Bensinupproret

Tar jättegärna del av den artikeln. Det kan man ju påverka. :)
Men glöm för all del inte allt det avfall vi tar hand om åt Norge ,England, Holland, Finland, Irland m.fl.
Mejla och kräv att de ska sortera sina sopor istället för att de ska transporteras hit och eldas upp här.
Här står en del av det dom pratade om på P4 igår, det om att utöka landmassa kom inte med i denna text.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=7083624

Det är svårt att relatera till en siffra som man inte vet vad den innehåller, och 12% av lönen efter skatt för enbart jobbpendling låter ganska högt. (Och är det 12% av lönen FÖRE skatt, så är det högt!) Men runt 10% av inkomsten för transporter i allmänhet tycker jag inte låter så ovanligt. Vi har ju alla olika förutsättningar beroende på hur vi bor och jobbar, en del lägger mycket pengar på boendet men bor nära sitt jobb, en del bor längre bort men kan bo billigare. För de allra flesta finns det nog någon siffra som känns för hög, få personer har låga kostnadsposter överallt.

Och så finns det de som inte har något val, som kämpar bara för att få mat på bordet. Men det verkar inte så ofta vara just bensinpriset som tynger dem mest.
Jag betalar 15% av min lön (efter skatt) i transportkostnad (dvs bil och bränsle) då har jag ändå bara 3 mil till jobbet och en bil som drar 0,5 l milen.

Nej per capita släpper kineserna INTE ut som en svensk. Per capita har vi nästan tre gånger så stora ekologiska fotavtryck som kineserna (och då brukar det vara så att det som tillverkas i Kina, men konsumeras här. räknas in i deras fotavtryck. Och internationella flygresor och andra transporter är också kluriga att få med)

Visa bifogad fil 29699
Ok, hittar inte min urspungsartikel nu, bara en från Expressen och den slags tidningar (den Aftonbladet osv) har ju inte så stor trovärdighet nu för tiden. Men de påstår att "Enligt Världsbanken släpper Kina nu ut nästan dubbelt så mycket koldioxid per invånare som Sverige."
Går man in på världsbankens sida (som jag anser som ganska trovärdig), så är Sveriges kurva brant nedåt och Kinas det motsatta. Länken går till tabellsidan.
Att Kina skulle ha mindre klimatpåverkan än Sverige, tror jag inte på.

Min förra chef bodde sju mil bort och mellan dessa orter går det regelbundet tåg Tåget stannade precis utanför arbetsplatsen hur långt hen hade från bostad till tågstation vet jag inte men det kan inte varit så många km
Hen fick en ny tjänstebil vartannat år och körde då fem dagar i veckan 14 mil :meh:
Detta fick mig att börja undra över hur många onödiga tjänstebilar som egentligen rullar finns det några företag som aktivt uppmuntrar sina mellanchefer/tjänstebilspendlare att faktiskt ta fungerande kollektiv trafik där det finns

Jag betalar 15% av min lön (efter skatt) i transportkostnad (dvs bil och bränsle) då har jag ändå bara 3 mil till jobbet och en bil som drar 0,5 l milen.

Räknar jag rätt då om:
3x15kr (vi avrundar dit för det blir enklast)
vilket är 45 kr per dag.
Som i sin tur blir 1125 kr för 25 arbetsdagar i månaden.
Vilket är väldigt lite tycker jag?

Räknar jag rätt då om:
3x15kr (vi avrundar dit för det blir enklast)
vilket är 45 kr per dag.
Som i sin tur blir 1125 kr för 25 arbetsdagar i månaden.
Vilket är väldigt lite tycker jag?
Bensinen kostar 17 kr litern och du måste räkna med kostnader för bilen också; service, reparationer, hjulbyte försäkring och skatt. 3000 kr i månaden ca blir det. Eftersom det är blandad körning drar bilen sannolikt lite mer än 0,5. Jag ligger på ungefär 2500 kr i månaden för bensin och så lägger jag på 500 i månaden för övriga kostnader (det är ändå lite lågt).

Är det bara stereotyper som florerar? Antingen innerstan eller med omnejd i stockholm, eller en gård mitt i skogen ingenstans som dessutom verkar vara "gratis".

Det finns OCKSÅ de som bor i hus/villaområden där hus kostar x antal miljoner och där det INTE finns fungerande kollektivtrafik. Långt att åka till dagis/skola och affärer så det inte går att gå eller att åka kollektivtrafik. Ska man handla = bil är ett måste.

Nyanser, någon..?

Vad jag kan utläsa är att "storstadsmänniskor" har en oerhört dålig koll på hur det fungerar utanför stadsgränsen - och så kan det vara. Men det vore bra att inte slänga ut argument som om de vore sanningar utan i stället kanske fråga hur det ligger till och faktiskt lära sig något..

Att åka kommunalt i Sthlm tar också många gånger en j-la tid, men där finns i alla fall alternativen.

Är det bara stereotyper som florerar? Antingen innerstan eller med omnejd i stockholm, eller en gård mitt i skogen ingenstans som dessutom verkar vara "gratis".

Det finns OCKSÅ de som bor i hus/villaområden där hus kostar x antal miljoner och där det INTE finns fungerande kollektivtrafik. Långt att åka till dagis/skola och affärer så det inte går att gå eller att åka kollektivtrafik. Ska man handla = bil är ett måste.

Nyanser, någon..?

Vad jag kan utläsa är att "storstadsmänniskor" har en oerhört dålig koll på hur det fungerar utanför stadsgränsen - och så kan det vara. Men det vore bra att inte slänga ut argument som om de vore sanningar utan i stället kanske fråga hur det ligger till och faktiskt lära sig något..

Att åka kommunalt i Sthlm tar också många gånger en j-la tid, men där finns i alla fall alternativen.

Vilka i tråden definierar du som storstadsmänniskor?

Bensinen kostar 17 kr litern och du måste räkna med kostnader för bilen också; service, reparationer, hjulbyte försäkring och skatt. 3000 kr i månaden ca blir det. Eftersom det är blandad körning drar bilen sannolikt lite mer än 0,5. Jag ligger på ungefär 2500 kr i månaden för bensin och så lägger jag på 500 i månaden för övriga kostnader (det är ändå lite lågt).

Men om vi endast ser till bensinskatt/pris så är skillnaden i kostnad mellan 15 och 17 kr endast 150 spänn i månaden. Utan blandad körning (den är ju lite svår för mig att höfta). Och man kan söka reseersättning dessutom för den körning som krävs av jobb. Kan man sänka sin "onödiga" körning kan man minska intervall på service, däckbyte, försäkringskostnader etc.

Men om vi endast ser till bensinskatt/pris så är skillnaden i kostnad mellan 15 och 17 kr endast 150 spänn i månaden. Utan blandad körning (den är ju lite svår för mig att höfta). Och man kan söka reseersättning dessutom för den körning som krävs av jobb. Kan man sänka sin "onödiga" körning kan man minska intervall på service, däckbyte, försäkringskostnader etc.
Jag kan inte söka ersättning för det går bussar som jag teoretiskt skulle kunna ta om jag inte hade haft andra saker att göra efter jobbet.

Jag kan inte söka ersättning för det går bussar som jag teoretiskt skulle kunna ta om jag inte hade haft andra saker att göra efter jobbet.

Det är ju en avvägning som med allt annat; vinst och förlust i tid, pengar, flexibilitet osv. Men det är ju sådana val som måste göras när vi faktiskt har valmöjligheter och ekonomin som välutvecklat land. Vi måste göra val utifrån våra resurser och inse att de inte är gratis att utnyttja. Det är bara så abstrakt för de flesta eftersom bensinen inte är lik andra varor vi köper. Ex. finns det få avokados men många vill ha avokados så höjs priset. Men bensin och andra miljöpåverkande saker kostar ju samhället mer än supply&demand och bör prissättas därefter så att man tänker efter själv "är mitt körande värt det?". Bl.a.

Och förlåt om jag får det att låta personligt, det flyter bara in i tankesättet som många använder sig av. Inget personligt menat mot sig alltså, jag kör själv 12 mil t/r till jobb så jag förstår ditt resonemang.

Det är ju en avvägning som med allt annat; vinst och förlust i tid, pengar, flexibilitet osv. Men det är ju sådana val som måste göras när vi faktiskt har valmöjligheter och ekonomin som välutvecklat land. Vi måste göra val utifrån våra resurser och inse att de inte är gratis att utnyttja. Det är bara så abstrakt för de flesta eftersom bensinen inte är lik andra varor vi köper. Ex. finns det få avokados men många vill ha avokados så höjs priset. Men bensin och andra miljöpåverkande saker kostar ju samhället mer än supply&demand och bör prissättas därefter så att man tänker efter själv "är mitt körande värt det?". Bl.a.
Ja? Jag hade ändå föredragit om kollektivtrafiken var lite bättre utformad så jag kunde åka med den istället vinst för klimatet vinst för mig som slipper köra. Nu är det inte så, så jag måste köra och klimatet får lida (för att jag måste ta mig till jobbet och inte kan pricka de få avgångar som är på bussen som passerar samhället).

Engagemanget för egen del är stort tack. :)
Ska jag nöja mig med att betala massa skatt (som jag kan göra tack vare min bil), källsortera, odla ekologiskt, sätta upp solpaneler, inte besökt familjen på massvis av år p.g.a att vi bor på flera kontinenter, m.m., för då har jag bidragit och gjort "mitt"? När jag har råd att införskaffa elbil så sätter jag mig nöjd?

Ang nånannanismen:
Då vi strunta i t.ex Kinas utsläpp? Och tycka det är ok att de ska bygga så vansinnigt många kolkraftverk ( i och utanför Kina)? Som de behöver för att driva sin egen ekonomi?
Vi ska inte påverka de länder vars 10 floder släpper ut 90% av all plast i haven.
- För det har inte med oss att göra.

Nån-annanismen går ut på att man pekar på att någon annan minsann gör något värre eller lika illa, och använda det som argument för att inte behöva göra något själv. Det handlar inte på något sätt om att inte arbeta med alla viktiga frågor på ett område.

Till exempel kanske nöja sig med att inte motarbeta styrmedel som avser att hjälpa till i klimatkrisen?

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 996
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 390
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka