Benlindor??????

Sv: Benlindor??????

ja, man kan linda utan padar. men det är inget jag skulle utsätta min häst för. Det är så lätt hänt att man drar åt lite för hårt, eller att det blir veck på senorna. med paddar så jämnas trycket ut och man minskar risken för senskador.

Det handlar ju om hur pass van man är att linda om man ska linda med eller utan paddar. En som lindar första gångerna ska inte linda utan paddar. Men har man lindat x antal ben så där 40-50 st per dag så fixar man nog att linda utan paddar efter ett tag...

Jag skulle själv ha padd under alla lindor oavsett material, men jag använder bara fleccelindor de få gånger jag lindar.

Stöd åt senorna, och skydd när han "stryker" sig, då jag rider.
Annars är han lindad därför att han är gammal och behöver det. Också som skydd såklart.

Nej elastiska bindor ska man alltid linda med paddar eftersom de kan ge brännmärken och kan lindas mycket hårdare (och ojämnare) än en linda som är oelastisk. Lindar man en fleecelinda rätt så behöver man inte pad under, men det behöver man med en elastisk.

Finns absorberande underlägg men jag brukar använda andra underlägg oxå.
Använder stretch bandage när jag rider.

Jag brukar alltid linda med paddar.... tycker att ganska tunna paddar med akrylbandage fungerar best... men om du absolut inte vill ha paddar så ska du ha fleece lindor....

Du tog mitt svar ;) haha, fast du skrev det bättre än vad jag kunnat!

Jag hatar överhuvudtaget elastiska lindor, tycker aldrig att man får dem riktigt bra..Men elastiska+fleecedel går bättre, men man måste tänka sig för.. Det stora problemet är ju att man lätt drar åt dem hårdare hårdare..
Och brännmärken är ursch!
Summa kardemumma, använd padd om du är osäker, mindre risk att göra något fel då? Hoppas jag, jag lärde mig linda utan padd först..

Liknande trådar

Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 461
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 925
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka