålder.
Kommer ihåg att det genast kändes mkt "allvarligare" när man tävlade kat C, var även lite för liten på ponnyn då och blev mest rädd:crazy: Så vet inte riktigt om man ska satsa på att köpa häst att växa i.. utvecklas nog mer om ens ponny alltid är såpass lagom att man känner att man har koll?: )

Köp en lagom stor ponny till barnen om de är intresserade, gärna en som någon annan har utbildat!

På dom dressyrtävlingar jag har varit på iår, så har det bara varit med 1 a-ponny, och efterssom den var ensam så fick den tävla mot B-ponnysarna ändå, och efterssom det bara var 1 b-ponny med också så fick shettisen, och b-ponnyn tävla mot c-ponnysarna. Så för att "slippa" tävla mot b-ponnysarna så måste det ju finnas tillräckligt med a-ponnysar i tävlingan så att det blir en klass...
(men nu vet ju inte jag vad det är för tävlingar, men det här är min uppfattning om hur det blir med a-ponnysar på dressyrtävlingar) :)

*knapplån*

men vänta nu... hade ni inte redan flera b-ponnyer? varför skaffa en till?
OM man vill köra ponnytrav med en shettis är såklart en a-ponny att föredra. det är nu du har chansen att VÄLJA för när man väl har hästen är det inte lätt att sälja av såna praktiska skäl, då är man redan fast! :p

Vad gäller dressyr/hoppning borde det vara ganska lagom att börja med en b-ponny, de brukar ju som sagt redan ha blivit lite större när de väl börjar tävla och det är ganska stor skillnad på b-ponny och c-ponny men jag kan inte tänka mig att det är någon stor fördel att tävla a-ponny jämfört med b. man bara växer ur dom snabbare. men ni har ju redan b...? *confused*

JAAA!!! Han klarade sig :) ....med nöd och näppe!!! Himla tur...men jag hade behållit honom i alla fall!!

Tack för alla råd och tips.....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 871
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 290
Senast: Cattis_E
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den... 2 3
Svar
47
· Visningar
10 685
Senast: Askur
·
Ekonomi & Juridik jag vet inte var denna tråden hör hemma men skriver här i alla fall, jag har ett litet stall med 3 boxar varav en inte är färdig... 2
Svar
24
· Visningar
2 533
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21