Berätta om era hästar!

Tingeling

Trådstartare
Vet inte om det redan finns en sådan här tråd.
Isf får moderator ta bort denna.

Tänkte att det kunde vara roligt att höra om era hästar.
Vad det är för ras, stam, vad ni använder dem till osv :)

Vi har en korsningsponny, valack, kategori D, född-94, som gått msv hoppning, bl.a. gick han SM-finalen 2011. Min dotter tävlar honom fortfarande, men nu går han lättare klasser.

Sedan har vi en SWB valack, född-2010, e: Mowgli ue: Trofé
Han blev inriden förra hösten, vilade, reds i våras, gick 3-års testet, vilade, och har ridits under hösten. Nu börjar vintervilan och sedan ska vi sikta mot årgångschampionatet.

Sist men inte minst har vi ett fullblodssto, född -2004, e: Diktat, ue: Fairy King, Hon har gått löp sina första fyra år och sedan gått som avelssto i fem år.
Hon är dräktig med Hip-Hop och ska ha föl i Mars.
Det blir vårat första föl :)

Fölet kommer vi att behålla och stoet kommer troligtvis bli ridhäst.

Nu är det er tur!!
 
Sv: Berätta om era hästar!

Du är modig;)
OK, håll i dig!

1. Zambalo född -04. Pensionerad VBL-travare som är hos mig på livstidsfoder sedan 1½ år tillbaka. Stammen kommer jag inte ihåg.
Används för hobby-ridning mot dressyr, planen är att träna honom så högt jag klarar i dressyr med mål på att kunna genomföra LA på godkända procent. Det är en utmaning som kommer att ta lång tid. Han är 165 cm i mkh och för närvarande konvalescent efter en muskelsträckning i höger bog.

2. Isold fra Moeidarhvolli
Islandshäst, sto, född -05. Ingen känd stam, import från Island. Köpt för 3½ år sedan som i stort sett oridbar problemhäst. Används till hobbyridning. Målet är att få henne avslappnad och träningsbar i alla fyra gångarter. Ingen tävlingsambition alls.

3. Jenta Mi, fjordsto född -09. Rids i western och dressyr. Har gått LB dressyr på strax över 60%, bästa resultat 63.1%, under höstsen som fyraåring samt startat några grenar i western med dåligt resultat.
Målet är att kunna starta henne i LA dressyr 2014 och helst kvala till fjordhästSM samma år. På sikt tror jag att vi ska satsa på Working Equitation.

4. Sweet Chili, korsningssto -09. Sent inriden pga att hon är liten D-ponny och jag är vuxen (hade hoppats på liten häst). Under grundutbildning. Kommer antagligen att säljas av storleksskäl men behöver vara väl grundriden för att kunna säljas med gott samvete.

5. Sierra Moore Deluxe.
Quartervalack -06. Stått här i tre månader. Köpt som helt outbildad problemhäst. Är under grundutbildning. Målet är att helst kunna komma ut med honom på lite westerntävlingar under 2014 men det är inte helt säkert eftersom det är problem med lastningen. Vill också kunna starta honom i LB dressyr 2014. Målet på sikt är att få en allroundhäst som fungerar till dressyr åtminstone tom MSV C och westernridning helst B-nivå.

6. Krajchek. Basjkirvalack -05. Inköpt som oinriden problemhäst för 2½ år sedan. Används för hobbyridning. Problemfri, ganska trevlig. Utbildad ca LB dressyr idag, ska vidareutbildas allt eftersom. Kunde vara kul att se om han kan fungera upp till MSV C dressyr på sikt men han har kanske inte riktigt stegen för sig.

7. Daggarperla från Grönfallet.
Islandssto född -11. Avkomma till Isold, pappan heter Harekur från Östergård. Inte inriden. Ser ut att bli skaplig, kan bli en kul hobbyridhäst och duger förmodligen till tävling på åtminstone lätt nivå, i fyrgång.
Står installad en bit hemifrån.

8. Pärlby Mira. Fjordsto -10.
Inte inriden pga hon är ganska liten till växten. Planerar att både rida in och köra in henne. Kanske vore en bra körponny om jag ska kunna ha kvar henne.
Står installad en bit hemifrån.

9. Snorri från Örstagården.
Islandsvalack -09.
Inte inriden. Kommer nog att bli en trevlig häst för hobbyridning och lättklass tävling.
Installad några mil hemifrån.

10. Pikat ox.
Arabvalack -10.
Inte inriden pga sen i växten.
Förhoppningsvis lämplig för working equitation, dressyr och westernridning.
Installad några mil hemifrån.

11. Lester.
Fjordvalack -07. Används för hobby/dressyrridning.
Målet är att träna upp honom till bättre bärighet och bättre stabilitet så han klarar LA/MSV C dressyr på bra sätt, men det kommer att ta ett par år till.

12. Björkhems Ärlig.
Fjordvalack -06. Används till hobbyridning. Inköpt som problemhäst för snart fyra år sedan.
Har ganska god kapacitet i dressyr, för åtminstone MSV C, men är lite svår i psyket och det kan bli knepigt att locka fram allt ur honom, särskilt på en tävlingsbana. Målet är att få honom så tränad som det går.

13. Aldar från Björktorp.
Islandshingst -11. "BLUP-hingst".
Ej inriden, men rör sig skapligt i fyra eller fem gångarter.
Ska förhoppningsvis kunna bli en hyfsad tävlingshäst, och planen just nu är att rida in och träna honom för att sedan få honom visad som femåring.

14. Barmi från Flottatjärn.
Islandsvalack -07.
Trevlig femgångare som just nu grundtränas men som enligt instruktörer har kapacitet för öppen klass tävling och det kunde ju vara kul att testa.

15. Pärlby Cingel.
Fjordhingst -10.
Inriden under sommaren och hösten, grundriden i skritt, trav och galopp.
Ska förhoppningsvis bli hyfsad i dressyr, western och WE och ska testa att hoppa honom lite. Han hoppar nu gladeligen enstaka hinder på 60cm så för rasen är han väl OK. Ska antagligen kastreras eftersom jag är för lat för att träna honom för visning. Tror heller inte han har exteriören för att bli godkänd även om han har en kul färg (vit).

16. Nattfari från Rälta.
Islandsvalack -07.
Grundinriden som femåring, därefter dessvärre senskadad i staket vänster fram. Vilade tio månader, därefter riden i fyra månader här under sommaren, försiktigt igångsatt.
Trevlig fyrgånare som jag får se vad han håller för med tanke på senskadan. Trevlig hobbyridhäst, tror inte han duger till mer än lättklass tävling.

17. Lowis Briar.
Connemaravalack -08.
Väl grundutbildad i dressyr och western. Deltagit i två westerntävlingar på D-nivå under sommaren med ett par bra placeringar i reining och western riding.
Skulle kunna bli en bra ponny för WE, har lätt för sig. Annars är målet på sikt att träna honom uppåt i klasserna mot MSV C dressyr och mot B-nivå western i western riding, western horsemanship och trail.

18. Erik af Vibbleboda.
Frieservalack född -09.
Sen i tillväxten, valpig i kroppen. Grundriden i skritt, trav och galopp och håller på att utbildas med lite samling, lite längning, öppna, sluta och skänkelvikning.
Lite loj i steget även om han har trevlig arbetsvilja.
Avsedd för dressyr.

19. Lysjö Tinder.
Kallblodstravare -05, valack. Köpt för 4½ år sedan då han pensionerades från trav pga att han sparkade mot kusken.
Används för dressyr och westernridning. Debuterat MSV C dressyr på knappt godkänd nivå, gått LA:4 på godkänt resultat.
Tävlat western på C- och i år debuterat på B-nivå i flera grenar med orimligt och oförtjänt bra resultat.,
Målet är att träna vidare och förbättra våra resultat både i western och dressyr. Inom dressyr vill jag kvala honom uppåt i klasserna, han har nog kapacitet att gå St Georg på godkända men inte höga resultat om några år.
Behöver styrketränas en hel del för att uppnå detta: för dåliga längningar i alla gångarter, för dålig bjudning i öppna och sluta än så länge, fuskar i skänkelvikningarna och föredrar att skänkelvika i galopp hellre än trav.
Saknar lite styrka och samling för att gå bra i western, men det kommer.
Skulle vara väldigt lämplig för WE om ett par år när han har mer styrka i kroppen.

och så har jag just nu en "bonushäst" här hemma som är en kbl-travare född -07 som jag håller på att skola om från trav. Vad det blir av honom, har jag ingen aning om. Det beror på hur ägarförhållandena kommer att se ut och det är ganska oklart just nu.
Hästen är fantastiskt vacker och trevlig - för mig. Har än så länge dålig galopp men det är ursäktat eftersom han börjat bli ridhäst nu under sommaren och det är inte illa att han fixar en 15 meters volt i galopp. Jobbar mycket bra i traven, klarar öppna och skänkelvikning på trevligt sätt.
Grundutbildas inom dressyr.
Något mål kan jag inte ha, för det kan bli så att han åker till min kompis som hade tänkt sig ha honom som hobbyridhäst, det kan bli så att han slaktas eller förhoppningsvis kan han bli kvar här hos mig och i så fall får han bli dressyrhäst och så ska trail och därmed WE introduceras.

Jag har sexton hästar här hemma inklusive "bonushästen" och fyra hästar som står inhyrda på andra ställen.

Nej, jag är inte klok men jag är lycklig:o
 
Sv: Berätta om era hästar!

Sofia, korsningsponny med okänd härstamning, imp. Tyskland, f. - 97, köptes för en sisådär 10 år sedan ungefär.
Min första ponny, som förhoppningsvis finns i min ägo resten av hennes liv. Har använts till allt vad en förstaponny kan tänkas användas till - hoppning, dressyr, gymkhana, tornerspel, skogsridning, "fälttävlan", körning etc. Med en ytterst kortvarig och inte jätteseriös karriär i varje gren :p
Senaste åren har hon mest stått, vi har haft en sjukdomsperiod och efter det har det mest varit lite skogsridning och körning. Nu flyttar jag henne om två timmar och satsar på att komma igång igen, då blir det en helhjärtad karriär inom skogsmullning och körning samt lite trickträning. Dvs vi tar upp karriären där den slutade senast :angel:

Liten Olga, trait poitevin/lettiskt halvblod, e: Leonardo II (trait poitevin), f. -08, egen uppfödning.
Världens största och snällaste skogsmullehäst! Mäter 184 över manken och är lite för stor åt alla håll och kanter.
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jilly f. 1985, svenskt halvblod, sto e. Herkules - Brabant. Vår första egna häst som inköptes 1998. Har använts som allroundhäst och dressyr genom åren och har fått 4 föl.
Rids fortfarande och är förutom lite stelheter hyfsat fräsch för sin ålder måste jag säga :)

Jolie f. 2003, svenskt halvblod, sto. e. Bayron - Herkules. Min första uppfödning undan stoet ovan, har tävlat hoppning, dressyr och fälttävlan i lätta klasser. Satsar nu mest på dressyren.

Jac f. 2008, svenskt halvblod, valack. e. Bayron - Herkules, helbror med stoet ovan. Sista avkomman efter vårt gamla sto. Grundutbildad och tränas för en dressyrkarriär, har tävlat lätta klasser.

Jobelle f. 2008, svenskt halvblod, sto. e. Nobel - Bayron, tredje generationen i vår familj. En mycket fin häst som har kapacitet för både hoppning och dressyr men som tränas mest för hoppkarriär. Har tävlat lätta klasser.
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta om era hästar!

Corina f.2001, SWB, sto e. Come back 2 - Zeus 95017. tävlad upp till 130 hoppning med placering, men nu lullar vi bara runt hemma och åker iväg på lite dressyr, hopp eller terräng träningar lite då och då. tävlar lite smått i hoppning också men bara 90-100 klasser.
en dam med mycket humör men när man kommer på hennes goda sida så är hon guld värd :love:.
cocococoriiiinna.jpg


Akvileja f. 1992, SWB, sto e. Vivaldi - Astronaut. foderhäst som går som sällskap till min, är en väluppfostrad dam som inte gör en fluga förnär. hon är enligt mig hemsk att rida då hon är super känslig, svag, het och överallt och ingenstans samtidigt. därför så har jag henne som läromästare till min kusin ^_^. kan man rida denna hästen så kan man rida alla :p.
248417_10150214762473847_7023861_n.jpg
 
Sv: Berätta om era hästar!

:rofl::rofl:
Såklart! Man måste ha hästar för att leva och tjäna pengar för att hästarna ska leva! Inga konstigheter :)
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jag är glad ägare till Sally Deluxe som är ett 10-årigt Westfalesto e: Saint Tropez ue: Donnerschwee. Hon kom till mig för drygt ett år sedan och hon har verkligen kommit mig nära. Sally är dressyrhäst, tävlad i LB här under hösten.

 
Senast ändrad:
Sv: Berätta om era hästar!

Chantal W (SWB) f. 1987
e:Cyrill ue:Iran

Tävlad MSV Dressyr i sina glansdagar, skrotar mest runt i skogen nu på ålderns höst men är pigg som få! En riktig krutburk att rida!

Sen har jag även hennes avkomma
Jasmin W (SWB) f. 1992
e:Romeo ue: Cyrill

Också tävlad MSV dressyr som yngre.. nu är det skogsturer och lite träning på ridbanan, mest på skoj! :)
Det här är en stor dam, 176 i mkh och grov så det är en del häst att rida om hon sätter den sidan till. Rids ofta utav min sambo, de har liksom funnit varandra. Han är inte alls någon ridkille utan började när vi fick hem hästarna förra hösten och är nu jättebiten så våra dejter är oftast till häst! :love:

Båda hästarna är uppfödda av min morfar och hans fru men har efter morfars frus bortgång och min morfars stroke fått flytta hem till mig! Jättemysigt att få ta hand om dom.. de har jag ju "växt upp med"!
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta om era hästar!

Är det Pikat ox efter Gowlaz?
*nyfiken*

Jajamen. Trevlig är han, men växer långsamt.
Kommer att bli skimmel men det är mest i ansikte och svans det syns.

Är som sagt inhyrd några mil hemifrån, åkte i midsommars för bete och blir kvar på lite obestämd tid. Var där och tittade till honom och Snorri från Örstagården härom veckan, och visst hade han rest sig lite men han är nog inte 145 cm i mankhöjd än och därför väntar all träning tills han är fyra. Praktiskt att ha en kompis som gärna förvarar mina "överblivna" herrar. Men det handlar också om att hon äger "bonushästen" som står här hemma.
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jösses! Jobba heltid och ha 16 hästar? Hur fasen går det ihop? Sover du alls, någonsin? :D Hur håller du igång dem - ett gäng medryttare?
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jösses! Jobba heltid och ha 16 hästar? Hur fasen går det ihop? Sover du alls, någonsin? :D Hur håller du igång dem - ett gäng medryttare?

Några är inte inridna av åldersskäl.
Varje häst rids 2-3 ggr per vecka och är mycket ute i hagarna. Det låter förstås som om så gles ridning inte ska kunna ge utveckling men Lysjö Tinder är utbildad åtminstone LA dressyr (har gått LA:4 på godkända procent och debuterat MSV C) samt går stadigt på C-nivå western och har debuterat B-nivå med oförtjänt bra resultat (ett par vinster och placeringar i olika grenar).
Lester har gått dressyren i fjordhäst-SM (LA:1) och landade som nummer 18 av 30.
Ärlig är egentligen utbildad LA dressyr.
Jenta går stadigt LB dressyr på godkända procent (eller ja, har gjort fyra starter varav den första landade på 59.8% och de tre övriga starterna har landat över 60%).
Krajchek är utbildad LB-LA dressyr.
Lowis Briar är utbildad LA dressyr.

Barmi är inte dressyrutbildad mer än att han klarar grunderna i form av öppna, sluta, skänkelvikning, fram- och bakdelsvändningar för att kunna arbetas vidare i gångarterna men han har än så länge skruttig galopp (femgångare med mycket pass i sig).

Så av mitt gäng hästar, är flera ändå hyfsat utbildade och när man tänker på deras ålder, så är flera av dem väl utbildade.

Jag har inga egentliga medryttare men jag har börjat låta en trevlig 12-årig tjej rida Briar, för att hon ska ha en lika bra ponny som de andra ungarna i den lokala ridklubben (det vimlar av föräldrar som köper elitponnyer till sina ungar) eftersom jag nu råkar ha en ponny som faktiskt har kapacitet att med mer träning (han är fem år så man kan inte kräva så mycket än) komma upp i elit-klasserna för ponny.

Jag har ju överraskande utbildade hästar av inte så attraktiva raser, så det är svårt att hitta medryttare som tillför något. Och en medryttare som gör hästen mindre lydig och mindre skolad, är jag uppenbarligen inte intresserad av.
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jag har en ponnyhäst.
Gräns Birgitta: Connemara född 2008. e Grange Flynn Sparrow RC95 och u: Hagens Teresa (ue: Hagens O'Chief). Skimmel född svart.
En bestämd dam som vet vad hon vill. Jag köpte henne för att hon skulle bli liten stor häst. I dagsläget maxad D, men fortfarande 3 cm högre bak. Hon var väldigt sjuk sommaren när hon var tre, tappade alla muskler och verkade ha stannat i växten då, så jag hoppas hon tänker ta igen det där.

Eftersom inridningen blev försiktig pga hennes sjukdom så är det först nu på hösten som 5-åring som det känts att hon är ikapp, både i knoppen och kroppen. Vintern och våren mellan 3 och 4 år bestod av korta skritturer ute i terrängen. Nu är hon dock frisk och kry och vi rider för fullt.

Just nu tränar vi mest dressyr och den senaste månaden verkar poletten ha trillat ner, så under förra träningspasset fick vi börja med både sluta och förvänd galopp. Göra dressyrkrumelurer med benen, det kan hon och hon är väldigt lyhörd för skänkeln när man ska göra saker. Å andra sidan har det varit si och så med bjudningen, och tillika formen ett tag, men det verkar ha släppt nu. Det känns så skönt när man har en bra tränare som finns med under trotsperioderna, annars skulle jag nog iallafall deppa ihop.

Pållan har under hösten också upptäckt att det faktiskt är jättekul att hoppa så jag hoppas vi kan bli lite mer organiserade där med vad det lider. Tränaren har en unghästgrupp på G vilket skulle passa oss bra.
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jajamen. Trevlig är han, men växer långsamt.
Kommer att bli skimmel men det är mest i ansikte och svans det syns.

Han är född på granngården till mig så honom har jag sett redan första dagen han var född och gosat med honom många gånger när han var en liten parvel! Jättefin kille.. :)
 
Sv: Berätta om era hästar!

Scoccos Fighter Varmblodig Travare som nu mera är ridhäst sen den 17/6 - 12. Svartbrun valack född 2001. e. Dream Lover ue. Mack Lobell (US)
Håller på att rida in honom, ska i framtiden bli tornerspels häst ! :D
201311171314535980708803_sbig.jpg
 
Sv: Berätta om era hästar!

Hahah! Det låter inte klokt! Jag har 3 och rider bara 2 av dem och det känns ändå som att tiden inte skulle räcka till. :D Men det måste ju vara härligt med så mycket hästar omkring sej! ;) :d

Här hemma hos oss står det 5 hästar varav 3 är våra/mina egna.

Ricco f. 1996, valack, skimmel, korsningsponny, 122 cm i mankhöjd. Min första egna ponny som jag ägt i snart 7 år. Gammal ridskoleponny från Sverige (bor i Finland) med okänd härstammning, vet typ ingenting om hans bakgrund (stamtavlan är helt och hållet tom). Numera rider jag inte honom själv, kör honom ibland, och det är mest min mamma som motionerar honom. Hon har små barn (3-7 åringar) som kommer ett par gånger i veckan och rider. En riktig buse som har fått för sig att rymma från hagen minst 5 g/dag sedan vi tog in hästarna från betet. ''Gräset är grönare på andra sidan''.

Bettegaards Berta f. 2008, sto, gulblack, fjording, ca 140 i mankhöjd. Unghäst som vi egentligen inte skulle köpa. Köpte henne som 3 åring, visste inte om hon var inriden eller ej. Kom från Danmark till en hästhandlare ca 1 vecka innan vi fick henne. Riden hade hon antagligen blivit, men inte det minsta utbildad, så det är mitt stora projekt just nu, att få henne skolad, vi är en god bit påväg. (går framåt varje dag)

Donatus f. 1998, valack, brunsvart (men jag säger att han är svart för enligt mig är han det. :p), FWB, 165 cm i mankhöjd. Min fina dressyrhäst. Före detta tävlingshäst, men tröttnade på manegen och allt tävlande. Har varit hobbyhäst i 7 år innan jag köpte honom för ca 1,5 år sedan. Han stod på ett fint dressyrstall inte så långt härifrån. Ägaren skulle köpa en ny tävlingshäst och tyckte att Donttu skulle trivas bättre i ett hem där han fick traska runt i skogen lite mera, (på stallet är det mest manegen och träning som gäller)
Det märks tydligt att han mår bättre nu, han har fått gå mer i terrängen (vilket han älskar), krubbitningen har nästan upphört och dressyren börjar han bjuda till i. Han har fått tillbaka
''glimten i ögat''. ;)
 
Sv: Berätta om era hästar!

Har ett sto född -96 som jag importerade från Norge 2010. Maxad D-ponny, okänd ras men kallblod och mindre ponny finns i henne garanterat. Perfekt typ enligt mig; lätt men maffig. Utbildad lätt klass dressyr, gör byten, förvänd och olika sidvärtsrörelser. Hoppning upp till 1 m bara.

65935_10151292464413333_37760852_n.jpg


fels_5294d71be087c3642fa22aaf.jpg
 
Sv: Berätta om era hästar!

Hot Romance f. 2005. SWB, sto, 163cm. e: Don Romantic ue: Bellini.
Gångartsdiplom på treårstest och bedömd med 50p som föl med 9or på trav och typ.
Har haft henne sen hon var föl och hon är ett impulsköp som föll väl ut ;) hon har varit en vända i avelsboxen så har missat nästan 2 år i utbildning. Vi debuterade LA i somras och nu tränar vi på för att kunna tävla lite mer till våren. Hottie är en stor personlighet och hon är inte alltid så enkel att handskas med, men tar man henne på rätt sätt så har hon en väldigt charmig sida också.

dsc_0362_523de2bae087c367bac0adbb.jpg


pic_526b7712e087c33cd8fb0261.jpg



Carmichael LM f. 2008. SWB, valack, 170cm. e: First Wish ue: Amiral. Gångartsdiplom och klass 1 i hoppning på treårstest, gick Breeders med 74% som fyraåring och var ute och startade LB 2ggr i somras med placering. Tanken var att debutera LA till våren. Världens mysgubbe, hans stora sorg är att han inte får plats i knät. Han brukar bli allas favorit och på förra stället vi stod uppstallade var han "känd" bland grannarna kring stallet för att han var så trevlig och social. Vid en promenad en dag mötte jag en tant som förklarade att hon minsann pratade med Calle vaaaarje morgon på hundpromenaden -och att han kunde vara lite nafsig ;)
Nu är han tyvärr skadad och vi får se vart det slutar då det är en rätt dålig prognos på skadan.

dsc_0006_51cf4226e087c35f9ee247ce.jpg


pic_5279fcc4ddf2b30b77981cfa.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Hämtar hem min nya häst idag,och behöver lite tips och råd. Hon är född -93 och är inte riden sedan hösten 2008 pga en skada i ett...
Svar
3
· Visningar
1 675
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Undrar om ni kan hjälpa mig att fundera ut vad som hänt med min häst?? Visste inte om jag skulle lägga det här eller under ridning...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: Luff
·
Avel Hej alla duktiga avelsintresserade! Jag är totalt grön på området, men vill verkligen lära mig mer! Jag har bestämt mig för att...
Svar
14
· Visningar
2 137
Senast: Tingeling
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 539
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp