Bukefalos 28 år!

Bensinupproret

Ute på landet är det en realitet, ja.
Enligt radioprogrammet, där man då hade frågat klimat/miljöforskare, så kunde man vara väldigt säker på att varor körs ut med lastbil, inte personbil.
Om vi tänker "pålandetperspektiv" så är det nog inte så troligt att flera grannar samordnat sina matinköp så att bilen kan köra till många hushåll på samma rutt.

Jag var otydlig, men det var inte mitt scenario, utan det som man redovisade i radioprogrammet på SR.
Här går det inte ens att beställa en matkasse på nätet och få den utkörd. Då finns det ju trots allt möjlighet för affären att samordna utkörningar, men sannolikt är väl kundunderlaget för tunt så det lönar sig inte.
 
Här går det inte ens att beställa en matkasse på nätet och få den utkörd. Då finns det ju trots allt möjlighet för affären att samordna utkörningar, men sannolikt är väl kundunderlaget för tunt så det lönar sig inte.
Jag tror att det är detsamma där jag bor. Man kan handla på nätet så det är färdigt nerpackat och så får man åka förbi affären och hämta (jag har grannar som gör så).
 
Jag är övertygad att det krävs större strukturella förändringar än att vi ska köra mindre bil, men det är en del av det hela.
Ska vi klara klimatet kommer vi behöva göra större förändringar i vårat sätt att leva.
 
I dagsläget är större delen av min bilkörning till/från stallet samt för att åka och hjälpa mina gamla föräldrar. Jobbet går eller cyklar jag till.

Men har bott 8 mil från jobbet, 1.5 mil från affär, 3 mil från apotek och vårdcentral osv. Utan kollektivtrafik. Då är det inte "bara" minska åkande. Eller köpa elbil.

Det är inte bara flytta till stan heller. Hyreslägenheter har kötid på 3-5 år nästan överallt.

Så det är en situation där vissa kommer drabbas orimligt hårt av alltför höga bränslepriser. Punkt.

Jag personligen anser det kan lösas utan en generell sänkning av bränslepriserna dock. Lättnader för de som verkligen behöver det. Inte för alla.
 
Ja det var därför jag frågade om räckvidden. Det skiljer sig ju ganska ordentligt mellan olika modeller hur långt man kan åka på el och de är också beroende av hur snabbt man kör.

Du fick det dock att låta som om den går på bensin hela tiden på motorvägen dessutom eftersom du jämförde förbrukningen med en vanlig bil. Man måste ju ta förbrukningen för hela resan, då kanske förbrukning per mil med förbränningsmotor är likvärdig en vanlig bil men totalt blir det avsevärt mindre om bilen går större delen av sträckan på el.

Diesel är väl dessutom bland det värre? Värre än bensin?
Jag kör också snål diesel för tillfället så jag är lika illa. Skulle gärna hitta en bra lösning just för hästfolk också, jag skulle tex gärna vara med i en bilpool för b-kortslastbil som någon nämnde tidigare i tråden.
Annars vore det ju himla fint med en hybrid med rejäl räckvidd på elen (motsvarande ren elbil) men som också kan växla över på bensin de fåtal gånger man behöver dra släp.

Nej, bensin är mycket värre än diesel i moderna bilar. I koldioxidutsläpp räknat alltså.

Edit: var alltså redan utrett. Missade att läsa hela, sorry.
 
Egentligen har jag inget problem med höga bensin priser, höj ännu mer både för bil, flyg och båt om det det höjdes även vid skatteavdrag för resor från och till jobbet, höj även avståndet till jobbet som väl bara är 5km till 1 mil i stället för att få göra avdrag.

V är ju lite inne på rätt spår med sänkt arbetstid men byt ut 6h/ dag till 4 dagar/ vecka så blir det mindre åkande.
 
Hoppsan, det exploderade. Nu när jag läst tråden kan jag mest tänka att engagemanget är så felriktat.

I en tid när vi mer än någonsin behöver mer styrmedel för att komma tillrätta med utsläppen så startar man ett uppror för att sänka priset på något vi alla vet behöver minskas.

Varför inte samla allt detta engagemang för att förbättra tillgången på förnybara drivmedel och smartare transportlösningar?

(Som någon av initiativtagarna sade i radion på morse - som triggade min trådstart - fritt citerat "nu när politikerna ser hur många som engagerat sig kan de inte bara säga - tyvärr går det inte att göra något åt." Det går såklart att göra något åt, till och med positivt om man dreglar om en snar undergång för civilisationen, men vi upplysta kommer aldrig att medverka till att fossildrivmedelskonsumtionen ska bli mindre kostsam i generell mening.)

Vi bör väl ändå inte fortsätta att aktivt subventionera val som driver oss in i en förvärrad kris? Då måste ju politiken som företeelse helt ha gått i baklås.
 
Det kanske hänger ihop, bostäder finns på små orter och är mycket billiga där. Där jag just nu bor kostar en villa runt 600 000 kr. Men det är 3 mil pendling och dåligt med kollektivtrafik och service. I tätorten kostar en villa 1,5 miljoner kronor där är det halvbra kollektivtrafik (om man vill lämna tätorten) och nära till service.
Och i Göteborg kan du inte få en garderob för 600 000.
Kön för hyresrätter ligger på rätt många år, har man inte några 100 000 på banken så ligger man pyrt till att kunna köpa en bostadsrätt..

Folk på landet får lägga pengar på bensin, folk i stan på sitt boende.
 
Vilka andra typer av resor med bil tycker du ska subventioneras?

Jag tycker att personer ska ges rimlig möjlighet att bo även på landsbygd. Om man måste köra bil 3-5-10 mil för att köpa mat, besöka vården osv så är det också något som jag anser bör kompenseras om bränslepriset når en tillräckligt hög nivå. Det innebär inte per se att den exakta resan måste kompenseras utan det kan handla om en allmän kompensation, en kompensation för inköp av annan bil osv.

Men resesvdraget för arbetsresor förslår dels inte långt men ffa så står alla icke yrkesverksamma utanför det. Och de behöver också matvaror, vård och apoteksvaror tex.
 
Jag tycker att personer ska ges rimlig möjlighet att bo även på landsbygd. Om man måste köra bil 3-5-10 mil för att köpa mat, besöka vården osv så är det också något som jag anser bör kompenseras om bränslepriset når en tillräckligt hög nivå. Det innebär inte per se att den exakta resan måste kompenseras utan det kan handla om en allmän kompensation.

Men resesvdraget för arbetsresor förslår dels inte långt men ffa så står alla icke yrkesverksamma utanför det. Och de behöver också matvaror, vård och apoteksvaror tex.
Och nödvändiga besök på AF...
 
Och nödvändiga besök på AF...

Det var ett bra argument. Det borde man (liksom för exempelvis beslutade rehabåtgärders transporter) - egentligen - också få göra avdrag för. Men jag tänker att det nästan för alla, borde hamna under avdragets schablon?
 
Jag hänger inte med i ditt resonemang här.
Varför skulle hemleverans av vissa saker göra att man skulle byta sin stora dieselbil till en liten elbil?

Jag kan ha missförstått vad man syftade på med "hemleveranser" men trodde att man syftade på "normala" saker.
Det är ju inte så ofta man faktiskt behöver exempelvis släp - det är ju om man köper nya möbler och det gör man väl förhoppningsvis inte så ofta.
Eller virke eller liknande - än en gång så gör man ju normalt sett inte det så ofta.
Nej jag tror vi andra diskuterar hemleveranser/hämtning av större saker. Diskussionen uppkom ju utifrån att det påstods att man måste ha släpkärra och bil som kan dra tungt om man bor på landet.
Fast frågan är ju om det är en sänkning som varit en trend under flertalet år eller om det var just förra året som var skillnaden? Det året hade vi ju en extremt varm och lång sommar, så det är väl ganska givet att elförbrukningen gick ned. Så det året isolerat kan jag tänka inte säger så mycket, utan att man behöver se förändringen över tid för att faktiskt kunna dra någon vettig slutsats av det.
Nu minns jag inte vad det stod i texten, var det enbart förra året?
Aha, då missförstod du. Jag skrev "över de senaste månaderna", alltså bilens snittförbrukning över den tiden. De senaste tusen milen har alltså både hans nya laddhybrid och min sju år gamla snåldiesel dragit 0,45 l/mil. Skillnaderna är i huvudsak två. Dels att hans laddhybrid belastat miljön genom att överhuvudtaget tillverkas, dels att den utöver dessa 0,45 l/mil ju även har förbrukat elektricitet.
Så luftkvaliteten lokalt har absolut att vinna på elhybrider, men totalt sett tycker jag att det fortfarande känns som rejält omogen teknologi.
Okej, då förstår jag! Vilken kass elbil! Men är det en ovanligt dålig modell, har han valt fel modell för sina behov eller gäller det elbilar generellt?
 
Okej, då förstår jag! Vilken kass elbil! Men är det en ovanligt dålig modell, har han valt fel modell för sina behov eller gäller det elbilar generellt?
Jag tror att laddhybrider generellt hamnar i ungefär samma fålla. Säkert jättebra för den som har ett begränsat transportbehov, eller åtminstone kör relativt kort sträcka varje dag. Men den som pendlar en längre sträcka varje dag gör nog ingen miljövinst (läs: över fossilt) med dagens laddhybrider. Där kan nog en ren elbil vara mer relevant, om det nu inte hade spruckit på priset.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 763
Senast: Dentaku
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom en successiv invänjningsperiod kan du förbereda hästen väl inför betessläppet. Enligt skadehistorik från Agria djurförsäkring...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp