Bensinupproret

Vissa arbetsscheman är nog svåranpassade.
Tänk dig exempelvis busschaufförer, lokförare och andra som själva måste vara på plats innan turen börjar.
Eller för den delen sjukvården.
Skulle du tycka att det är OK om en vårdavdelning på ett sjukhus är tom på personal (eller näst intill) för att personalens arbetstid måste anpassas till olika linjer i kollektivtrafiken?

Nej, men eftersom det inte heller är OK att offra miljön vid minsta lilla hinder anser jag att kollektivtrafiken kan utökas och acceptansen för väntan kan utökas hos arbetstagarna.
 
Nej, men eftersom det inte heller är OK att offra miljön vid minsta lilla hinder anser jag att kollektivtrafiken kan utökas och acceptansen för väntan kan utökas hos arbetstagarna.

Det går att hålla med dig.
Och/men problemet är ju att det är väldigt svårt att få människor att acceptera en försämring i standard (och med "standard" menar jag just nu väldigt många saker; konsumtion av elektronik (miljödåligt), tid till förfogande (det går mycket fortare att köra bil än att välja kollektivtrafik - miljödåligt att vinna tid), konsumtion av onödiga prydnadssaker (man behöver aldrig nya ljusstakar; miljödåligt i produktion av nya ljusstakar (eller vad du vill för prydnadsföremål)), konsumtion av onödiga kläder (hur många olika plagg behöver man egentligen; miljödåligt med produktion och frakt)).

Det du förespråkar är en kraftig försämring i standard - antingen ekonomiskt genom så höga bränslepriser som du förordar, eller tidsmässigt med de betydligt längre restiderna till och från jobb som du förordar.

Ja, jag är väldigt väl medveten om att min halvtimme till resp från jobbet är mycket lyxig sett i ett storstadsperspektiv.
 
Jag skulle kunna ta bussen till jobbet. Visst får jag vänta en halvtimme vid hemfärden men vad gör det. Problemet är att det kostar dubbelt så mycket som att ta bilen.
Visst har jag mycket runtomkostnader på bilen (försäkring, slitage mm) men de kostnaderna kommer jag ha ändå. Jag är beroende av bilen om jag ska kunna bo där jag bor. Jag kommer till grannorten men inte mycket mer.

Så trots ett högt bensinpris är det billigare att ta bilen än bussen. Är inte det lite märkligt?
 
Jag skulle kunna ta bussen till jobbet. Visst får jag vänta en halvtimme vid hemfärden men vad gör det. Problemet är att det kostar dubbelt så mycket som att ta bilen.
Visst har jag mycket runtomkostnader på bilen (försäkring, slitage mm) men de kostnaderna kommer jag ha ändå. Jag är beroende av bilen om jag ska kunna bo där jag bor. Jag kommer till grannorten men inte mycket mer.

Så trots ett högt bensinpris är det billigare att ta bilen än bussen. Är inte det lite märkligt?

Jo. Och ett av de stora problemen tycker jag. Och jag tycker inte att det självklara svaret är att bilen måste bli mycket dyrare, däremot måste valet att ta bussen oavsett om det är 100, 50, eller 25% av resan bli mycket mer fördelaktigt.
 
Precis. Och därför behöver det vara svinigt dyrt att smutsa ner.

Jag skulle faktiskt köpa det om det var så att den sviniga skatten sedan öronmärks till miljö- och klimatåtgärder. Så är det inte idag. De pengarna kan likagärna försvinna till totalt idiotiska saker som inte gynnar miljö/klimat ett skvatt.

Som jag ser det är bränsleskatten idag enbart en kassako för staten. Ger det en dominoeffekt i form av minskat bilåkande så är det ju bra men det tror jag faktiskt att politikerna egentligen struntar i. Primärsyftet är at få in pengar till staten. Hade huvudsyftet varit att få en minskad klimatpåverkan så hade man ju öronmärkt intäkterna till just klimatåtgärder.
 
Senast ändrad:
Jag håller med dig i sak men ser inte att det skulle vara särskilt lätt att genomföra med globaliseringen.

Men JA, det är minskad konsumtion i största allmänhet och minskade transporter/resor (också det i allmänhet) som behövs. Globalt.

Det är ju också sant att ökande bränslepriser för den enskilda i Sverige eventuellt kan leda till minskad konsumtion. De som har en ekonomi "på gränsen" kan ju bli tvungna att välja mellan antingen bränsle eller att köpa exempelvis något nytt plagg.

Jag tror dock i ärlighetens namn inte att ökande bränslekostnader för privatbilister i Sverige kommer att leda till just något ändrat rese-beteende.

Mellan bränsle och nytt plagg? Vad händer när någon måste välja mellan bränsle eller mat på bordet? Om bränslepriserna ökar borde även priserna på mat öka.. iallafall här ute i obygden. Härom veckan fick jag välja mellan bränsle för att ta mig hem från jobbet eller mat för att kunna äta resten av veckan. Kan säga att det var drygt att jobba hungrig. Det positiva är att jag gick ner ett kilo iallafall.
Annars håller jag med dig. Vi måste minska på konsumtionen och de privatbilister som måste köra bil, t ex till och från jobbet, kommer att fortsätta oavsett pris på bränslet.
 
Tycker folk ska utarma städerna ännu mera och även de flytta ut, fast det är förstås en annan fråga.

Jag skulle gärna flytta ut i en s
Jag skulle kunna ta bussen till jobbet. Visst får jag vänta en halvtimme vid hemfärden men vad gör det. Problemet är att det kostar dubbelt så mycket som att ta bilen.
Visst har jag mycket runtomkostnader på bilen (försäkring, slitage mm) men de kostnaderna kommer jag ha ändå. Jag är beroende av bilen om jag ska kunna bo där jag bor. Jag kommer till grannorten men inte mycket mer.

Så trots ett högt bensinpris är det billigare att ta bilen än bussen. Är inte det lite märkligt?

Nej, jag tycker inte det är märkligt. Dels gör du inte en rättvis jämförelse eftersom fu räknar boft saker på bilen som du betalar för när du åker buss. Sen är det din region spm beatämmer hur stol del av kostnaden för kollektivtrafiken som ska betalas via skattepengar och hur stor del de som åker ska betala. Helt logiskt.
 
@MissFideli jag förstår hur prissättning funkar. Men det uppmuntrar knappast till bussåkning när det är dubbelt så dyrt som bilen. Jag säger inte att det är orimligt dyrt på något sätt, jag pendlade med buss när jag bodde på annan ort i regionen.
 
Jag skulle kunna ta bussen till jobbet. Visst får jag vänta en halvtimme vid hemfärden men vad gör det. Problemet är att det kostar dubbelt så mycket som att ta bilen.
Visst har jag mycket runtomkostnader på bilen (försäkring, slitage mm) men de kostnaderna kommer jag ha ändå. Jag är beroende av bilen om jag ska kunna bo där jag bor. Jag kommer till grannorten men inte mycket mer.

Så trots ett högt bensinpris är det billigare att ta bilen än bussen. Är inte det lite märkligt?
Jag säger inte att du ska ändra på något i ditt liv, men det är lätt att göra andra tolkningar än vad du själv tycks göra, av det du skriver.

Jag läser att du vill bo där du bor, det är helt enkelt värt det att vara bilberoende, för dig. (Varken dina privata preferenser eller miljösituationen i stort, står ivägen för det, för dig.)

Och sen då: bensinpriset är inte högt, uppenbarligen. Men kanske är kollektivtrafiken för dyr.
 
Det är intressant att alla utom de riktigt insnöade klimatförnekarna redan tycker att de gör så mycket de kan i den här debatten. Det är alltid "någon annan" som kan/borde/ska ändra på sig och göra mer. Frågan är vem den här "någon annan" är i ett samhälle där sjukskrivningstalen på grund av utbrändhet redan är skyhöga.
 
Bensinpriset stiger stadigt. Och kostnaden för att åka kollektivt hänger med. Dom behöver ju tanka bussarna också . :laugh: (i alla fall mitt busskort har blivit rejält dyrare dom senaste två åren, så det blir definitivt inte billigare att åka buss) (och ja, många bussar drivs av annat än fossila bränslen, dock inte min buss)
 
Bensinpriset stiger stadigt. Och kostnaden för att åka kollektivt hänger med. Dom behöver ju tanka bussarna också . :laugh: (i alla fall mitt busskort har blivit rejält dyrare dom senaste två åren, så det blir definitivt inte billigare att åka buss) (och ja, många bussar drivs av annat än fossila bränslen, dock inte min buss)


30012
 
Det ska jag absolut göra! Den dagen jag behöver åka på en glass till jobbet!

Jag tror det bilden försöker illustrera är att allt blir dyrare. Bensinen är inte orimligt dyr om man jämför med den allmänna inflationen och prisutvecklingen de sista decennierna. Den har dragit hyfsat jämnt med annat.
Däremot borde fler satsningar göras på att minska bilkörandet, men debatten borde vara mer nyanserad. Jönsarna i bensinuppropet stjälper snarare än hjälper. De spär bara på fördomar och förstärker konflikten mellan stad och land.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 192
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
596
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 402
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp