Bukefalos 28 år!

Bekämpa Pestskråp?

_Yggdrasil_

Trådstartare
Hjälp! Dessa odågor håller på att ta över ena sommarhagen helt och hållet! De är enorma! Nästan 2 meter höga på sina ställen. De sprider sig något helt otroligt och nu funderar jag på hur man blir av med dom?
Hästarna äter dom inte och jag har läst att de ska sprida sig via rotutskott (?)
Tänkte mig att man kanske kunde köra med jordfräs för att få upp rötterna och sedan strö salt på dom?
Någon som bekämpat dessa vidriga saker och vet vad jag ska göra?
 
Sv: Bekämpa Pestskråp?

Pestskråp (Petasites hybridus) är en art i familjen korgblommiga växter som växer vild i större delen av Europa.

Flerårig ört med krypande jordstam. Bladen är skaftade och kan blir mycket stora. Bladskivorna kan bli upp till en meter breda, de är rundade med hjärtlik bas och bladundersidan är grön eller något gråluden.

Arten är till övervägande del tvåbyggare, men kan delas in i fyra typer, de rent honliga, rent hanliga, med övervägande del honblommor eller med övervägande del hanblommor. Hanplantor har stjälkar med 6-21 stödblad, medan honplantorna har 17-38 stödblad. Blomstjälken är bara några decimeter hög vid blomningen, men växer till senare. Blomkorgarna kommer i axlika täta klasar och kan vara få till 130 stycken hos en välutvecklad honplanta. Honplantorna har yviga, ofta greniga klasar med mindre blomkorgar, samt blomstjälkar som kan bli ända upp till 1,5 meter höga under fruktmognaden. De flesta svenska plantor är av typen med övervägande hanblommor, honplantor är bara kända från ett fåtal lokaler. Pestskråp blommar april-maj.

* Jenny *
 
Sv: Bekämpa Pestskråp?

och volvo740tjej:
Ni kan vara glada att ni inte träffat på dom! De är hemska! Kirskål är en promenad i paradiset jämfört med dessa odågor :
De syns lite i bakgrunden på min användarbild.
 
Sv: Bekämpa Pestskråp?

Oj, ja fast vi har dock stora problem med björnlokor som växer precis överallt. Men är pestskråp giftig då.
 
Sv: Bekämpa Pestskråp?

Ingen växt klarar sig utan fotosyntesen. Därför dör de om man täcker över dem med svart marktäckväv/plast som inte släpper igenom något ljus någonstans. (Kvickrot kan dock ta sig igenom sådan plast.) Plasten ska ligga på MINST ett år, helst två. Om ytan är för stor för att täcka kan man som du skriver använda jordfräs eller annat redskap. Haken här är att rötterna då delas upp och kan ge upphov till ännu fler plantor om man inte upprepar behandlingen. Grejen är ju att man inte ska tillåta ogräset att få gröna blad för att på så sätt svälta ut dem.

Ytterligare ett alternativ, som jag personligen absolut inte gillar, är att spruta med Round Up, men jag tror att man kan behöva ett giftcert. när det inte längre rör sig om småskalig användning. Round Up tar kål på allt. Viktigt är att använda preparatet rätt och definitivt inte i närheten av vattendrag, där det inte kan brytas ner effektivt. När allt är visset kan man inom ett par veckor så ny vall.
 
Sv: Bekämpa Pestskråp?

Får försöka kolla på det. Kemikalier är inget alternativ eftersom det finns vattendrag i närheten och dessutom finns ett naturreservat i krokarna.
Kan det fungera med svarta sopsäckar tro?
 
Sv: Bekämpa Pestskråp?

Svarta sopsäckar släpper igenom rätt mycket ljus. Det finns ogräsduk att köpa (brukar läggas i nya planteringar, t ex vägslänter), men det är inte billigt.
 
Sv: Bekämpa Pestskråp?

Ja jag kollade på mina sopsäckar och de var faktiskt förvånansvärt "genomskinliga"
Kollar på lite andra lösningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bekämpa Pestskråp?

Googlade runt lite, och hittade i en bevarandeplan följande, vilket ger vid hand att det inte är helt lätthanterliga växter vi pratar om (ja, det behöver vi nog inte berätta för dig ;))
---
Området har varierat betestryck idag där kalkgräsmarkerna är mycket välhävdade medan rikkärren är svagt hävdade - ohävdade idag. Detta pga att djuren inte gärna går på den sviktande och känsliga marken där uppe. Pestskråpen breder ut sig från dalen så att slänten med finare flora hotas. Djuren går inte ut bland pestskråpen då det inte finns något att beta, växterna är nästan heltäckande. I dalgången är floran trivial i övrigt men man bör ändå få ner bestånden. Här har dock funnits fin flora som t.ex. kärrnocka tidigare. Slå åtminstone slänten där floran är fin och helst hela ytan så att pestskråpen inte konkurrerar ut andra arter. Pestskråpen bekämpas två gånger/år idag och det bör fortsätta. Även lantbrukaren som har djuren här lägger ner mycket tid på att bli av med pestskråpen. Den är svår att bli av med helt då man måste vara mycket ihärdig och försöka att få bort så många rötter som möjligt. Varenda liten rotbit som finns kvar i jorden blir till en ny planta. Slåtter av pestskråpsområdet kan till slut trötta ut plantorna så att de minskar i antal.
---
http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...dad-natur/natura-2000/tomelilla/benbackar.pdf
 
Väcker liv i mina gamla tråd!
Även i år bekämpar vi envist pestskråpen. I år har vi bytt taktik och ämnar harva över dom med jämna mellanrum hela sommaren med start från idag. Skotten går av och vi hoppas innerligt att detta kan hjälpa.
Genom åren har vi provat: salt, ogräsätticka, klippning osv utan någon större framgång. Så i år blir det som sagt harv så fort bara skotten kommer över markytan!
 
Lånar tråden, har problem med ett annat sattyg nämligen ormbunkar. Tror det är örnbräken som även min ena häst började tugga på i somras, har aldrig sett att dom visat intresse för eländet innan men det blev till att hänga in hela området.. I vår ska jag ta till round up men låta hänget runt vara kvar. Hur länge ska man vänta innan hästarna kan gå där igen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Viva
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 706
Senast: alicegard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Träningsshorts
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp