Berätta om era hästar!

Sv: Berätta om era hästar!

Har en häst på foder sedan två månader tillbaka som jag trivs väldigt bra med. Så bra så att jag förmodligen kommer köpa henne nästa år. :)

Hon är 12 år, SWB, e. Cortez ue. Strong Statement. Tänkt att användas för träning och tävling i lätta klasser. Väldigt okomplicerad, snäll och trevlig häst så vi kommer nog ha mycket roligt ihop. :D

 
Sv: Berätta om era hästar!

Min mor äger ett äldre sto och jag äger stoets avkomma. Jag ägde pappan till avkomman också men sålde honom för ett par års sen. Med andra ord har jag fött upp min häst själv. Han är som sagt 4 år. Bröt tyvärr benet i hagen som 2 åring och det brukar ju innebära avlivning men gav honom en chans ändå. Lyckades få honom frisk. Han mättes till 144 av mätmännen i somras när han fick sina ponnypapper. Jag råkade tycka han var såpass rolig att rida så jag sålde min andra häst jag hade då och har honom istället trots hans storlek.

Han är en kille som älskar att arbeta. Vi börja tävla iår, med varierat resultat såklart pga hans orutin med sista starten kammade vi hem en 4:e placering utav 22 startande i storhästklass iaf i dressyren. Han har inte så mycket till gångarter eller dylikt för att hävda sig bland storhästarna, men han har ett hjärta av guld :)

Här är han:
sotis2.jpg

sotis.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta om era hästar!

Min kille är född 10 och heter wip-win's carlito B u:Licala e:Camaro M en sån underbar häst detta
1398086_10151919559014771_52386027_o.jpg


1403549_10152022065084771_88148951_o.jpg


1174932_10151790745429771_441114550_n.jpg
 
Sv: Berätta om era hästar!

Många? :) Jag har bara min D -ponny på bilden :)

Sedan har vi kvar hans mamma också som fyller 25 år nu, som ägs av min mor, så totalt har vi två då inom familjen så att säga.
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jag har ett Connemara/fullblods sto som är född 2003 (e Dale Haze RC 57 ue Music Streak xx).

Jag har ägt henne i tre år nu och vi har som plan att komma ut på tävlingsbanorna i dressyr förhoppningsvis under nästa år.
Innan hon kom till mig har hon gått som distanshäst och är där tävlad och kvalad upp till 8 mil.

Vi rider som sagt mest dressyr och ut i skogen. Hon är en överambitiös och väldigt tänkande häst så vi skyndar väldigt långsamt.

Jag föll som en fura när jag mötte henne första gången och den känslan består varje dag när jag umgås med henne, hon är mitt allt och kommer aldrig att säljas... :love::love::love:

dsc_4064_5212756c9606ee266fa9b1b2.jpg

dsc_3962_52127670ddf2b330e4ba41c8.jpg
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jag har en connemara på 156cm, född 1998 och jag har haft honom sedan 2001. Vi har nog provat ALLT? Fast på väldigt låg nivå då (klubb och lokal i hoppning och dresstr, d och c i western) men har ju även vart med på rasspecialer, shower, prova-på det och det osv... :D




Just nu håller han på att ta igen sig efter att ha varit dålig hela hösten, har smått börjat rida igång men har fortfarande åb kvar så vi vet fortfarande inte exakt hur han mår. Hösten har vart jobbig...
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jag har två hästar :)

My Littely, Milla till vardags, var lite av ett spontanköp. Hon är av okänd härstamning, men en kvalificerad gissning är att hon är en shetlandsponny, och är född runt -95. Hon är bara 92 cm hög, men bär upp dem väl. En typisk ponny som kan verka grinig och envis men mest är lite osäker. Efter en tuff första tid tillsammans visade jag mig tydligen värdig, för numera är hon riktigt mattekär. Jag motionerar henne medelst longering, tömkörning, körning och promenader, samt ridning när jag kan hitta något frivilligt barn.
aaaaabbbbbb_505638c99606ee64fb5ce8f0.jpg



Wild n' Windy, kallas Wilda, är reggad som svensk ridponny men runt 155 cm hög. Hon är e. Local Hero xx, undan ett ponnysto med okänd härstammning. Född 2004. En väldigt snäll och ärlig häst, Wilda är liksom alltid pang på rödbetan och tar livet med en klackspark. Hon är drottning i hagen, oftast en shysst kompis men ibland beslutar hon att de andra behöver uppfostras och delar ut ett tjuvnyp i närmaste hästrumpa. Wilda är min ridhäst och vi pysslar med både hoppning, dressyr och skogsmullande. 2014 är målet att rida startfälttävlan, ska bli spännande! :)

Min mamma har också en häst, ett arabiskt fullblod som har ett långt arabiskt namn men kallas för Latti. Född 2006. Om jag ska beskriva den hästen med tre ord blir det rar, gosig och känslig.

205408_3936891457714_836576753_n_4ff9d941ddf2b378ed002417.jpg


(Wilda är skimmeln och Latti är den bruna)
 
Sv: Berätta om era hästar!

Först - Kryddelydd - imponerad av mängden hästar och att du hinner få dem i så bra form och jobba!

Mina:
1. Calinka, travhäst, född -95 och omkring 162 cm hög. Har känt hennes sedan hon var timmarna gammal, ridit in själv etc. Vi har kommit mycket längre än jag någonsin trodde även om vi aldrig tävalt egentligen. Hon lärde mig massor och var den häst som jag höll medan jag läste på universitet etc.
IMG002c.jpg


2. Pepper, svartskimmel, -06, ca 157 cm. Rocky Mountain häst. Min första hingst och efter att ha suttit på honom några minuter visste jag att jag gillade honom. Han är fortfarande väldigt outbildad eftersom precis allting har kommit mellan sedan jag skaffade honom för två år sedan. (När jag köpte honom hade han ca 30 dagar träning/år på sig...) Har inte han alkat har det varit jag som varit sjuk, mannen på resa, sjukt barn eller något annat som tvungen behövde gå före. Men, en dag så...
pepper4.jpg


3. Percy, silvergulbrun, -09, ca 148cm. Rocky Mountain häst. Min söta lila häst som jag ridit in själv. Köptes för två år sedan, då var hon enbart ledvan. Vi tog det väldigt lugnt första året då hon var ganska liten och tanig och dessutom betäcktes med ovanstående. NU är hon igång väldigt lätt igen, men hennes främsta uppgift är som avelssto. Skulle passa utmärkt till TREC (har testat en gång och hon var bättre än häst 1 ovan...)
DSC_0071.jpg


4. Bunny, silversvart, -09, ca 152 cm. Rocky Mountain häst. Inköpt för ett drygt år sedan och vi tog det väldigt lugnt då hon rest långt och var dräktig. Nu igång lite lätt igen, men även hon ska ha föl nästa år igen. En liten traktor som verkar gå fram över allt, men som jag hoppas på att kunna köra in en dag.
DSC_0012-1.jpg

5. Tea, svartskimmel, född i år och dotter till Bunny. Rocky Mountain häst. Förhoppningsvis en rolig ridhäst om några år samt ett framtida avelssto.
(bild ovan med Bunny)

6. Embla, silversvart, dotter till Percy och Pepper som fötts i år. Hon flyttar troligen till eget hem snart, men fortfarande står hon som min ;). (Bild med mamma ovan)
 
Sv: Berätta om era hästar!

Hihi. Jisses, vad med hästar!
Du är en häst ifrån att ha lika många som jag (fast jag äger ingen av dem, arbetar bara med dem).
Jobbar i ett galoppstall med 20 hästar, skulle nog bli tradigt att presentera dem alla här tror jag, medan det bara är roligt att läsa om din "lilla" koloni :) :bow:
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jag köpte nyligen tillbaka min f.d halva häst. Nu är hon helt och hållet min.
Ett 15 årigt islandshäststo, Vidja, rödblack. Jättegod.
Hon har lite personlighet, men är bara så god och härlig. Har fart och motor, men är modig och orädd (förutom då det står alpackor i en hage brevid vägen ;) )
Jag är så lycklig, hon är en häst som höjer på humöret. :heart
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jag har ett Connemara/fullblods sto som är född 2003 (e Dale Haze RC 57 ue Music Streak xx).

Vad kul med din hästs morfar, vi har haft ett par galoppörer med samma morfar (dessa är helvsyskon, samma mamma på alla då). Vad heter mamman till din? :)
 
Sv: Berätta om era hästar!

Jag har en häst

Red Bull Swb, född 2006, e: Santa Cruz Ue: Diedron
Har haft honom i lite drygt två år.
En snäll häst som jag ridit lite lätta klasser på i dressyr, hoppning och debutant fälttävlan med placeringar i alla tre discipliner.
Även om han är väldigt snäll finns det väldigt mycket personlighet hos herren samt lite humör och man får smeka honom lite medhårs.
Sen jag köpte honom har vi jobbat med framåtbjudningen och dressyren vilket verkligen gett resultat :) Även om det varit motigt ibland
Nu har vi tyvärr kämpat med en envis hovledsinflammation ett tag och även hittat lite förändringar i ryggen, men förhoppningsvis ska vi få ordning på detta så han ska fungerar som ridhäst i många år till


allsvenskan_malarhojden_1_september_2013_076a_52238721ddf2b340dbdd4d46.jpg

foto_oktober_2013_286a_5293aedb88e59d070625728d.jpg
 
Sv: Berätta om era hästar!

Åhh den där fuxen skulle man vilja ha! Eller ha en avkomma efter. Vilken härlig stam och rör den sig så bra som stammen säger? Att den hoppar fattar jag :D Tänk och lägga på något fint så avkomman blir en utmärkt fälttävlanshäst :D
 
Sv: Berätta om era hästar!

Åhh den där fuxen skulle man vilja ha! Eller ha en avkomma efter. Vilken härlig stam och rör den sig så bra som stammen säger? Att den hoppar fattar jag :D Tänk och lägga på något fint så avkomman blir en utmärkt fälttävlanshäst :D

nja, dressyr generna hoppade nog över en generation :p, temperamentet är dock inget att leka med och jag har ingen lust att ta föl på henne då jag är rädd att bits fram och sparka bak generna kommer igen i avkomman :p.

har inte så bra koll på rörelserna, är ju alltid jag som sitter på. men terrängen älskar hon verkligen ^_^.
417504_10151138376213366_1457355746_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta om era hästar!

Jag har 3st pållar :)

1. Peggy, D-ponny född ca 1996, okänd import från tyskland eller england. Hon är mitt allt! Haft henne i min ägo sen 2005 när jag var 12år. Hon var min sköthäst på ridskolan men eftersom hon var väldigt rädd och osäker så passade hon inte in. Blev såld en gång men kom tillbaka, då sa ridskolechefen att vi måste köpa henne för hon ville inte att hon skulle komma till någon annan. Jag som tjatat sen jag föddes om en egen häst blev såklart överlycklig när mina föräldrar bestämde sig för att köpa henne :love:

Vi har tidigare tävlat i dressyr men även någon liten hopptävling då och då. Hon blev sparkad i hagen sep -11 och stod sedan i boxvila/sjukhage 1,5år. Nu är hon under igångsättning och tanken är att köra in henne nu i vinter :)
img_1567_521cae78e087c34aeafb93cf.jpg


2. TS Cimba, arabiskt fullblod född 2007. Köpte honom när han var 7månader och var min första unghäst. Världens snällaste kille och är väldigt pigg och vaken. Reds in som 4åring då han var väldigt omogen både i kropp & knopp men var väldigt enkel och lär sig fort. Han är en riktig arbetsnarkoman och älskar att få jobba, väldigt kärleksfull och älskar allt & alla.

Tyvärr blev han bara 153cm i mkh och men sin nätta kropp känns han tyvärr för liten för mig (är 176cm lång), därav valde jag att för 1år sedan lämna ut honom på foder, har väldigt mkt känslor för denna kille så har inte hjärta till att sälja. Han har det toppen hos fodervärden och tränas lite i dressyr :)
21-feb-12-5_190557598.jpg


3. Gloria EC, Svenskt halvblod e: Toyboy ec (ej godkänd, e: Lambourgini) u: Ofelia. Född 2012 och köpte henne för lite mer en ett år sedan då hon var 7mån. Hon är en väldigt enkel unghäst och är väldigt klok och nyfiken. Hon har inte riktigt koll på sin stora kropp och lyckas få lite sår här och där. Var inte meningen att jag skulle ha en till häst men jag blev så förälskad i henne så jag följde vad hjärtat sa ;) Hon kommer bli runt 170cm i mkh.

Tanken med henne är att vi ska testa på de flesta grenar och se vad som passar oss :)
skarmavbild_2013-11-17_kl_204901_528a624c2a6b2235f471cc05.png
 
Sv: Berätta om era hästar!

17. Lowis Briar.
Connemaravalack -08.
Väl grundutbildad i dressyr och western. Deltagit i två westerntävlingar på D-nivå under sommaren med ett par bra placeringar i reining och western riding.
Skulle kunna bli en bra ponny för WE, har lätt för sig. Annars är målet på sikt att träna honom uppåt i klasserna mot MSV C dressyr och mot B-nivå western i western riding, western horsemanship och trail.


Min gamla ponnys avkomma -som f.ö är (var?) världens snällaste ponny :love::love:
Merrielegs.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Berätta om era hästar!

Har en korsningsponny född 96 som jag haft i snart 7 år. Köptes som hopponny men gled mer över till dressyr med tiden. Hoppar allt man styr på, dock gör inte jag det längre, håller mig gärna under metern nu för tiden. I dressyren började vi med tramp och byten men de senaste åren har han bara ridits sporadiskt och inte alls på den nivån.

28943_391872298756_6104041_n_zpsf0ef1337.jpg
[/URL][/IMG]



44932_434238563756_7057921_n_zps9c4a3610.jpg
[/URL][/IMG]

Eftersom ponnyn börjar bli gammal så köpte jag mig en tronarvinge för ett par månader sedan. Ettårig hingst e. Bellagio som ska bli dressyrhäst. Idag är han valack. En riktig myspropp!

1396665_10201383463082554_745478973_n_zpsbb2d4ac2.jpg
[/URL][/IMG]

darwe_zps92556bc4.jpg
[/URL][/IMG]

551312_511486472232700_953033994_n_zps2d2acbbb.jpg
[/URL][/IMG]
 

Liknande trådar

Ridning Hämtar hem min nya häst idag,och behöver lite tips och råd. Hon är född -93 och är inte riden sedan hösten 2008 pga en skada i ett...
Svar
3
· Visningar
1 675
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Undrar om ni kan hjälpa mig att fundera ut vad som hänt med min häst?? Visste inte om jag skulle lägga det här eller under ridning...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: Luff
·
Avel Hej alla duktiga avelsintresserade! Jag är totalt grön på området, men vill verkligen lära mig mer! Jag har bestämt mig för att...
Svar
14
· Visningar
2 137
Senast: Tingeling
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 539
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp