Belladonna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan ju upprepa vad jag skrivit många gånger tidigare, att man inte kan bortse från placeboeffekten vid medicinering av djur.
Bl.a så har man ju en DJURÄGARE samt den som ORDINERAT BEHANDLING att ta hänsyn till.
Varför man på läkemedelssidan utför dubbelblindtester även för "djurmedicin".
Man kan alltså inte enkelt säga att "det funkar ju på djur och de är ju ovetande", för det är djurägaren som i slutänden avgör och kan vara påverkad åt det ena eller andra hållet och då tycker jag att det är olyckligt för djuret om denne inte har ett så vant öga som ditt eller det samarbete du har med veterinärer.
 
ja, det låter verkligen mysko. undrar lite vad det är du ger dina djur och vad de och du får för dos. om det är psykofarmaka du käkar själv, är det en helt annan sorts medicin, den påverkar mängden serotonin och/eller noradrenalin och/eller dopamin i hjärnan. att man kan känna sig sämre i början beror på att man rubbar balansen (eller obalansen) och det tar ett tag innan hjärnan har vant sig.

spännande föressten att hästarna berättar att de mår bättre än någonsin. önskar att jag också hade kunnat tala med mina djur :smirk:
 
Jaa du, här knapras det då inte någon psykofarmaka i alla fall (jag tål inte ens panodil :D)!!

Lymfosin rensar kroppen på det mesta som inte ska vara där (bra beskrivning va? ;) ). Både jag och hästarna blir skitdåliga, jag reagerar värst på det (jag behöver ta det, därför blir jag så dålig - det är ju så homeopatin funkar). Hästarna blir knaggliga, någon gång har de blivit halta (hemska matte som framkallar hälta!) en dag eller två. Men det är bara och fortsätta ge dem pillerna, det går över - och när det Börjar göra det...ja då är det bara och ge samma dos en dag eller två till (sen trappa ner) - sen är det nya hästar som finns i stallet. Hela, fräscha, TREVLIGA (det är de inte när pillerna ges, de får ju ont i hela kroppen när alla slaggprodukter osv ska bort)...ja de blir som nya helt enkelt efter en veckas knaprande.

Det andra (sitter fortfarande här nere, återkommer om vad de andra heter *hihi*) är ett helt j*la underbart! Jag HAR ätit mediciner mot både depressioner och ångest tidigare (i 4 år :crazy:) men inget har hjälpt eller lindrat det. Och så tipsas jag av dessa små söta piller av andra som de funkat på...tjohoo! *tummen upp :D*

Jag har blivit itryckt så jäkla mycket mediciner i mina dagar, men det har inte hjälpt än så länge. Då får man prova andra vägar...och jäklarns vad bra det blev!

Det är inte hästarna som berättar att de mår så mkt bättre, det använder jag mina ögon till att upptäcka :)
 
jo jo. placebons effekt är fantastisk. och visst kan man se det man vill se, bara man tror tillräckligt mycket. undrar om det är tillåtet att göra sin häst halt med vilje?

ett par friska njurar och en fräsch lever klarar alldeles utmärkt att själva rena kroppen från diverse gifter. blir det problem bör man kanske fundera på att gå på dialys...
 
Tog i lite med hälta, kanske skulle skrivit markering istället? Om det är tillåtet eller inte, ja vad vet jag - EN sak vet jag iaf. Det går över snabbt och hästen mår kanon när allt verkat där det ska.
De slaggprodukter Jag tar bort, de sitter i musklerna på hästarna, inte i vare sig njurar eller lever. Hälta kan mycket väl komma från muskulära problem och felställningar (då kan det bli svårt och bli av med allt skit som Inte hör hemma där. Pållan som markerade var min gamla, något bra måste jag ha gjort med henne eftersom hon blev drygt 26½)), det åtgärdas och sen hjälper jag till med resten efteråt. Hoppas nu inte att du tror att jag utesluter veterinär om en riktig hälta eller skada uppkommer...klinikerna här omkring vet mkt väl vem jag är :D (har en viss tendens och dra till mig lite halvtrasiga hästar som behöver vård :) ).

Samma sak gäller mig själv, jag är Inte frisk. Men vad gör man när läkarna inte hittar felen? :confused:
 
Jag är väldigt nyfiken på vad dessa "slaggprodukter" består av och vad dina medel gör för att få bort dem?
 
naturligtvis stannar skiten inte i njurar och lever, de följer med urinen och avföringen ut. blodet som rinner igenom musklerna släpar med sig slaggprodukter som mjölksyra och koldioxid, som sedan når njurar, lever och lungor. om kroppen inte kunde rena sig själv skulle få av oss bli långlivade... om blodgenomströmningen är dålig kan man massera muskeln, smörja med liniment eller ta en blodförtunnande tablett (t ex ipren).

om man drabbas av en massa märkliga sjukdomar och testar negativt för hiv är det nog dags att uppsöka en psykiatiker. man kan faktiskt få fysiska symptom också av psykiska sjukdomar.
 
ALL slagg försvinner inte av sig själv alltid...du kan få slagg av hård träning,fel utfodring,mångårig medicinering,stress...och mycket olika saker som inte är naturliga för djuret...tex kortisonbehandlingar, penicillin...hård träning som och folk inte "slaggar ur" dvs skrittar av sina hästar ordentligt....det bästa exemlet jag har är en häst som skurit upp sig mellan öronen...såret blev ihopsytt men gick upp hela tiden och ville inte läka...detta pågick i flera månader...det läkte helt enkelt inte.....gav då hästen en homeopatkur som gick ut på utrensning.......4 dgr tog det ..så hade såret läkt ihop och gick aldrig mer upp igen.
 
Placebo eller ej, blir man frisk är det väl bara bra, eller???
Det är väl bara ett bevis att man kan hela sig själv bara genom att tro.
 
jo visst är det bra med placebo. jag bryr mig inte ett dugg om vad folk utsätter sig själva för. det jag reagerar på är att många får för sig att låta homeopater leka veterinärer åt deras djur. vill man ge vattnet i "förebyggande syfte" eller som "komplement" spelar det ingen roll, men som sagt, det var ju uppe en tråd om en som undrade om hon skulle ta ut en homeopat istället för en veterinär. då riskerar man att utsätta djuret för onödigt lidande och det är dessutom olagligt.
 
den om slaggprodukterna? ja, jag är också väldigt nyfiken. jag borde ha tonvis med dem i kroppen... :smirk: :crazy:
 
Ja visst är det märkligt? Det är ständigt ett tjat om dessa "slaggprodukter" (ffa från personer som oftast inte är spec. utbildade på området :angel:) Men aldrig någonsin att det definieras VAD de pratar om!
 
Slaggprodukter är väl skräp som blir kvar i kroppen /musklerna som inte kroppen kan bryta ner, typ syntetiska saker etc.
Ni måste väl ha hört om slaggprodukter :confused:

När jag är och masserar mig talar massören ofta om slaggprodukter, jag har tydligen inte så mycket av den varan.
 
Skulle vilja säga att detta visar att den moderna medicinens utövare inte alltid räcker till o inte är mer än människor.
Mikrolax har nackdelen att vara ett koncentrerat reflektoriskt verkande medel. På ett föl som kanske har ägnat ett dygn åt att försöka krysta ur sig tarmbecket kan det vara livsfarligt att ge microlax, fölet stimuleras till att använda sin sista energi till att krysta ännu hårdare. Microlax kan vara bra på ett tidigt stadium men ett medel med mer volym som hjälper till att lösa upp proppen är mycket skonsammare: klyx , clysmol eller ett riktigt lavemang.
PL
 
En tanke när det käller dipolära minnesaggregat i vattnet.
Om man tänker sig en skiten vattenpöl bredvid ett vattendrag så kommer en störtskur, spär ut pölen o sköljer ner den i vattendraget sedan använder en homeopat vatten från vattentäkten längre ner till att potentiera sin medicin med. Vad skall vattnet komma ihåg, tungmetallerna i vattenpölen eller grundsubstansen i homeopatmedicinen.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 457
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 430
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 714
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp