Benämna djur som barn (utbruten från Profilen tvingas sluta: ”Jag är i enorm sorg”)

Bukefalos 30 år!

Jag har aldrig kallat mig och kommer aldrig att kalla mig mamma till mina djur - jag är deras matte eller deras människa eller i katternas fall deras betjänt ;) Och det är bara de två hästar som faktiskt ÄR bröder som vi benämner som syskon - vi kallar dem "brorsorna" om vi pratar om båda.

En av hundarna har kommit till oss i vuxen ålder - hon omhändertogs av länsstyrelsen i ett djurskyddsärende och jag köpte henne därifrån. Jag säger aldrig att jag adopterat henne utan att jag köpt henne och att hon är en omplacering.

Med detta sagt så är alla djuren familjemedlemmar för mig - men de är det i egenskap av hund, katt eller häst. Jag älskar dem som jag hade älskat mänskliga familjemedlemmar / barn, men de ÄR inte barn. De är egna unika individer av respektive art och har sina egna unika behov (som är skilda från barns behov).

Jag kunde inte heller bry mig mindre. Gällande mina barn så har jag en kollega som stör sig otroligt på när jag säger ”mina barn” om mina barn. Det är väl ”era” barn??? Jag orkar inte…det är ju både mina barn och våra barn.
Men vad är det för fel på folk?! VARFÖR kommenterar man ens en sån sak? Jag har en släkting som skrev ett inlägg på sociala medier för någon vecka sen där hen skrev "min dotter" och då blev dotterns andra förälder (de är separerade sen flera år) så förbannad att hen fick gå in och ändra till "vår dotter". Det är ju just "min dotter/mitt barn" även om det finns ytterligare en förälder och det i vissa sammanhang kan vara rimligt att säga "vår". Men varför ens bry sig?

Vid föräldraskap har ju kön ändå någon, om än begränsad, relevans.

I min familj har vi dock använt namntn mer än ord som mamma/pappa i några generationer nu.
Personligen tycker jag inte könade ord i sig är det minsta problematiskt - problematiken kommer när könen kopplas till specifika normer. En sak som stör mig enormt är när man (inte i Sverige numera, tror jag, men om man t.ex. köper flygbiljetter utomlands) som kvinna ska skriva in om man är Miss eller Mrs, medan männen bara är Mr. Det är otroligt störigt och väldigt symboliskt för könsnormer.

Personligen tycker jag inte könade ord i sig är det minsta problematiskt - problematiken kommer när könen kopplas till specifika normer. En sak som stör mig enormt är när man (inte i Sverige numera, tror jag, men om man t.ex. köper flygbiljetter utomlands) som kvinna ska skriva in om man är Miss eller Mrs, medan männen bara är Mr. Det är otroligt störigt och väldigt symboliskt för könsnormer.
Ja, det sista håller jag med om! Mannen är man i egen rätt, kvinnan definieras efter om hon är gift (traditionellt sett med en man) eller inte.

Jag tror inte att jag lyckas se förbi normtryck när ord är könade.

Ändå är det mycket just en handelsvara när det kommer till organisationer som vill kränga gatuhundar från andra länder.
Det har jag ingen koll på, jag har mest sett uttrycket i samband med amerikanska (US) djurhems sidor de riktar sig ju lokalt och gör inga pengar på sina försäljningar vad jag förstår. Problemet är väll också större där med djur som hanteras som handlesvaror snarare än som levande varelser. Uttrycket "Don't shop, adopt!" vet jag inte om det används så mycket i Sverige. Men det finns alltid avarter som försöker rida på andras välvilja.

Ändå är det mycket just en handelsvara när det kommer till organisationer som vill kränga gatuhundar från andra länder.

Det finns också en mängd djurhem som förtvivlat försöker få ekonomin att räcka till för att kunna ta om hand och hitta nya hem till den enorma mängd hemlösa katter som aldrig tar slut eftersom folk fortsätter både dumpa katter och släppa ut sina okastrerade utan tanke på konsekvenserna.

Att det finns grupper som försöker slå mynt genom lögner gör ju inte den verksamhet som faktiskt gör det på riktigt fel?

Ja, det sista håller jag med om! Mannen är man i egen rätt, kvinnan definieras efter om hon är gift (traditionellt sett med en man) eller inte.

Jag tror inte att jag lyckas se förbi normtryck när ord är könade.
Det är ju ganska universellt - tänk olika språk, franskan t.ex. där ändelserna är könade. Men utan normer!

Och dagen trans-diskussioner; där är könandet extremt viktigt. Även vad gäller ord och ords betydelse.

Personligen tycker jag könade ord är helt ok, men självklart beroende på deras betydelse.

Det är ju ganska universellt - tänk olika språk, franskan t.ex. där ändelserna är könade. Men utan normer!

Och dagen trans-diskussioner; där är könandet extremt viktigt. Även vad gäller ord och ords betydelse.

Personligen tycker jag könade ord är helt ok, men självklart beroende på deras betydelse.
Vi har ju också åtminstone haft maskulinum och femininum grammatiskt, en jag nu bara kommer på att båtar omtalas med hon snarare än den, i en del sällskap.

Men där känner jag nog mest att resonemanget inte behöver dras in absurdum. Det blir lite som att jämställa grammatiskt subjekt med socialt subjekt, tänker jag nog.

Sen vet jag såklart att det är viktigt för transpersoner, och eftersom jag vill vara någorlunda vänlig mot andra, säger jag såklart som personen önskar. Men det hindrar inte att jag gärna skulle se att kön genomgående ansågs mindre viktigt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka