Behöver ljus i den Bomlösa Djungeln

kitty79

Trådstartare
Det här med bomlöst ,jag har sökt på forumet och hittat mycket nyttig info ,men vill starta en egen tråd ändå:D

Jag har en 4 åring som är redo för ordentlig inridningsstart ,sadeln saknas...
Vill ha bomlöst (tror jag ialf) Har tittat lite på barefoot ,mest pga utav att jag har en återförsäljare här i närheten.

Hästen i fråga har kort rygg ,svängd vid stillastående och rak i rörelse.

Tips och råd emottages tacksamt,vad ska jag tänka på övriga märken att titta på osv ?

Sv: Behöver ljus i den Bomlösa Djungeln

Eftersom jag själv har en Barefoot London så tycker jag så klart att den är bäst!
Skickar här en bild på min pålle med sadlen:

Titta på Sensation Ride. Jag har en Sensation hybrid och den älskar både jag och hästen.
Den är absolut värd sitt pris.

Tack så mycket för svar !

Har en fundering (fåfäng) kan man ha ett vanligt schabrak under en barefoot + paden då såklart ?
Ska omgående titta på sensation ride ,tack !

Ska se om jag kan få upp lite bilder på min häst så ni får se hans rygg,det kanske underlättar.

Jag har också en sensation.

Jag valde mellan barefoot och sensation. Kollade först på barefoot, dels för att försäljaren fanns nära, dels för att den var billigare och jag kände att om den passade så varför lägga mer pengar än nödvändigt (pluggar och har rätt stram ekonomi).
Så jag tog kontakt med barefootförsäljaren som sa rakt ut att sensation är bättre. Så då blev jag lite villrådig igen och bestämde mig för att titta på sensation. Packade med mig hästen och åkte iväg och provade. Den passade både mig och hästen som handen i handsken. Hästen hade superkort rygg och det var den första sadel som låg där den skulle utan att vara för lång och den låg stilla!!! Halleluja! :love::bow:
Jag är jättenöjd, sitter jättebra i sadeln.

Nu har jag den på min nya häst och har även haft den på flera andra hästar jag ridit, och hittills har den passat på alla utom en.

Ja du kan ha ett vanligt schabrak om du vill men det blir väldigt tjockt med både pad och schabrak. Om du vill ha den lösningen så antingen syr du egna fickor till inläggen eller så köper du en pad som är till för att användas ihop med ett vanligt schabrak. Om du googlar på Sensation ride och tittar under vojlockar och pads så finns det en som heter heather moffett interpad, den kan du använda med dina vanliga schabrak.

Ja du kan ha ett vanligt schabrak om du vill men det blir väldigt tjockt med både pad och schabrak. Om du vill ha den lösningen så antingen syr du egna fickor till inläggen eller så köper du en pad som är till för att användas ihop med ett vanligt schabrak. Om du googlar på Sensation ride och tittar under vojlockar och pads så finns det en som heter heather moffett interpad, den kan du använda med dina vanliga schabrak.

Interpad funkar inte på korta ryggar, har för mig att den är 50 cm. Blev i alla fall avrådd när jag pratade med åf. Hade aldrig funkat på min.

KL
Jag har en grandeur pad och en formiga vojlock som jag växlar mellan. Hästen föredrar utan tvekan formigan, trots att den inte är lika tryckfördelande. Formiga finns som schabrak också.

Interpad funkar inte på korta ryggar, har för mig att den är 50 cm. Blev i alla fall avrådd när jag pratade med åf. Hade aldrig funkat på min.

KL
Jag har en grandeur pad och en formiga vojlock som jag växlar mellan. Hästen föredrar utan tvekan formigan, trots att den inte är lika tryckfördelande. Formiga finns som schabrak också.

Aha, det har jag aldrig tänkt på att den är så lång eftersom det aldrig har varit aktuellt för min del.

Lite ot men jag måste fråga, hur är formiga? Är det större risk för skav med dem? Min häst är så skav känslig, särskilt på vintern, så jag har inte vågat köpa den vojlocken men har varit väldigt sugen.

Jag har aldrig märkt av att det skulle bli skav, men så har jag ingen skavkänslig häst heller så jag kan nog inte riktigt svara på det.

Jag har sadelgjord från formiga också i samma material ungefär, fast lite grövre. Tycker de funkar jättebra.

Vet inte vad materialet heter, men det är ju ungefär som neopren, fast på undersidan är det som ett slätt men håligt ytmaterial. Gissar att det är det som gör att det inte blir så varmt (de säger ju att det är 1 grad svalare med formigan, vet inte om det stämmer)

Jag upplever att det är lätt att hålla rent, när det blir svettigt och smutsigt så kan man borsta bort det mesta när den torkat, sen är de lätta att tvätta också, funkar bra i tvättmaskinen.

Jag köpte en heater moffetpad i sommras för att kunna ha vanliga schabrak till min barefoot... Slutade med att jag klippte sönder den och stoppade inläggen i min gamla pad eftersom det inte blev någon kanal för ryggraden överhuvudtaget i den!! Den är bara delad, finns ingen kanal. Så jag litade inte på den även fast ÅF sa att det skulle vara så. Dyr sak att bara köpa för att klippa sönder...

Tack för ditt svar :)
Jag får klura vidare, jag hade så gärna velat känna på den innan jag köper men har inte hittat någon åf i närheten.

Vad tråkigt att den inte fungerade. Ja, väldigt dyr sak att bara klippa sönder. Då är det alltså bättre att sy egna fickor.

KL
Tack för alla svar och funderingar ,här kommer några foton på hästen som behöver sadel!
Har letat efter någon bra stillastående bild,men det var värre.
32802168.jpg

32802169.jpg

32802178.jpg

32802179.jpg

Hej!
Jag har en Sensation G3 med uppgraderat G4säte och jag och hästarna älskar den!!!!:love::love::love:
Jag bor också i skaraborg om du vill klämma lite:)
Om du skulle vara sugen på en Sensation så är det bara att maila till ÅF hon är väldigt bra att prata med och mkt duktig på att ge råd om vilken som passar.

062.JPG

Vilken snygging! :love:

Jag har en Sensation G4, är jättenöjd med den och hästen älskar den.

Har en Heather Moffats interpad till den som det talats om tidigare i tråden. Jag var också fundersam till att det inte var någon riktig kanal på den, men litade på återförsäljaren att det inte var någon fara. Har använt den sedan i våras, hästen verkar gilla den och det finns inte någon tendens till att den skulle gett honom något obehag. Är jättefin i muskulaturen på ryggen.

Jag har aldrig sett en sensation sadel så det kan ju hända att den är bättre uppbyggd än vad min barefoot var så att den paden passar bättre då.

Har en nordistravare med samma typ av rygg. Kort, rund rygg. Böjd men rak under arbete. Låg/mellanhög manke.

Har en freemax till skogsturerna och en star trekk till dressyren. Har även använt trekker master dressage mycket förr men den är lite för lång. Både star trekk och freemax sadlarna ligger bra och ger inget rugg överhuvudtaget och jag sitter bra i dem för de olika ändamålen. :)

Till skillnad mot många andra är jag inte alls förtjust i sensationsadlarna. Jag sitter bättre i freemaxen och den ligger bättre på båda hästarna (den andra med lång rygg), och dessutom får man den till ett MYCKET bättre pris.
Val av pad under sadeln är däremot A och O! Efter lite krångel så provade jag av en slump en padd jag hade hemma och inte fått sålt, det är en grandeur som är formad så framvalvet kommer upp lite och till den använder jag skitopad som har ett extra lager längst upp. Helt perfekt till den sadeln!

Senast ändrad:

Ja, så kan det ju mycket väl vara. Jag har inte sett en barefoot heller, så jag har inget att jämföra med..

Åh skulle helt klart vara nyttigt att klämma lite !
Själv bor jag strax utanför Nossebro.

Lutar nog åt en sensation eller barefoot london , Tycker att detta är jättesvårt.
Hade önskat att ja ghade haft någon sadelutprovare med massor olika bomlösa i närheten ;)

Jag bor i Mariestad, det är en bit ifrån Nossebro men om du har vägarna förbi så är det bara att säga till:)

Liknande trådar

Dressyr Hej på er! Har förr lagt in diverse sadeltrådar ang min arab och håller på att bli tokig för det finns i nuläget baske mig inget som...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: -moa-
·
L
Utrustning vädjar nu om hjälp... har sökt i gamla trådar efter fakta, har plöjt igenom hela "bomlösa sadellistan" men jag greppar fortfarande...
Svar
7
· Visningar
1 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka