Bukefalos 28 år!

Benställning, paralellförskjuten och inåttåad

AnetteT

Trådstartare
Hej

Nu vill jag be om er hjälp som kan det här med benställningar och dess inverkan (hållbarhet) på hästen.

Jag har fullkomligt kärat ner mig i en häst, tog in den för besiktning och då framkom följande.

Paralellförskjuten båda fram, inåttåad och överbensbildning insida skena, direkt under knäet på båda fram.

Hästen hade böjprovsreaktion enligt följande,

Helben höger 1 grad
Helben vänster 1/2 grad
Lågt vänster markering

Besiktningen avbröts och hästen ska ombesiktigas om 2 veckor.

Tankar kring dessa fynd, tack :)

Hästen är behandlad en gång för kotledsinflammation båda fram.
Hästen är sju år, dressyrhäst.
 
Hej

Nu vill jag be om er hjälp som kan det här med benställningar och dess inverkan (hållbarhet) på hästen.

Jag har fullkomligt kärat ner mig i en häst, tog in den för besiktning och då framkom följande.

Paralellförskjuten båda fram, inåttåad och överbensbildning insida skena, direkt under knäet på båda fram.

Hästen hade böjprovsreaktion enligt följande,

Helben höger 1 grad
Helben vänster 1/2 grad
Lågt vänster markering

Besiktningen avbröts och hästen ska ombesiktigas om 2 veckor.

Tankar kring dessa fynd, tack :)

Hästen är behandlad en gång för kotledsinflammation båda fram.
Hästen är sju år, dressyrhäst.

Köp inte. Har en häst som är parallellförskjuten o inåttåad på ena fram, han har pålagringar redan som 6-åring och återkommande inflammationer, än sålänge i olika leder, men påverkan blir stor i lederna i det ben som är parallellförskjutet. Dels krävs det skoning var 5:e vecka för att han ska rulla över hyfsat korrekt dels ser ju inte framtiden alltför ljus ut.
 
Köp inte. Har en häst som är parallellförskjuten o inåttåad på ena fram, han har pålagringar redan som 6-åring och återkommande inflammationer, än sålänge i olika leder, men påverkan blir stor i lederna i det ben som är parallellförskjutet. Dels krävs det skoning var 5:e vecka för att han ska rulla över hyfsat korrekt dels ser ju inte framtiden alltför ljus ut.


Tack för ditt svar, det är just detta jag är rädd för att jag ska hamna i, ett evighetshjul som aldrig slutar snurra!
Men när man föll pladask för hästen så är det svårt att tänka klart, därför är det bra att rådfråga de som redan vet :)

Kan din häst ridas idag eller?
 
Tack för ditt svar, det är just detta jag är rädd för att jag ska hamna i, ett evighetshjul som aldrig slutar snurra!
Men när man föll pladask för hästen så är det svårt att tänka klart, därför är det bra att rådfråga de som redan vet :)

Kan din häst ridas idag eller?

Han är 7 nu, köpte honom som 5 åring men märkte rätt snart att han inte kändes ok. Han har behandlats senast i somras i framknäet och är under igångsättning, ska in nästa vecka på åb och se vad Vet säger... Det är ju framförallt deprimerande, man kommer liksom aldrig igång ordentligt förrän det är något igen.
Grejen är att det var Ft jag skulle ha honom till o nu rids han på max Lb-La nivå i dressyr när han är igång.
 
Han är 7 nu, köpte honom som 5 åring men märkte rätt snart att han inte kändes ok. Han har behandlats senast i somras i framknäet och är under igångsättning, ska in nästa vecka på åb och se vad Vet säger... Det är ju framförallt deprimerande, man kommer liksom aldrig igång ordentligt förrän det är något igen.
Grejen är att det var Ft jag skulle ha honom till o nu rids han på max Lb-La nivå i dressyr när han är igång.

Gud så jobbigt för dig/er!
När han är så ung också, ja då känns det ännu jäkligare. Är tacksam för din berättelse, det stärker mig i den magkänslan jag gått med sen besiktningen.

Jag hoppas och önskar på ett mirakel för din del så du kan få börja använda din häst till det den faktiskt är tänkt till!
 
Gud så jobbigt för dig/er!
När han är så ung också, ja då känns det ännu jäkligare. Är tacksam för din berättelse, det stärker mig i den magkänslan jag gått med sen besiktningen.

Jag hoppas och önskar på ett mirakel för din del så du kan få börja använda din häst till det den faktiskt är tänkt till!

Svårt det där för det finns ju faktiskt många hästar som har pålagringar eller andra problem som funkar helt ok, men jag tror att kan man välja bort en häst som inte är korrekt i sin benställning ska man göra det, iaf om man tänkt sig att träna o tävla. Jag föll tyvärr också för hästens personlighet o att han rör sig så bra.
 
Min häst är parallellförskjuten och något inåttåad båda fram. Hänger även i knäna (men det ska tydligen inte påverka hållbarheten).

Köpte honom som 7 åring och nu är han 12 år. Han har hittills (peppar, peppar) aldrig haft problem med frambenen trots att han haft en hel del problem med bakkärran.

Däremot hade jag nog tvekat lite om den redan som sjuåring blivit behandlad. Är den högt uppe i klasserna eller hobbyriden?
 
Hej

Nu vill jag be om er hjälp som kan det här med benställningar och dess inverkan (hållbarhet) på hästen.

Jag har fullkomligt kärat ner mig i en häst, tog in den för besiktning och då framkom följande.

Paralellförskjuten båda fram, inåttåad och överbensbildning insida skena, direkt under knäet på båda fram.

Hästen hade böjprovsreaktion enligt följande,

Helben höger 1 grad
Helben vänster 1/2 grad
Lågt vänster markering

Besiktningen avbröts och hästen ska ombesiktigas om 2 veckor.

Tankar kring dessa fynd, tack :)

Hästen är behandlad en gång för kotledsinflammation båda fram.
Hästen är sju år, dressyrhäst.

Jag hade passat mig. Känner inte att jag har lust att köpa på mig problem.
Hade den iaf varit obehandlad, utan överben och utan reaktioner hade ju läget sett lite ljusare ut.
Som det nu ser ut hade jag inte köpt.

Vad säger vet? Vad säger FB?
Det tycker jag är saker du bör ta hänsyn till.
 
Hej

Nu vill jag be om er hjälp som kan det här med benställningar och dess inverkan (hållbarhet) på hästen.

Jag har fullkomligt kärat ner mig i en häst, tog in den för besiktning och då framkom följande.

Paralellförskjuten båda fram, inåttåad och överbensbildning insida skena, direkt under knäet på båda fram.

Hästen hade böjprovsreaktion enligt följande,

Helben höger 1 grad
Helben vänster 1/2 grad
Lågt vänster markering

Besiktningen avbröts och hästen ska ombesiktigas om 2 veckor.

Tankar kring dessa fynd, tack :)

Hästen är behandlad en gång för kotledsinflammation båda fram.
Hästen är sju år, dressyrhäst.

Jag hade aldrig köpt, tyvärr.

Redan nu i ringa ålder visar hästen att den troligen har problem pga benställningen och jag hade tyckt att det hade varit så enormt jobbigt att köpa en häst jag kärat ner mig i, för att sedan efter allt för kort tid ha en skadad alt heltrasig häst jag måste ta bort i värsta fall.

Det finns många andra hästar som säkert har bättre exteriör än denna, där man bespar sig hjärtesorg en längre tid iaf. Hästen är säkert världens finaste annars, men jag tycker inte att man ska ta hem en ny häst och börja med problem, det blir så himla tråkigt.
 
Köpa eller inte köpa allt beror på pris och användningsområde för hästen. Den kan säkert funka som en trevlig mullehäst som rids någon dag i veckan under lång tid framåt. Men med tanke på att den visar reaktion på böjprov och redan har överben låter det inte som något man ska köpa som en ren ridhäst för daglig träning och ev tävling. Då är nog risken väldigt stor att man blir besviken och får höga kostnader för att försöka hålla den så hel som möjligt så länge som möjligt.
 
Hästen är utb LA dressyr, inte hoppad mycket.

Jag har tänkt mig en tränings och tävlingskompis, inte ren skogsmullehäst.
5dar minst i veckan ska den klara att ridas..

Jag inser mer och mer att jag inte ska köpa henne. Det är riktigt ledsamt när man klickade direkt, hon är helt fantastisk.
Prisklass 65.000kr så det känns som hästen måste hålla för ridning... Dyr häst att ha ståendes i en box, tyvärr!

Men det är bara att leta vidare, men gud vad jobbigt det är att köpa häst...
 
Nä, precis dom kommer ju för eller senare ändå
På söndag blir det att kika på en ny häst. Jag hoppas innerligt att en är så bra som det låter :)
 
Nä, precis dom kommer ju för eller senare ändå
På söndag blir det att kika på en ny häst. Jag hoppas innerligt att en är så bra som det låter :)
Lycka till!
Är också i hästletartagen och det är svårt att hitta både rätt och en häst som klarar en besiktning ua. Provade ett par igår som inte klickade och har en jag tror mycket på imorgon :)
Var inne med min parallellförskjutna i veckan och han är helt ren igen på lina, böjprov och vid ridprov, så det är skönt ändå att kunna rida på några månader men det skulle vara kul att ha en häst till att verkligen kunna träna hopp/terräng med.
 
Lycka till!
Är också i hästletartagen och det är svårt att hitta både rätt och en häst som klarar en besiktning ua. Provade ett par igår som inte klickade och har en jag tror mycket på imorgon :)
Var inne med min parallellförskjutna i veckan och han är helt ren igen på lina, böjprov och vid ridprov, så det är skönt ändå att kunna rida på några månader men det skulle vara kul att ha en häst till att verkligen kunna träna hopp/terräng med.


Hur går det med din häst? Hår det fortfarande bra, lyckats sätta igång honom lite utan bakslag?

Jag har tittat på så många hästar nu, jag hittar verkligen ingen som faller mig i smaken. Sjukt jobbigt!
Jämför bara med hästen som talas om här i tråden, jag föll helt handlöst för den....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: Fiorano
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 378
Hästvård Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker. Efter många om och men hittade jag äntligen en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 651
Senast: Sirap
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 575
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp