Bensinupproret

Ja? Jag hade ändå föredragit om kollektivtrafiken var lite bättre utformad så jag kunde åka med den istället vinst för klimatet vinst för mig som slipper köra. Nu är det inte så, så jag måste köra och klimatet får lida (för att jag måste ta mig till jobbet och inte kan pricka de få avgångar som är på bussen som passerar samhället).

Exakt! Och då är tanken att denna extra kostnad (om vi använder de här 150 kr relaterat till bensinpris 15 vs 17 kr) ska gå in i statliga insatser som kan motverka påverkan på klimatet. T.ex. till att utveckla kollektivtrafik, subventionera miljövänligare bränslen osv.

När man pratar om vissa andra frågor så är kostnaden inte en faktor eller hinder utan det får kosta vad det kosta vill och så får man hantera det senare eftersom det handlar om mänskligt lidande. Samma princip borde väl rimligtvis kunna appliceras på miljöfrågor då eftersom det är en enormt viktig fråga och det kommer innebära stort mänskligt lidande.

Dvs man borde kunna strunta i hur det finansieras utan bygg ut allt, överallt, så det blir klimatvänligt.

Detta är avsiktligt polemiskt skrivet men jag undrar varför man väljer att "finansiera" vissa frågor innan man kan applicera nödvändiga lösningar och förändringar och i andra frågor är det bara ta fram statens kreditkort och köra.

Nån-annanismen går ut på att man pekar på att någon annan minsann gör något värre eller lika illa, och använda det som argument för att inte behöva göra något själv. Det handlar inte på något sätt om att inte arbeta med alla viktiga frågor på ett område.
Till exempel kanske nöja sig med att inte motarbeta styrmedel som avser att hjälpa till i klimatkrisen?
Jag ska bara bry sig om vad som händer i Sverige m.a.o?
Det blir ju lättare på alla sätt. Kanske t.o.m. köper en iPhone nästa gång? :)

Vad är det du inte förstår? För det har inte gått fram uppenbarligen.

Hur svårt kan det vara att INTE använda andras oförmåga att bidra som ett skäl att själv inte göra det?
Ja vad är det jag inte förstår? Jäkligt trist inledning. Åt härskarhållet till.

Jag uppfattade att du anklagade mig för nånannanism, efter mitt första inlägg du kommenterade.
Det tolkade jag som att jag skyller ifrån mig på någon annan. Att allt är andras fel typ. Bara Kinas fel med deras nyetableringar av kolkraft osv.
Ber om ursäkt om jag missuppfattade det. Eller skrev så att du missuppfattade det.

Jag har stor miljöhänsyn och har gjort stora ingrepp, omställningar och investeringar på mitt liv för miljön.
Jag engagerar mig politiskt och globalt. Jag tycker inte det räcker med enbart vad vi gör här.
Känns konstigt att du anklagar mig för nånannanism bara.

Jag är beroende av mina fordon. Och tycker att vi betalar för mycket skatt på drivmedel. Det får jag faktiskt lov att tycka.

Jag har aldrig sett en hybrid som får dra mer än Teslas värsting, är det 900kg? Snarare att hybriderna får dra mindre?
Så husvagnsfolket lär inte köpa en hybrid/e-bil på många år? Där har vi nästan 300 000 hushåll som inte kommer byta till elbil i brådrasket. Å andra sidan kompenserar de kanske genom att semestra i Sverige istället för Thailand? :)
Finns flera modeller med dragvikt runt 1500 kg. En snabb googling tyder på att iaf Volvo har elhybrider som får dra kring 2000 kg.
Tesla model X får dra max 2250 kg.

Ja vad är det jag inte förstår? Jäkligt trist inledning. Åt härskarhållet till.

Jag uppfattade att du anklagade mig för nånannanism, efter mitt första inlägg du kommenterade.
Det tolkade jag som att jag skyller ifrån mig på någon annan. Att allt är andras fel typ. Bara Kinas fel med deras nyetableringar av kolkraft osv.
Ber om ursäkt om jag missuppfattade det. Eller skrev så att du missuppfattade det.

Jag har stor miljöhänsyn och har gjort stora ingrepp, omställningar och investeringar på mitt liv för miljön.
Jag engagerar mig politiskt och globalt. Jag tycker inte det räcker med enbart vad vi gör här.
Känns konstigt att du anklagar mig för nånannanism bara.

Jag är beroende av mina fordon. Och tycker att vi betalar för mycket skatt på drivmedel. Det får jag faktiskt lov att tycka.

Jag blir frustrerad eftersom du svarade goddag yxskaft på det jag tyckte var tydligt och sedan förtydligade.

Uppenbarligen är inte skatterna/priset tillräckligt höga eftersom vi har en fortsatt hög efterfrågan och de dyrare förnybara alternativen inte väljs mer.

När det gäller just vad VI kan göra och vilken skatt vi ska ha tycker jag inte att det är relevant hur dålig kolkraft Kina satsar på. Det betyder inte på något sätt att man ska låta bli att bry sig. Det är bara inte relevant eller ett rimligt argument för lägre drivmedelsskatt här.

Engagemanget för egen del är stort tack. :)
Ska jag nöja mig med att betala massa skatt (som jag kan göra tack vare min bil), källsortera, odla ekologiskt, sätta upp solpaneler, inte besökt familjen på massvis av år p.g.a att vi bor på flera kontinenter, m.m., för då har jag bidragit och gjort "mitt"? När jag har råd att införskaffa elbil så sätter jag mig nöjd?

Ang nånannanismen:
Då vi strunta i t.ex Kinas utsläpp? Och tycka det är ok att de ska bygga så vansinnigt många kolkraftverk ( i och utanför Kina)? Som de behöver för att driva sin egen ekonomi?
Vi ska inte påverka de länder vars 10 floder släpper ut 90% av all plast i haven.
- För det har inte med oss att göra.
Det är en väldigt viktig fråga som borde lyftas mycket mer. En stor del av Sveriges negativa klimat- och miljöpåverkan ligger utomlands där ditt exempel Kina har en särställning. Att med ena handen verka för global handel som är en av de mest bidragande faktorerna till utsläpp och på så sätt flytta sin egen påverkan till andra länder och med andra slå sig för bröstet för hur bra man är med symbolåtgärder hemma, det är hyckleri.

En sak som också är värd att fundera över är att skatter av typen höjd drivmedelsskatt till stor del betalas av dem med lägre inkomster. Det har alltså en direkt fördelningspolitisk verkan där pengar tas från dem med lägre inkomst och ges till dem med högre. En skatteökning på 10 000 kr för en person med 200 000 kr i inkomst är betydande men för någon med 1 miljon i årsinkomst eller mer är det felräkningspengar och har i praktiken nästan ingen ekonomisk betydelse.

En möjlighet är en differentierad drivmedelsskatt men jag skulle hellre se en förändrad skatteskala med höjd marginalskatt för dem med höga löner i kombination med sänkt skatt för låginkomsttagare. Det skulle dessutom ge en rad andra positiva samhällseffekter.

Exakt! Och då är tanken att denna extra kostnad (om vi använder de här 150 kr relaterat till bensinpris 15 vs 17 kr) ska gå in i statliga insatser som kan motverka påverkan på klimatet. T.ex. till att utveckla kollektivtrafik, subventionera miljövänligare bränslen osv.
Vilken extra kostnad är det du pratar om, vad är 15kr och vad är 17kr?

En sak som också är värd att fundera över är att skatter av typen höjd drivmedelsskatt till stor del betalas av dem med lägre inkomster. Det har alltså en direkt fördelningspolitisk verkan där pengar tas från dem med lägre inkomst och ges till dem med högre. En skatteökning på 10 000 kr för en person med 200 000 kr i inkomst är betydande men för någon med 1 miljon i årsinkomst eller mer är det felräkningspengar och har i praktiken nästan ingen ekonomisk betydelse.

En möjlighet är en differentierad drivmedelsskatt men jag skulle hellre se en förändrad skatteskala med höjd marginalskatt för dem med höga löner i kombination med sänkt skatt för låginkomsttagare. Det skulle dessutom ge en rad andra positiva samhällseffekter.

Vilka andra positiva samhällseffekter ger minskat totalt skatteuttag? Det är populism att föra fram att ett ökat skatteuttag för en pytteliten del av befolkningen ger någon signifikant intäkt alls.

Det är inte inkomster som ska beskattas hårdare, vi måste börja beskatta aggregerad inkomst, dvs kapital och förmögenheter.

Isolationism, nationalism och protektionism kommer ge absolut noll svar i klimatfrågan.

Drivmedelsskatt är en finessrik skatt som ger incitament att byta drivmedel och minska förbrukningen på olika sätt.

Det är en väldigt viktig fråga som borde lyftas mycket mer. En stor del av Sveriges negativa klimat- och miljöpåverkan ligger utomlands där ditt exempel Kina har en särställning. Att med ena handen verka för global handel som är en av de mest bidragande faktorerna till utsläpp och på så sätt flytta sin egen påverkan till andra länder och med andra slå sig för bröstet för hur bra man är med symbolåtgärder hemma, det är hyckleri.

Vad är det som gör att du med andra tror att det är ett spel där man bara får tänka och göra en sak åt gången?

Har inte läst hela tråden, men här mina tankar kring det jag läst.

Det framkommer bl.a att boende är billigare i glesbygd.. Jag bor i Kiruna (om inte det är glesbygd så vet jag faktiskt inte vad som är det), iofs bor jag centralt i hyresrätt just nu. Jag hade tur att min arbetsgivare hjälpte till att ordna boende åt mig, annars hade jag inte kunnat flytta hit - bostadsköerna är minst 5 år långa. Nu kommer jag bli kvar här ett tag och letar därför efter ett litet hus eller stuga utanför stan. I glesbygden är ju boende så billigt, men jag hittar bara fritidshus och hus runt miljonen eller ännu mer.. Det finns förklaringar till detta fenomen, men dom orkar jag inte gå in på..

Härifrån har vi 12 mil till närmaste länssjukhus, 30 till länets största sjukhus och 60 till närmsta universitetssjukhus. För att ta sig söderut kan man välja att åka på E10 som är lika bred som en vanlig landsväg och i dåligt skick, eller 395:an där jag möter ca 15 st 90 ton tunga lastbilar på 15 mil..
Jag kan välja att åka tåg eller buss, och gör det om jag kan. Tyvärr är tågtrafiken inte så pålitlig vintertid och då blir det buss istället, vilket tar ungefär dubbelt så lång tid som tåget och längre tid än åka bil. Det är redan nog långa restider som det är..

Bränslepriserna här uppe och är också högre än söderut i landet - för att transporterna kostar mer hit upp. Maten blir dyrare - för att transporten är dyrare. Ja, det mesta blir dyrare pga avstånden, men inte är boendet så mycket billigare för det.

Min fundering är också hur man tänkt genomföra omställningen. Sverige har överlag en ganska ny bilflotta, ska alla dessa bilar skrotas för att "alla" ska byta till en elbil? Eller vart ska dom ta vägen? Vart är miljötänket i det?
Det är inte många år sen man fick skattelättnader för att köpa en miljödiesel och straffskattas man för detta och ska helst byta bil igen?

Det verkar vara ett betydligt mindre populärt tema att kanalisera sin dådkraft kring. Just bensinpriser tilldrar sig orimlig uppmärksamhet, med tanke på att inga oberoende sätt att räkna verkar visa annat än att de ligger under konsumentprisindex och typ har gjort det sedan 70-talet.
Media bidrar på ett ganska osunt sätt. Framförallt kvällstidningarna.
Chockrubriker kring bensinpriset är väl regelbundet förekommande.

Media bestämmer aldeles för mycket om vad vi ska diskutera och vilka ämnen som är aktuella.

Det finns någon slags myt om att den som bor på landet måste ha en stor kombi och släp. Många skulle tjäna på att se över vilka möjligheter det finns att få saker och ting levererat/hämtat istället för att ta bilen av gammal vana. Hästfoder, spånbalar, hundfoder, virke, mat etc. Kanske visar det sig att behovet av att ta den egna bilen är mindre än en tror. Mindre besvär, lägre kostnader. Och bättre för miljön; yay.
Vi som bor på landet har inte alla stora bilar. Vi har den storlek vi behöver, precis som många andra.

Däremot är det fler som äger släpvagn :)

Har inte läst hela tråden, men här mina tankar kring det jag läst.

Det framkommer bl.a att boende är billigare i glesbygd.. Jag bor i Kiruna (om inte det är glesbygd så vet jag faktiskt inte vad som är det), iofs bor jag centralt i hyresrätt just nu. Jag hade tur att min arbetsgivare hjälpte till att ordna boende åt mig, annars hade jag inte kunnat flytta hit - bostadsköerna är minst 5 år långa. Nu kommer jag bli kvar här ett tag och letar därför efter ett litet hus eller stuga utanför stan. I glesbygden är ju boende så billigt, men jag hittar bara fritidshus och hus runt miljonen eller ännu mer.. Det finns förklaringar till detta fenomen, men dom orkar jag inte gå in på..

Härifrån har vi 12 mil till närmaste länssjukhus, 30 till länets största sjukhus och 60 till närmsta universitetssjukhus. För att ta sig söderut kan man välja att åka på E10 som är lika bred som en vanlig landsväg och i dåligt skick, eller 395:an där jag möter ca 15 st 90 ton tunga lastbilar på 15 mil..
Jag kan välja att åka tåg eller buss, och gör det om jag kan. Tyvärr är tågtrafiken inte så pålitlig vintertid och då blir det buss istället, vilket tar ungefär dubbelt så lång tid som tåget och längre tid än åka bil. Det är redan nog långa restider som det är..

Bränslepriserna här uppe och är också högre än söderut i landet - för att transporterna kostar mer hit upp. Maten blir dyrare - för att transporten är dyrare. Ja, det mesta blir dyrare pga avstånden, men inte är boendet så mycket billigare för det.

Min fundering är också hur man tänkt genomföra omställningen. Sverige har överlag en ganska ny bilflotta, ska alla dessa bilar skrotas för att "alla" ska byta till en elbil? Eller vart ska dom ta vägen? Vart är miljötänket i det?
Det är inte många år sen man fick skattelättnader för att köpa en miljödiesel och straffskattas man för detta och ska helst byta bil igen?
Som du så tydligt illustrerar, grundproblemet med höga bostadspriser är inte stad/glesbygd utan en fråga om bostadstillgång.

Är det bara stereotyper som florerar? Antingen innerstan eller med omnejd i stockholm, eller en gård mitt i skogen ingenstans som dessutom verkar vara "gratis".

Det finns OCKSÅ de som bor i hus/villaområden där hus kostar x antal miljoner och där det INTE finns fungerande kollektivtrafik. Långt att åka till dagis/skola och affärer så det inte går att gå eller att åka kollektivtrafik. Ska man handla = bil är ett måste.

Nyanser, någon..?

Vad jag kan utläsa är att "storstadsmänniskor" har en oerhört dålig koll på hur det fungerar utanför stadsgränsen - och så kan det vara. Men det vore bra att inte slänga ut argument som om de vore sanningar utan i stället kanske fråga hur det ligger till och faktiskt lära sig något..

Att åka kommunalt i Sthlm tar också många gånger en j-la tid, men där finns i alla fall alternativen.
Det är dessutom intressant att rörelser i stil med bensinupproret framställs som mansgrisiga när de som ofta drabbas hårdast ekonomiskt av höjda bensinpriser och betalparkeringar är de med låglöneyrken som både måste jobba mycket och ofta lämna eller hämta barn på förskola eller skolan vilket oftast fortfarande är kvinnor. Fullt förståeligt att många helt enkelt inte har tid att sitta två timmar extra i kollektivtrafiken eller har möjlighet att cykla runt med tre barn till olika ställen innan jobbet. Har man sen inte heller råd att köpa en sproilans ny elhybrid så ska man straffas för det också.
Jag är självklart för en hållbar utveckling men det måste ses till så att det inte drabbar de mest utsatta och byggs ut i rätt ordning så att det tex inte blir problem med elbrist om alla försöker ladda sina bilar samtidigt eller att man måste bo inne i en stad för att kunna ta sig till jobbet.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 996
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck