Bensinupproret

Jag tycker att personer ska ges rimlig möjlighet att bo även på landsbygd. Om man måste köra bil 3-5-10 mil för att köpa mat, besöka vården osv så är det också något som jag anser bör kompenseras om bränslepriset når en tillräckligt hög nivå. Det innebär inte per se att den exakta resan måste kompenseras utan det kan handla om en allmän kompensation, en kompensation för inköp av annan bil osv.

Men resesvdraget för arbetsresor förslår dels inte långt men ffa så står alla icke yrkesverksamma utanför det. Och de behöver också matvaror, vård och apoteksvaror tex.

Lägre fastighetsskatt kanske?:idea:
 
Något som jag kan tycka förtjänar ett större uppror - priset på kollektivtrafiken :cautious: Alltså, jag förstår att företagen bakom behöver tjäna pengar, men om politikerna vill att vi ska åka mera kollektivtrafik - gör det mera lockande! Sänk biljettpriserna! Fine, inte gratis men jag blir lite förvånad över att aldrig höra något om en sänkning för att folk ska åka mera klimatvänligt, borde det inte vara ett av de första alternativen att ta till? :confused::meh:
 
Hoppsan, det exploderade. Nu när jag läst tråden kan jag mest tänka att engagemanget är så felriktat.

I en tid när vi mer än någonsin behöver mer styrmedel för att komma tillrätta med utsläppen så startar man ett uppror för att sänka priset på något vi alla vet behöver minskas.

Varför inte samla allt detta engagemang för att förbättra tillgången på förnybara drivmedel och smartare transportlösningar?

(Som någon av initiativtagarna sade i radion på morse - som triggade min trådstart - fritt citerat "nu när politikerna ser hur många som engagerat sig kan de inte bara säga - tyvärr går det inte att göra något åt." Det går såklart att göra något åt, till och med positivt om man dreglar om en snar undergång för civilisationen, men vi upplysta kommer aldrig att medverka till att fossildrivmedelskonsumtionen ska bli mindre kostsam i generell mening.)

Vi bör väl ändå inte fortsätta att aktivt subventionera val som driver oss in i en förvärrad kris? Då måste ju politiken som företeelse helt ha gått i baklås.
Bilarna är inte den största boven för miljön ens, fokus borde ligga på att det bör bli dyrare att flyga osv, det som förstör miljön mest. Detta med bensinen gör bara folk fattigare och inte miljön bättre.
 
Fast frågan är ju om det är en sänkning som varit en trend under flertalet år eller om det var just förra året som var skillnaden? Det året hade vi ju en extremt varm och lång sommar, så det är väl ganska givet att elförbrukningen gick ned. Så det året isolerat kan jag tänka inte säger så mycket, utan att man behöver se förändringen över tid för att faktiskt kunna dra någon vettig slutsats av det.
Som @Mia_R skrev i inlägget direkt efter ditt - det är inte alls så givet. Folk utnyttjade el för att få svalka från olika apparater. Ärligt så köpte jag själv en fläkt också och använde den när jag tidigare inte haft en.
 
Fast tror ni inte att det kommer av att det är bensinpriserna som ses som "lösningen" enligt många politiker? Det är ju tyvärr inte ovanligt att de utgår från städerna och det är väl mer än en högt uppsatt politiker som stått i intervju och sagt att "folk kan ju köpa elbil eller åka kollektivt istället".

Förändringen har ju varit bensinpriset, då är det väl rätt naturligt att missnöjda personer protesterar mot den förändring som sker. Jämför när en mindre skola på landsbygden läggs ned, det är väl ganska givet att man protesterar mot att skolan läggs ned, framför att direkt börja gå på om att det ska ordnas med speciell skolbuss som hämtar upp alla barn hemma och kör dem till och från nya skolan?

Problemet tror ju jag till stor del är att det inte presenterats någon fungerande lösning för landsbygden, utan alla hållbara lösningar är för städerna, där ökat bensinpris egentligen inte medför något problem för majoriteten av människorna. Så det är ju inte jättekonstigt om en grupp som till stor del redan känner sig åsidosatt när det kommer till rikspolitik blir frustrerade när deras liv försvåras utan att det ens finns idéer för alternativa lösningar, för att ingen egentligen bryr sig på den nivån.

Missförstå mig inte, jag tycker inte att det är fel att höja bensinskatten, dock är det mycket i det här som inte är genomtänkt och vissa problem kanske skulle tacklas från ett annat håll. Det är ju inte helt enkelt för alla på landsbygden att flytta till stan hur som helst och det kan knappast vara nåt önskvärt för det kommer ju innebära en hel del andra problem för landet. Så det är väl just det där konsekvenstänket som jag kan tycka saknas i många fall vid den här typen av politik, för att man helt enkelt utgår från städerna, och jag kan mycket väl tänka mig att det är det som till stor del upprör.
Jag vet inte.

Det jag vet är att allt jag har sett handlar om att bensin blivit successivt billigare över tid. Det motiverar alltså inte gnäll över högt pris. Och att det känns lite väl 1900 att starta bensinuppror nu. Det går ju i fullständig otakt med miljö- och klimatdiskussionen.

Det framstår för mig som lite underligt om landsbygden liksom undantas från hållbarhetsarbetet.
 
Bilarna är inte den största boven för miljön ens, fokus borde ligga på att det bör bli dyrare att flyga osv, det som förstör miljön mest. Detta med bensinen gör bara folk fattigare och inte miljön bättre.
Där finns ju exakt den diskussionen. Folk slutar flyga och folk problematiserar att flyg är så billigt.

Bensinupproret verkar i motsatt anda.
 
Min spontana tanke var också att det kändes helt korkat, och jag var till och med lite snabb med en nedlåtande tanke om att folk har jäkligt dålig koll. Men så läste jag en klok kommentar på FB av en vän som är aktiv i V och då tänkte jag om.

Det är egentligen helt rimligt med bensinupproret, det är ju en effekt av att vi idag är i något slags mellanland där vi försöker beskatta miljöovänliga saker men inte vågar driva igenom saken fullt ut.
Vi skulle verkligen behöva en omställning som drabbar mer jämlikt utifrån miljöbelastning och resurser, som exemplet med att beskatta flyget i proportion till hur ofta man använder det istället för bara rakt av. Något liknande vore ju bättre med bilarna också.
Eller fortsatt hög skatt på bränslet men någon skattelättnad eller subvention för personer med inkomst under en viss nivå?
Håller med om att det blir en slags klassfråga här också, det är dock tydligare i Frankrike.
 
Det var ett bra argument. Det borde man (liksom för exempelvis beslutade rehabåtgärders transporter) - egentligen - också få göra avdrag för. Men jag tänker att det nästan för alla, borde hamna under avdragets schablon?
Arbetslösa som behöver besöka AF kommer nog inte upp till schablonbeloppet. Samtidigt som de har låg inkomst och inte får jobbskatteavdrag. Där finns ett problem. Men jag tror inte lösningen är sänkt bensinpris.
 
Som @Mia_R skrev i inlägget direkt efter ditt - det är inte alls så givet. Folk utnyttjade el för att få svalka från olika apparater. Ärligt så köpte jag själv en fläkt också och använde den när jag tidigare inte haft en.
Fast jag tror ju knappast att en fläkt drar lika mycket el som att värma upp ett hus dygnet runt? Jag gissar ju också att folk spenderade bra mycket mer tid utomhus och därmed mindre tid med elektriska apparater inomhus.
 
Jag vet inte.

Det jag vet är att allt jag har sett handlar om att bensin blivit successivt billigare över tid. Det motiverar alltså inte gnäll över högt pris. Och att det känns lite väl 1900 att starta bensinuppror nu. Det går ju i fullständig otakt med miljö- och klimatdiskussionen.

Det framstår för mig som lite underligt om landsbygden liksom undantas från hållbarhetsarbetet.
Absolut, tyvärr blir det ju dock skevt när vissa inte undantas men heller inte inkluderas.
 
Fast jag tror ju knappast att en fläkt drar lika mycket el som att värma upp ett hus dygnet runt? Jag gissar ju också att folk spenderade bra mycket mer tid utomhus och därmed mindre tid med elektriska apparater inomhus.
Jag bara menar att jag tror inte att elanvändningen minskade förra sommaren i jämförelse med en "vanlig" sommar s.a.s. Självklart används mera el på vintern. Jag undrar t.o.m om inte eldriften ökade förra sommaren i jämförelse med en "vanlig" sommar, pga värmen.
 
Något som jag kan tycka förtjänar ett större uppror - priset på kollektivtrafiken :cautious: Alltså, jag förstår att företagen bakom behöver tjäna pengar, men om politikerna vill att vi ska åka mera kollektivtrafik - gör det mera lockande! Sänk biljettpriserna! Fine, inte gratis men jag blir lite småsur att aldrig höra något om en sänkning för att folk ska åka mera klimatvänligt, borde det inte vara ett av de första alternativen att ta till? :meh:
JA! Herregud, här kostar en enkelbiljett 33 kr. Vill jag åka och hälsa på min morfar på andra sidan stan blir det 66 kr tur och retur. Med bil typ 15 kr, och då kan jag lasta in 4 pers till för samma pris.
 
Det är ju en ny trend. Du får väl leta och se om flyget från Sverige minskat på sista tiden.

Tex min jättestora arbetsplats jobbar i detta nu för att hitta sätt att minska tjänsteresorna med flyg. Tex.
Det låter ju positivt! :up:

Jag är väl lite cynisk och är misstänksam om privatpersoner verkligen minskar på sina semesterresor - det är ju en sån status på att åka till någon semesterö och lägga ut bilder på instagram eller liknande :p
 
JA! Herregud, här kostar en enkelbiljett 33 kr. Vill jag åka och hälsa på min morfar på andra sidan stan blir det 66 kr tur och retur. Med bil typ 15 kr, och då kan jag lasta in 4 pers till för samma pris.
Jag köpte en biljett för 3 månader för att åka fram och tillbaka till jobbet, det kostade lite över 2000 kr :meh:
 
Ja, eller 52 veckor tillbaka från april i år. Så den infon isolerad tänker jag inte säger så mycket, tyvärr.
Bra poäng, jag tänkte inte tillräckligt långt ;)
Jag tror att laddhybrider generellt hamnar i ungefär samma fålla. Säkert jättebra för den som har ett begränsat transportbehov, eller åtminstone kör relativt kort sträcka varje dag. Men den som pendlar en längre sträcka varje dag gör nog ingen miljövinst (läs: över fossilt) med dagens laddhybrider. Där kan nog en ren elbil vara mer relevant, om det nu inte hade spruckit på priset.
Jag vet inte, läste nyligen någon jämförelse och det är ju STOR skillnad på hur långt man tar sig på en laddning. Likaså varierar det hur snabbt man kan köra på elen. Men ja, har man långa pendlingssträckor och/eller kör på snabba vägar så är det ju främst ren elbil som möter upp kraven.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
15 228
Senast: Dentaku
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom en successiv invänjningsperiod kan du förbereda hästen väl inför betessläppet. Enligt skadehistorik från Agria djurförsäkring...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp