Jag har läst hela tråden och är lite sen på bollen kanske, men jag saknar att någon skrivit att du aldrig kan kontrollera någon annan, utan bara dig själv. Det spelar ingen roll vad han har gjort egentligen, men du behöver säkra upp så att efterdyningarna av hans svek blir så små som möjligt i framtiden. Säkra upp din ekonomi, säkra upp ditt mående med bra verktyg så du kan hantera nästa svek, säkra upp din verklighetsuppfattning och framför allt säkra upp en ordentlig plan B. En plan där ditt liv inte blir så annorlunda utan egentligen det enda som händer är att han inte finns i det längre.
Handlar det om kriminalitet och ekonomi behöver du absolut säkra upp din egen ekonomi och separera den från hans, så du inte hamnar i skuld eller att han har tillgång till din ekonomi. Om det innebär att du behöver stå som ägare till 100% av er bostad så är det så, alternativt att du har en annan plan B som gör att du inte känner att hela din värld raseras. Din värld behöver kunna vara så intakt som möjligt nästa gång han beter sig. Det låter kanske hårt, men du har säkerligen all rätt att vara hård i detta. Våga ta för dig och våga ställa krav! Jag förstår att du inte vill framstå som ett psyko-case och det är ju inte det detta handlar om heller, det handlar om allt det praktiska. För när ditt liv ser ungefär likadant ut som innan, minus honom, så är fallet inte lika hårt. Och i det ligger din trygghet! Du vet att du kommer klara dig, du vet att allting kommer att bli okej oavsett vad han bestämmer sig för.