Bukefalos 28 år!

behvöer nog lite tips och ideer

vinkelina

Trådstartare
har börjat hjälpa till med att motionera boxgrannens valack då de ej hinner. han är ca 12 år (vet ej exakt)

har bara hunnit rida honom två gånger, första gången trodde ja bara att han testade, pluss att jag inte ridit nån annan en min egen häst på 2 år *host*

men idag tog jag i lite mer. hästen kan ej rygga!!! eller man fick ta i rätt ordentligt så tog han ett steg bakåt.

öppna o sluta samt skänkelvikningar funkar hyfsat, ingen har tränat de med honom på länge. kan ej framdelsvändning

är en dam i 40 års åldern som har honom, men hon vurpade av ganska ordentligt för ½ år sedan att hon ej kunnat/vågat rida honom, har förståt att de dock bara har varit frågan om skritt, trav och galopp, samt terrängturer. han har haft ryggproblem tidigare, bra nu, ny sadel. har ej några "riktiga" muskler, dock bra kondition. är den 13 åriga dottern som ridit, men bara rakt fram i alla gångarter typ.

hästen vill oxå antingen springa med huvudet i vädret (då jag rider) eller går "under tyglen" dvs för långt ner.

skulle vara kul med lite tips på vad jag kan göra, tycker att de skall bli spännande att rida honom, de söker efter en fodervärd just nu, men fram tills dess
 
Sv: behvöer nog lite tips och ideer

Är ni 100 på att hästen inte har ont då?
Spontant skulle jag gissa att hästen har obehag av något, antingen sadeln eller något annat..
 
Sv: behvöer nog lite tips och ideer

Alla hästar gillar faktiskt inte att rygga... det behöver inte vara fysiska obehang utan psykiska, att det helt enkelt är otäckt att backa. Man klarar sig dessutom ganska bra utan ryggningen om den inte fungerar.
 
Sv: behvöer nog lite tips och ideer

Kan hästen backa med dig på marken?
En del hästar som gått i felaktig form eller stått länge får problem med att rygga då de blivit för korta i musklerna på baksidan av benen och överlinjen. Det tar emot då de backar och benen måste in under magen.

Om du får den att backa för hand hur ser det ut? Breddar den sig mycket mellan bakbenen då?

Hur mycket böjer den i lederna bak då den går(inte backar utan vanligt)? Fjädrar den och sviktar genom lederna?
 
Sv: behvöer nog lite tips och ideer

Ja, jag skrev ju det. Antingen sadeln eller något annat.
Menar på att alla hästar KAN rygga, annars är det något fel på hästen. Sen att den kanske inte har lärt sig är en annan sak, då är det bara att träna.
 
Sv: behvöer nog lite tips och ideer

Det här är väl inte ett speciellt konstruktivt svar alls, mest en fundering. Du hade ju bara ridit honom två gånger skrev du, det kanske blev lite mkt att köra egenom hela reportoaren med öppnor, slutor och skänkelvinkingar osv så snart? Är hästen mest van vid att bara knalla rakt fram i skogen kanske det blir lite mkt omgående, och med en ny ryttare på ryggen dessutom?
 
Sv: behvöer nog lite tips och ideer

Har hästen haft ryggproblem och samtidigt inte har några "riktiga" muskler att tala om kanske du får kräva lite mindre av honom i början.

Jag fick en gång hand om en valack, 12 år som enbarts ridits i skog och mark kunde inga rörelser över huvud taget och när jag fick honom var han i riktigt dålig kondition. Det blev till att börja om från början som med en unghäst.

Att lära honom skänkelvinkning till exempel tog en halv evighet tills en vacker dag när poletten trillade ner hos honom. Ryggning var också någonting han hade svårt för i början.

Dessutom när jag satte i gång honom och fick honom att arbeta fick han rejäl träningsvärk eftersom han förmodligen aldrig tidigare verkligen arbetat i form. Ryggen kan också ändra sig även på en äldre häst och då kanske inte sadeln passar lika bra längre
 
Sv: behvöer nog lite tips och ideer

han kom till "mitt" stall för ca ½ år sedan. de började då rida honom efter ca 2 veckor, de var en lång resa, nästan 2 dygn i transport samalagt. de hade ut en massor som hittade massor med muskleknutor i ryggen på honom, hon masserar nu honom regelbundet och nu är de bara underhållningsarbete. sadeln är inköpt för ca 3 veckor sedan, utprovad osv. han verkar oxå trivas med den, de lär han inte ha gjort med den gamla.

ok, jag skall testa och se hur han backar från marken och kolla. han har som sakt grundkonditionen i skick.

red inte något hårt program sist, utan mera testade att vad han kan, tex en långsida öppna, en sluta o lite skänkelvikningar tvärs över, så att man vet vad man har att jobba med
 
Sv: behvöer nog lite tips och ideer

glömde tillägga att jag red deras andra ponny idag, o där var de precis samma sak, så jag misstänker att det nog ligger i deras ridning
 
Sv: behvöer nog lite tips och ideer

men idag tog jag i lite mer. hästen kan ej rygga!!! eller man fick ta i rätt ordentligt så tog han ett steg bakåt.

Vaddå ta i rätt ordentligt!:eek:

Man tar inte i när man ska ha en häst att rygga. Man rider in i halten, när du har fått till några bra halter så kan du prova att handen säger stopp och skänkeln samtidigt driver frammåt. I början kan du lätta av i sätet. Har du då fått till en bra halt så kommer hästen att backa.

Backar inte hästen så är det oftast halten som är boven, och är halten korrekt så kan du lätta av i handen så fort hästen börjar tänka bakåt, så får du en snygg ryggning utan att frambenen släpar. Ta hjälp av staket eller vägg i början.

Men dra inte!!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 435
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: Andromedae
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 245
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp