Bensinupproret

Nej, självklart skulle jag inte låta barn cykla som jag cyklar! Jag tycker inte heller att man för principens skull ska cykla med livet som insats. Men jag skulle inte heller säga att man inte kan cykla på 70-vägar jag har omkring mig.

Jag har fler nästanolyckor på de fina cykelbanorna inne i Kungsbacka, än någon annanstans. Bilister i den staden ser helt enkelt inte cyklister, verkar det som. 70-vägarna som jag cyklar på är fridfulla i jämförelse. Därför undrade jag över de omöjliga 70-vägarna.
Att kategoriskt säga att 70 -vägar är livsfarligt att cykla på blir nog fel. Vi har en 70-väg utanför oss och där släpper jag gladeligen barnen för om någon håller 70 på den så hamnar bilen i diket. 😁 På asfaltsvägen som också har hastighetsbegränsningen 70 har barnen däremot inte fått cykla innan de blev tonåringar, men oftast väljer de att cykla skogsvägen istället fortfarande.
 
Det hänvisas hela tiden till att det inte finns kollektivtrafik som passar tillräckligt bra. Till exempel hänvisas till arbetstider. Vad är det som gör att arbetstider ska prioriteras framför miljö?

Det stämmer INTE att 4 miljoner saknar möjlighet att använda kollektivtrafik som del av de transporter man behöver.
Tja på en industri funkar det dåligt att ha flextider och är industrin i produktion 24/7 så kommer inte alla skift att kunna anpassas efter när kollektivtrafiken går. Gissar på att sjukvården även har det problemet.

Sedan tycker jag att den fabriken jag jobbar på och systerfabriken gör det dom kan då det går bussar från och till centralen både för och efter skiftbytte bara det att många ska ta sig vidare där ifrån eller till oxå.
 
Tror mer på denna idén för längre sträckor. Borde även vara billigare att bygga ut detta än att bygga ut järnvägen igen och snabbare.
Även om bilden visar en lastbil så är ju principen samma med personbil.
Screenshot_20190519-003303_Samsung Internet.jpg
 
Tja på en industri funkar det dåligt att ha flextider och är industrin i produktion 24/7 så kommer inte alla skift att kunna anpassas efter när kollektivtrafiken går. Gissar på att sjukvården även har det problemet.

Sedan tycker jag att den fabriken jag jobbar på och systerfabriken gör det dom kan då det går bussar från och till centralen både för och efter skiftbytte bara det att många ska ta sig vidare där ifrån eller till oxå.

Har arbetsgivaren pratat med landstinget/regionen om att de vill ha bussar passande skiftbyten?
 
Har arbetsgivaren pratat med landstinget/regionen om att de vill ha bussar passande skiftbyten?
Japp, är en grupp på jobbet som har kontakt med Västtrafik om takt ändringar och annat. Just från och till jobb/ stationen funkar klockrent tack vara detta, problemet är att många ska vidare sedan.

Västtrafik är nog nöjda då det ändå är 3 fulla bussar med anställda till och från dagskiftet, kvällen mindre. Med tanke på hur många anställda det är så är 3 bussar lite.
 
Japp, är en grupp på jobbet som har kontakt med Västtrafik om takt ändringar och annat. Just från och till jobb/ stationen funkar klockrent tack vara detta, problemet är att många ska vidare sedan.

Västtrafik är nog nöjda då det ändå är 3 fulla bussar med anställda till och från dagskiftet, kvällen mindre. Med tanke på hur många anställda det är så är 3 bussar lite.

Tyvärr är det inte alltid enkelt att sätta in fler bussar. Hoppas det löser sig!
 
Fler bussar behövs inte fören folk kan ta sig till stationen för att kunna ta bussen där ifrån. Alla på jobbet bor inte i stan.
Fast det hade varit intressant om hur det skulle lösas om priset på bensin höjdes kraftigt och det helt plötsligt behövdes över 10 bussar för att frakta folk till och från fabriken.
 
Fast det hade varit intressant om hur det skulle lösas om priset på bensin höjdes kraftigt och det helt plötsligt behövdes över 10 bussar för att frakta folk till och från fabriken.

Ja, ja, ja!

Problem är till för att lösas.

Tankevurpan vi gör, tycker jag, är att det är nivån på bensinpriset som kräver skulle kräva mer effektiva transporter. Det är liksom ett incitament bara och en naturlig följd av omständigheter .

Det är klimathotet som vi måste reducera. Lösningen på ditt scenario behövs redan nu. På en gång. I plural. Olika lösningar.
 
Det hänvisas hela tiden till att det inte finns kollektivtrafik som passar tillräckligt bra. Till exempel hänvisas till arbetstider. Vad är det som gör att arbetstider ska prioriteras framför miljö?

Det stämmer INTE att 4 miljoner saknar möjlighet att använda kollektivtrafik som del av de transporter man behöver.
Så här skrev jag i mitt inlägg: "Nu inser jag också att det inte är 4 miljoner som har dålig kollektivtrafik, men det är ganska många som har det. " - kontra det du svarade ovan att jag påstått :banghead:

Jag säger det igen, du kommer med förslag (precis som regeringen) som gäller för de stora massorna. Vem tänker på oss andra då?
Det är då T.ex Bensinupproret 2.0 uppstår, för vi "andra" vill inte bli straffskattade på köpet. Det är orättvisan i förslagen som är irriterande.

Som du undrar i TS, om det inte är tragiskt att starta grupper som Bensinupproret 2.0. Nej det är inte tragiskt, det är dags att det sägs ifrån.
 
Ja, ja, ja!

Problem är till för att lösas.

Tankevurpan vi gör, tycker jag, är att det är nivån på bensinpriset som kräver skulle kräva mer effektiva transporter. Det är liksom ett incitament bara och en naturlig följd av omständigheter .

Det är klimathotet som vi måste reducera. Lösningen på ditt scenario behövs redan nu. På en gång. I plural. Olika lösningar.
Klart det måste lösas, något annat har jag aldrig påstått. Frågan är hur fort det går att lösa, fler bussar måste först tillverkas och fler busschaufförer måste utbildas, samma med tåg innan folk börjar skrika om att alla/80% måste ta kollektivtrafik.
Skulle bara 50% börja ta kollektivtrafiken till jobbet nästa månad så blir det stora problem för kollektivtrafiken.
 
Så här skrev jag i mitt inlägg: "Nu inser jag också att det inte är 4 miljoner som har dålig kollektivtrafik, men det är ganska många som har det. " - kontra det du svarade ovan att jag påstått :banghead:

Jag säger det igen, du kommer med förslag (precis som regeringen) som gäller för de stora massorna. Vem tänker på oss andra då?
Det är då T.ex Bensinupproret 2.0 uppstår, för vi "andra" vill inte bli straffskattade på köpet. Det är orättvisan i förslagen som är irriterande.

Som du undrar i TS, om det inte är tragiskt att starta grupper som Bensinupproret 2.0. Nej det är inte tragiskt, det är dags att det sägs ifrån.

Ok, då är vi inte överens. Jag tycker engagemanget kan användas betydligt bättre än till att skrika om rätten att släppa ut och förstöra klimatet till ett lågt pris.
 
Egentligen borde politikerna höja bensinskatten till 30 kr per liter en period, så att alla de 95% som kan minska antal mil, en del eller mycket, gör det. Att alla bidrar till lösningar.

Sedan kan de låta de 5% som inte kan slippa betala eller få tillbaka, bara det inte avslöjas från början.

Vi behöver incitament och engagemang FÖR att minska utsläppen. Inte MOT.
 
Klart det måste lösas, något annat har jag aldrig påstått. Frågan är hur fort det går att lösa, fler bussar måste först tillverkas och fler busschaufförer måste utbildas, samma med tåg innan folk börjar skrika om att alla/80% måste ta kollektivtrafik.
Skulle bara 50% börja ta kollektivtrafiken till jobbet nästa månad så blir det stora problem för kollektivtrafiken.

Jag tänker att ett extremt bensinpris är den eld i baken som krävs för att alternativen ska bedömas rimligare och efterfrågas.

Jag skulle sympatisera med ett uppror som kräver snabbare åtgärder för att göra alternativen rimligare. Men inte de alternativ vi vet tar oss mot katastrofen
 
Jag tänker att ett extremt bensinpris är den eld i baken som krävs för att alternativen ska bedömas rimligare och efterfrågas.

Jag skulle sympatisera med ett uppror som kräver snabbare åtgärder för att göra alternativen rimligare. Men inte de alternativ vi vet tar oss mot katastrofen
Får dom som inte får plats på bussen för att ta sig till jobbet ersättning från staten då under tiden tills transport medel och chaufförer finns i tillräckligt antal?
 
Får dom som inte får plats på bussen för att ta sig till jobbet ersättning från staten då under tiden tills transport medel och chaufförer finns i tillräckligt antal?

Om det bara handlar om väntan på en kapacitetsökning i några veckor, kan de till och med få ta bilen. Problemet är när man får ta bilen och därmed släpper allt arbete med att hitta alternativ. För det är ingen lösning.
 
Fast hallå?
De höjda priserna på drivmedel handlar inte om miljön utan om att få in mer pengar i statskassan. Och det för att täcka upp andra skattesänkningar som ex värnskatten.
Kör vi sedan alla miljövänliga alternativ så kommer andra avgifter till för att täcka skatteförluster.
Sverige släpper ut 1 promille av utsläppen globalt. Finns andra länder som behöver jobba på lite innan det är försent.
 
Fast hallå?
De höjda priserna på drivmedel handlar inte om miljön utan om att få in mer pengar i statskassan. Och det för att täcka upp andra skattesänkningar som ex värnskatten.
Kör vi sedan alla miljövänliga alternativ så kommer andra avgifter till för att täcka skatteförluster.
Sverige släpper ut 1 promille av utsläppen globalt. Finns andra länder som behöver jobba på lite innan det är försent.
Vad bra, då behöver vi inte göra någonting!
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 384
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 460
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 425
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp