Bensinupproret

Något som jag kan tycka förtjänar ett större uppror - priset på kollektivtrafiken :cautious: Alltså, jag förstår att företagen bakom behöver tjäna pengar, men om politikerna vill att vi ska åka mera kollektivtrafik - gör det mera lockande! Sänk biljettpriserna! Fine, inte gratis men jag blir lite förvånad över att aldrig höra något om en sänkning för att folk ska åka mera klimatvänligt, borde det inte vara ett av de första alternativen att ta till? :confused::meh:

Företagen tjänar inte mer eller mindre på biljettpriserna, det är vi skattebetalare som får betala ev sänkning.
 
Företagen tjänar inte mer eller mindre på biljettpriserna, det är vi skattebetalare som får betala ev sänkning.
Ja, som sagt jag förstår att företagen behöver ta betalt. Och ja, jag tycker att det vore värt att man tog en del av skattepengarna för att sänka priserna - man behöver locka folk till att åka mera kollektivtrafik.
 
Jag vet inte.

Det jag vet är att allt jag har sett handlar om att bensin blivit successivt billigare över tid. Det motiverar alltså inte gnäll över högt pris. Och att det känns lite väl 1900 att starta bensinuppror nu. Det går ju i fullständig otakt med miljö- och klimatdiskussionen.

Det framstår för mig som lite underligt om landsbygden liksom undantas från hållbarhetsarbetet.

Jag har inte koll på konsumentprisindex.
Men -98 eller -99 tankade jag bensin för ca 7kr/liter. Idag ligger priset på lite drygt 16 kr/liter. Det är en dryg dubblering.

Exempelvis ris eller pasta, eller kläder, har inte blivit dubbelt så dyrt att köpa på de 20 åren.
 
Jag bara menar att jag tror inte att elanvändningen minskade förra sommaren i jämförelse med en "vanlig" sommar s.a.s. Självklart används mera el på vintern. Jag undrar t.o.m om inte eldriften ökade förra sommaren i jämförelse med en "vanlig" sommar, pga värmen.
Fast det är bara sommaren jag syftar på. Det är ju generellt rätt få somrar vi kan stänga av värmen i nästan ett halvår och ha konstant bra uteväder. Så nej, jag tror liksom inte att de extra fläktar som kördes drog lika mycket el som värme och andra elektriska apparater drar under en ”normal” sommar.
 
@MiniLi

Vi hyrde bil förra veckan. Det var en sån där laddhybrid - Toyota Yaris. Den gick på el när man körde max 50 (om jag minns rätt) men eftersom vi ksulle ta oss motorväg 150 km så hade vi ju ingen nytta av det. Förbränningsmotorn drog däremot lite drygt 0,8 l/mil vilket är ganska mycket för en sådan pyttebil. Vår Volvo C30 som också är en "liten" bil (fast större än Yarisen) drar knappt hälften av det där. Så en sådan där laddhybrid är ju egentligen bara vettig om man typ kör i innerstan.
 
Egentligen har jag inget problem med höga bensin priser, höj ännu mer både för bil, flyg och båt om det det höjdes även vid skatteavdrag för resor från och till jobbet, höj även avståndet till jobbet som väl bara är 5km till 1 mil i stället för att få göra avdrag.

V är ju lite inne på rätt spår med sänkt arbetstid men byt ut 6h/ dag till 4 dagar/ vecka så blir det mindre åkande.
För att få göra avdrag för bilresor måste du tjäna 2 h jämfört med om du åkt samma sträcka kollektivt.

Förutsättningar för reseavdrag med bil
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.
https://www.skatteverket.se/omoss/p...tillreseavdrag.5.6bef7d451695d90def42aa4.html
 
Det låter ju positivt! :up:

Jag är väl lite cynisk och är misstänksam om privatpersoner verkligen minskar på sina semesterresor - det är ju en sån status på att åka till någon semesterö och lägga ut bilder på instagram eller liknande :p
Absolut har vi också, samtidigt, en mottrend just nu. Med Greta och flygskam och allt det där. Hur stor den mottrenden är och vilken effekt den har på sikt, är nog en helt öppen fråga tills vidare. Men just nu diskuteras åtminstone frågan både i många organisationer av olika slag, och bland privatpersoner tex på sociala medier.
 
Ja, som sagt jag förstår att företagen behöver ta betalt. Och ja, jag tycker att det vore värt att man tog en del av skattepengarna för att sänka priserna - man behöver locka folk till att åka mera kollektivtrafik.

Som sagt, företagen får betalt oavsett vad biljetterna kostar. Dom har inget med biljettpriserna att göra, skulle SL sänka priserna så skulle det inte göra att de som kör får mindre betalt. Precis som att de inte får mer betalt om priserna höjs. Priserna sätts av Trafikförvaltningen, inte företagen. Då hade det kostat olika beroende på vilka du åker med.
De som åker kollektivt vill ofta att mer ska tas från skattepengar medan de som inte kan åka kollektivt inte har lust att sponsra med mer pengar. Ständig diskussion.
 
Fast det är bara sommaren jag syftar på. Det är ju generellt rätt få somrar vi kan stänga av värmen i nästan ett halvår och ha konstant bra uteväder. Så nej, jag tror liksom inte att de extra fläktar som kördes drog lika mycket el som värme och andra elektriska apparater drar under en ”normal” sommar.
Om man kör riktig ac- så drar det väldiga mängder el. Enskilda fläktar har jag däremot inte så stor koll på.
 
För att få göra avdrag för bilresor måste du tjäna 2 h jämfört med om du åkt samma sträcka kollektivt.

Förutsättningar för reseavdrag med bil
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.
https://www.skatteverket.se/omoss/p...tillreseavdrag.5.6bef7d451695d90def42aa4.html

Fast har du ingen kollektivtrafik så får du ju göra avdrag, så länge avståndet är minst 5 km. Det är antagligen det @nullo-modo syftade på - att det borde höjas till 1 mil.
 
För att få göra avdrag för bilresor måste du tjäna 2 h jämfört med om du åkt samma sträcka kollektivt.

Förutsättningar för reseavdrag med bil
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.
https://www.skatteverket.se/omoss/p...tillreseavdrag.5.6bef7d451695d90def42aa4.html
Då kom jag ihåg rätt, tycker ändå mitten punkten kan dubblas.
 
Fast det är bara sommaren jag syftar på. Det är ju generellt rätt få somrar vi kan stänga av värmen i nästan ett halvår och ha konstant bra uteväder. Så nej, jag tror liksom inte att de extra fläktar som kördes drog lika mycket el som värme och andra elektriska apparater drar under en ”normal” sommar.
Hmm. Jag försöker tänka tillbaka på hur mycket värme vi använder under en vanlig sommar... Du kan ha en poäng, iallafall under nätterna.
 
Jag köpte en biljett för 3 månader för att åka fram och tillbaka till jobbet, det kostade lite över 2000 kr :meh:

Fast det är ju jättebilligt!
Jag betalar över 3000 i månaden för att ta mig fram och tillbaka till jobbet (och en del andra resor jag gör med den bilen så klart, men jag antar att du kan åka på din biljett dygnet runt?), vilket tar 13 minuter med bil enkel resa.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
15 228
Senast: Dentaku
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom en successiv invänjningsperiod kan du förbereda hästen väl inför betessläppet. Enligt skadehistorik från Agria djurförsäkring...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp