bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Messy

Trådstartare
No big deal, och det är utrett... MEN...

Jag hade morgonutsläpp i morse, dvs byter täcken och håller på till förbannelse (22st...)
Vissa har svansrem å vissa har benremmar (som jag svär över om det inte är nödvändigt för just den hästen, det hela blir LITE jobbigare att ta av ett täcke med benremmar å sen PÅ ett annat som också har benremmar...).

Hur som helst, om det inte finns instruktion om exakt önskemål på hål framtill och HUR man ska korsa så gör jag som JAG har lärt mig... tydligen fel...

hur knäpper ni?

1) fäster i samma sida
2) fäster i samma sida men krokar i snörena i varandra
3) fäster i motsatt sida, dvs korsar dem

och: SPELAR DET NÅGON ROLL :cool:

Sv: bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Normalt gör jag nummer 2

om hästen är hingst nummer 1 (det känns som att det finns risk för skav på kulorna annars:o)

Jag fäster i samma sida men korsar dem en gång i varandra.

Ja, det spelar roll, fäster man bara runt benen utan att korsa i varandra så kan hela täcket glida ner på ena sidan och de kan fastna med hasen, eller skära sig i ljumsken på snöret.

Korsar man i kors och knäpper i motsatt sida är det samma sak där, hela täcket kan glida på sned och orsaka skador där de kan fastna med haserna i den sidan som åkt ner.

Knäpper man tillbaka på samma sida men trär dem i varandra så 'låser' man täcket och det ligger i princip helt still på hästen.

Jag knäpper enligt nr 2 åtminstone på valacker(hingstar), detta för att de inte ska skära sig på snörena om de tex ska kissa... Så har jag fått lära mig iaf:)

Nr 2.

För att det låser täcket och bensnörena ligger inte an på insidan av benen.

Jag gör som 3)....

Jag totalt HATAR bensnören! Har sett hästar som fastnat i varandras bensnören och sina egna bensnören.
Sen sitter faktiskt inte täckena bättre för att de har besnören än svansrem...

Nummer 2 både på valacker och ston, känns som det blir stadigare då.

Jag gör normalt nr 2, men nu består hela garderoben av HW täcken där bara en svansrem finns, vilket jag tycker funkar minst lika bra.

2) fäster i samma sida men krokar i snörena i varandra.

Jag korsar alltid,men nr 2 låter ju bra.Men jag fattar inte hur man ska göra :confused: Någon som kan förklara :)

bensnoren002_68552107.jpg

Ta t ex höger bensnöre o fäst i öglan på höger sida, sedan tar du vänster bensnöre, trär den över höger snöre, går tillbaka och fäster i vänster ögla, förstod du min snurriga förklaring? ;)

Jag gör alltid enl nr 2

Du fäster det första snöret "normalt", sedan drar du det andra genom det första innan du fäster det "normalt". På så sätt sitter de fast i varandra. :)

Jag gör också nr 2.

Det är väl inget att bli upprörd över?

De kan ju vara glada över täckesbyten öht med bensnören :angel:

Hade det varit mitt stall o alla dessa täckesbyten, så hade bensnören varit bannlysta :devil:

Finns inget rätt och fel. Varje hästägare får väl bestämma hur den vill ha på sin häst. Bensnören är banlyst i vårat stall. Tack gud för det om det är så att folk ska bestämma hur andra ska ha sina snören. :devil: Jag hade halshuggit den som bestämde hur min häst skulle ha eller gör tvärt emot vad jag vill.

Tack för förklaringarna :) Nu fattar jag. Ska börja göra så istället,hästens täcke sitter alltid lite snett efter ett tag.

Jag har i alla år knäppt som nr 3 och aldrig haft problem med det. Bensnören har jag inget emot alls, däremot svansremmar som blir kladdiga av bajs avskyr jag. Inget av mina utetäcken har glidit snett, jag ser bensnörena som ett sätt att hindra att täcket blåser upp av kraftiga vindar, vilket ofta förekommer där jag bor. Säger som ts, visste inte ens att man kunde bli upprörd..! Har haft inackorderingasstall med tolv hästar och skiftat täcke på samtliga både morgon och kväll i långa tider, och det har gått som på räls för mig. Men alla är vi ju olika och retar sig på olika saker. Det är sånt man får inse.

Finns inget rätt och fel. Varje hästägare får väl bestämma hur den vill ha på sin häst. Bensnören är banlyst i vårat stall. Tack gud för det om det är så att folk ska bestämma hur andra ska ha sina snören. :devil: Jag hade halshuggit den som bestämde hur min häst skulle ha eller gör tvärt emot vad jag vill.

Eftersom alla sätt utom ett är farliga så finns det verkligen rätt eller fel inget som är upp till var och en att tycka utan att de riskerar att skada sin häst.

För övrigt skulle jag aldrig i hela mitt liv släppa ut en häst utan benremmar på täcket, det räcker att ha sett vad som kan hända med bara svansrem för att man skall veta vilken otrolig säkerhetsrisk det är att inte ha benremmar på och jag är mer rädd om mina hästar än så men vill andra chansa med sina så är det ju upp till dem, ett tips bara köp så klent tyg som bara möjligt om ni endast vill använda svansrem om ni inte önskar att hästen skall bryta nacken i hagen.......

ett tips bara köp så klent tyg som bara möjligt om ni endast vill använda svansrem om ni inte önskar att hästen skall bryta nacken i hagen.......

Har det hänt? Hur isf. :crazy: (Vill bara veta).

kl

Jag knäpper alltid som nr 2, säkrast så.

Fast det finns nog lika många historier om hästar som har fastnat i bensnören, ska man vara helt säker får man nog vara utan täcke...

Lite dyrare täcken som HW och Bucas behöver inga bensnören, de sitter bra ändå och det är också de jag använder mest. Hatar bensnören och tycker det borde vara mer bekvämt utan.
Däremot på lite billigare täcken med sämre passform har jag bensnörena kvar då de sitter bättre då. Däremot aldrig på stalltäcke/undertäcke! Bara utetäcken och då spänner jag som alternativ nr. 2 alltid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka