Benlindor??????

Sv: Benlindor??????

Alla som är gjorda i elastiskt material för att de inte ska skava. Benlindor helt i fleece eller benlindor som är både i fleece och ett elastiskt material behöver du inte pad under. På de sistnämnda så fungerar den första delen i fleece som pad och resten är vanligt bandage.

Oki tackar... Då ska jag köpa fleec i stället så man slipper ha underlägg

men de med halva fleece kan vara lite svåra att linda, speciellt i början, fleecen kan ha svårt att räcka till, speciellt om man har en stor häst.

Jag använder alltid lindor helt i fleece, el fleece längst in och elastiskt längst ut, just för att slippa paddar vid ridning.
Vid stallbandage använder jag alltid paddar, oavsett linda.

Alla benlindor, ÄVEN dom i fleece! Jag skulle def inte rekommendera dessa elastiska med fleece innerst *brrr*. Fleecen blir inte tillräckligt tjock för att jämna ut trycket på ett bra sätt.
Till fleecelindor kan man använda tunnare underlägg än till elastiska!

//Alice - som aldrig lindar utan underlägg

Jag använder paddar under ALLA typer av lindor!!

Även en fleecelinda kan man råka linda lite ojämnt, och då finns risken att man skadar hästen. Så jag chansar ALDRIG!

Jag har paddar under alla mina lindor, även dom i fleece

CosmicQueen skrev:
Jag använder alltid lindor helt i fleece, el fleece längst in och elastiskt längst ut, just för att slippa paddar vid ridning.
Vid stallbandage använder jag alltid paddar, oavsett linda.

Jag gör som du! ;)

Underlägg under alla bandage oavsett material på bandagen!! LIVSFARLIGT att linda utan underlägg!

men det finns ju olika åsikter om det mesta... även detta... :smirk:

Emmahpemma skrev:
Underlägg under alla bandage oavsett material på bandagen!! LIVSFARLIGT att linda utan underlägg!

men det finns ju olika åsikter om det mesta... även detta... :smirk:

Vad är det som kan hända om man lindar utan paddar??? :eek:

Man kan lätt dra åt ett varv lite hårdare än de andra, vilket ger ett punkttryck på senan. Och senskador är ju inte att leka med...

Padden är alltså till för att jämna ut trycket mot benet.

Så ser jag det med. Det finns paddar i neopren, som är jättebra att ha under när man lindar för ridning/körning.

Jag brukar köra med elastiska med snören, utan neopren paddarna. Då riskerar man inte att de ska glida ner heller samt man undviker/minskar risken att hästen snubblar på bandagen om de lossnar.

Vilken nytta gör ett fleevebandage? Jag bandagerar för att skydda benet om hästen touchar, eller det finns risk för att den sparkar sig på sina ben, mao för att undvika skador. Neoprenen blir ju dessutom lite stöt dämpande

Jag använder alltid fleecelindor när jag rider, och till dessa behöver du inga paddar.
Däremot till alla andra lindor behövs paddar.
Till stallbandage använder jag paddar, och LÅNGA lindor.

har även ett par fleece-elastiska lindor som jag tillverkat själv, därför är min fleece tillräckligt lång, och de funkar fin fint.

Fleecelindor kan du faktiskt linda utan paddar, men vill man vara på den säkra sidan ska man såklart linda med paddar. Då får man ju dessutom ett extra skydd mot stötar och slag.
Anledningen till att man kan linda fleecelindor utan pad är att de inte är elastiska och svåra att linda för hårt som du lätt kan göra med elastiska lindor. Dessutom skaver inte materialet på samma sätt då de är släta.

Men det handlar oftast inte om att linda för hårt, utan att man råkar dra åt ETT varv lite lite hårdare än de andra så att det blir ett punkttryck på senan.

Sen spelar det inte så stor roll hur hårt eller löst man lindat överlag, det är ojämnheten i sig som är skadlig.

Javisst klart det, men det är mycket svårare att göra med fleece eftersom det inte ger med sig på samma sätt som en elastisk linda. Vill man vara på den säkra sidan så lindar man ju med pad oavsett vad för lindor man har. Jag ville bara påpeka att du faktiskt KAN linda med fleece utan pad.

Liknande trådar

Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 461
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 925
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka