Bensinupproret

Kan någon svara på hur man gör om man ska ta sig till arbetet? Barnen till skolan? Finns ingen lokaltrafik.
Och det inte finns ekonomi att köpa någon fantastiskt bra miljöbil?
Ett realistiskt svar tack??
 
Med litet mer klarspråk - det kan vara orimligt att tillåta människor att bo på landet.
I så fall tror jag att det behövs tydligare politiska beslut för att kriminalisera landsbygdsboende som inte är lokaliserat helt nära arbetsplatsen. Att straffa ut genom drivmedelskostnaden tror jag tar för lång tid.
 
Det är inget som du ska fixa, utan att vi (staten så att säga), ska se till att fixa så att det finns fungerande kollektivtrafik och/eller billån till de som annars inte får sådana.

Men under tiden då?
Chattade precis med Västtrafik som inte har några planer att varken skapa en linje eller utöka befintlig (som går från min arbetsort istället för dit på morgonen)
 
Men under tiden då?
Chattade precis med Västtrafik som inte har några planer att varken skapa en linje eller utöka befintlig (som går från min arbetsort istället för dit på morgonen)

Nej, går inte klimathotet att lösa genom ett mejl eller en chatt med Västtrafik på en måndagkväll är det nog lika bra att ge upp och låta andra på tryggt avstånd ta hand om det.
 
Det är inget som du ska fixa, utan att vi (staten så att säga), ska se till att fixa så att det finns fungerande kollektivtrafik och/eller billån till de som annars inte får sådana.
Även kollektivtrafik bidrar till den globala uppvärmningen, så det är inte klimatsmart om alla har en busslinje med fungerande turtäthet på gångavstånd.
 
Även kollektivtrafik bidrar till den globala uppvärmning, så det är inte klimatsmart om alla har en busslinje med fungerande turtäthet på gångavstånd.

Just därför vi behöver lösningar som inkluderar dem som måste äga ett fordon. Utan att det kostar mer att ansluta till effektiv transport än att fortsätta hela sträckan med den ineffektiva egenägda.
 
Oh orakel hur gör man då?
Du som har lösningen på världens klimat hot?

Jag tycker det är ett bra initiativ att kontakta Västtrafik! Mer sånt behövs. Det jag vände mig emot var att ge upp när det inte gav lösningen med stort L. Jag tror inte den Lösningen finns, jag tror den består av massor av små fina lösningar, prioriteringar och ansvarstagande av samhällen världen över. I horder.
 
Jag tycker det är ett bra initiativ att kontakta Västtrafik! Mer sånt behövs. Det jag vände mig emot var att ge upp när det inte gav lösningen med stort L. Jag tror inte den Lösningen finns, jag tror den består av massor av små fina lösningar, prioriteringar och ansvarstagande av samhällen världen över. I horder.
Det är mycket man tror men inget konkret.
Det skulle finnas ett alternativ innan man slänger på straffskatter.
Ett alternativ som skulle funnits långt tidigare.
Nu är det vi utan alternativ som blir straffade.
Men övriga länder på jorden måste göra sitt med. Inte bara Sverige.
Vi når våra mål och utsläppsrätter.
Men eftersom vi är så duktiga så säljer vi vårt underskott till länder som ligger på överskott. Smart va?
Pengar vs miljön och där vinner pengar igen.
 
Jag tycker det är ett bra initiativ att kontakta Västtrafik! Mer sånt behövs. Det jag vände mig emot var att ge upp när det inte gav lösningen med stort L. Jag tror inte den Lösningen finns, jag tror den består av massor av små fina lösningar, prioriteringar och ansvarstagande av samhällen världen över. I horder.

Där håller jag med dig - det behövs många olika lösningar! Men de måste också vara realistiska, och att kräva att människor ska göra sin vardag stressig och svårhanterlig hör inte dit.
 
Det är mycket man tror men inget konkret.
Det skulle finnas ett alternativ innan man slänger på straffskatter.
Ett alternativ som skulle funnits långt tidigare.
Nu är det vi utan alternativ som blir straffade.
Men övriga länder på jorden måste göra sitt med. Inte bara Sverige.
Vi når våra mål och utsläppsrätter.
Men eftersom vi är så duktiga så säljer vi vårt underskott till länder som Släpper ut mer. Smart va?

Nä vi måste minska utsläppen oavsett om det finns perfekta alternativ eller inte. Straffskatt? Alldeles för låg om man ska betala priset för hela klimatet.

Du har rätt i att Sverige och svenskarna måste göra bra saker liksom resten av världen. Vi har dock så himla mycket bättre förutsättningar än många andra, så det vore arrogant och hemskt om vi ens försökte lägga bort vårt ansvar på andra.
 
Där håller jag med dig - det behövs många olika lösningar! Men de måste också vara realistiska, och att kräva att människor ska göra sin vardag stressig och svårhanterlig hör inte dit.

Jag tycker att det gör det. Det är inte realistiskt att förvänta sig att kollektiva alternativ ska vara strikt bättre ur bekvämlighetssynpunkt.
 
Nä vi måste minska utsläppen oavsett om det finns perfekta alternativ eller inte. Straffskatt? Alldeles för låg om man ska betala priset för hela klimatet.

Du har rätt i att Sverige och svenskarna måste göra bra saker liksom resten av världen. Vi har dock så himla mycket bättre förutsättningar än många andra, så det vore arrogant och hemskt om vi ens försökte lägga bort vårt ansvar på andra.
Fast åter igen Sverige betalar sitt för klimatet flera gånger om.
Det är dags för andra länder att med göra sitt.
 
Det är mycket man tror men inget konkret.
Det skulle finnas ett alternativ innan man slänger på straffskatter.
Ett alternativ som skulle funnits långt tidigare.
Nu är det vi utan alternativ som blir straffade.
Men övriga länder på jorden måste göra sitt med. Inte bara Sverige.
Vi når våra mål och utsläppsrätter.
Men eftersom vi är så duktiga så säljer vi vårt underskott till länder som ligger på överskott. Smart va?
Pengar va miljön och dör vinner pengar igen.

Men eftersom Sverige är en av de länder som bidrar mest till klimatförändringar genom vår konsumtion, inklusive fossilbränsle så kan man inte skylla på andra länder. Man kan inte vänta sig att andra länder ska sänka sin levnadsstandard för att till viss del lindra klimatförändringarna när Sverige konsumerar 4 jordklot per år. https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/

Vår overshoot day när vi börjar konsumera mer än vad jorden har resurser för är 3 april. Därefter lever svenskar på att andra, oftast fattiga, länder inte bidrar lika mycket till klimatförstörelsen. För att bli klimatneutrala behöver Sverige och svenskar alltså minska sin konsumtion och användande av fossilbränsle mm, med 75%.

Känns inte riktigt som läge att peka finger på andra länder.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 156
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
564
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 398
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp