Berätta allt om Wii för en okunnig

Fanzia

Trådstartare
Jag är lite småsugen på ett Wii.

Men vad behöver man för tillbehör (Nunchuck, balance board, motion plus osv osv)? Vad gör dessa? Vilka spel är roligast? Vilka spel ger mest motion?

Och allt annat jag inte tänkt på. Känns som det kan bli ett dyrt kalas men kolla upp kan man ju göra det kostar ju inget :)

Sv: Berätta allt om Wii för en okunnig

Massor som läst ingen som har någon åsikt om något? :)

Nunchuken är den lilla separata styrspaken som du kopplar ihop med handkontrollen, om jag inte minns helt fel så följer det med en sådan när man köper konsolen.

Balance board följer ofta med olika motionsspel, som tex Wii Fit. Det är en platta som man står på och som känner av hur man fördelar kroppsvikten på denna. Det finns fler spel än motionsspel som man kan styra med balansplattan, tex Rayman Raving Rabbids TV-party.

Motion Plus är ett tillbehör som sätts på den vanliga handkontrollen och ökar dess känslighet. Nödvändig för vissa spel (relativt nytt tillbehör, så det gäller inte så många spel ännu).

Dyrt blir det om man köper allt på en gång. Jag skulle rekommendera att du börjar med konsolen! ;) Vad du ska köpa till beror på dina intressen. Har du vänner att spela med rekommenderar jag absolut minst en till handkontroll och nunchuk, blir mycket roligare!

Vill du ha ett bra motionsspel utan att ruinera dig så kolla på EA sports active (jag har inte testat det själv, men hört mycket gott om det och funderar på att köpa det till vintern). Wii fit tröttnade jag snabbt på så det vet jag inte om jag vill rekommendera, spelen är inte tillräckligt engagerande för att vara roliga någon längre stund och väntetiderna emellan småspelen gör att det blir rätt ineffektiv träning.

Övriga spel är svåra att rekommendera när man inte alls vet vad du gillar, själv har jag haft roligast med Super Paper Mario och New Super Mario Bros Wii. Men jag gillar också Rayman Raving Rabbids serien som är jätterolig om man är flera! Zelda ska inte glömmas heller, ett fantastiskt äventyrsspel.

Det som du behöver oftast är en nunchuck som tillbehör, men det finns också många spel som kräver en balance board och liknande. ( Men det står ju på spelen vilka tillbehör som behövs för att kunna spela.)

När det kommer till motion så har jag bara provat Wii Fit, och det är helt okej ( dock tröttnar man efter ett tag) . Finns även flera motionsspel, men dem har jag ingen uppfattning om.
(Annars sitter jag på motionscykeln och spelar i bland, så det ger ju motion också :D )

Mario Party till Wii (kommer inte i håg vilket nummer det har, 8 kanske? ) är standardspelet här när vi är flera. Riktigt kul! ( Kan dock gå ganska hett till, iaf när alla vi som spelar är så tävlingsinriktade) Guitar Hero och liknande spel är roliga de med, men då krävs det ju åtminstone en gitarr som tillbehör.

Att tipsa om roliga spel är svårt när du inte skriver ut vilken typ av spel du gillar, men Zelda är fantastiskt!
Du kan ju även spela GameCube-spel på ditt Wii om du har en GameCube-kontroll. ( Eftersom att GameCube inte tillverkas längre så är de spelen mycket billigare, men de är ju som "vanliga spel")

ja det finns nya sports active de är super bra, jag komponerar mina egna pass då jag inte kan göra för många lyft armar rörelser med gummibandet, men har oerhört stor nytta av denna träningsfor, rekommenderar detta, balanceboarden var bra, men jag håller på att stuka fötterna varje gång jag ska göra step up.:)

vi spelar ju super mario vi och mario cart alla har roligt med detta, har ju en dotter som är 8 så man får ju ha lite kul med.

*delvis knapp*
Tack till alla för svaren.

Ja jag får kanske specificera vad jag gillar. Tänkte inte på det. :o:)

Jag gillar plattformsspel (tänk gamla super mario, eller rayman eller liknande) men är inte jätteförtjust i när dessa är helt i 3D. Jag blir så yr i bollen och har svårt att minnas var jag varit :p Är spelet väldigt roligt så är det ok med 3D. Men ja jag hoppas ni förstår hur jag menar. Gissar att alla är i 3D. Har nämligen ett XBox och det är inte mycket 2D där inte. ;)

Till PS3 har vi testat singstar eller vad det heter. Något liknande spel finns det till Wii? Bra eller mindre bra?

Sen är en stor anledning att jag vill göra något där jag faktiskt rör på mig och att det ändå är skoj. :D Därav motionsspelfrågan.

Om man köper konsollen och en extra handkontroll med nunchuck (som jag fortfarande inte riktigt förstått vad den gör ;)) så kanske man kan bygga ut allt eftersom?

Vågar man köpa spel begagnade exempelvis?

Gör den här balanceboarden att man rör mer på sig eller finns det spel där man rör på sig mycket utan den?

ja det finns we sing till wii, har ej provat, men vårt super mario är inte i 3D.
JA det räcker med konsol och extra kontroll, köpte en nunchuck ej original som funkar alldeles utmärrkt.
Det finns massor med spel utan boarden, men du kan använda boarden till dem som tillval:) Så det är bara att välja.

begagnade spel finns ju på olika butiker för detta, där kan man ju också byta in sina, så det är inga problem

Nunchucken styr du med , eller "viftar" med. (beroende på spel :D )
För att t.ex. hugga med vapen, boxas eller vad spelet nu handlar om. Den är alltså känslig för rörelser precis som remoten.
Inte alla spel där den används så, utan i bland används bara styrspaken ( heter det så? ) för att styra med.

borde väl heta styrspak:)
Ja jag har den faktiskt mest till sports active men man kan spela supermario med nunchuck om man vill.

*kl*

Har en fundering om Wii Fit - kan man vara hur "dålig" som helst och ändå få ut ngt av övningarna?

*kl*

Har en fundering om Wii Fit - kan man vara hur "dålig" som helst och ändå få ut ngt av övningarna?

Vad menar du med "dålig"? Om du syftar på kondition och styrka så är det snarare en fördel om du är otränad. Den som är vältränad får nog inte ut så mycket utav det (det blir inte tillräckligt intensivt).

Om du syftar på "dålig" i bemärkelsen inte så bra på tv-spel så är det nog inga problem heller, det är väldigt lätt att förstå sig på. :)

ja fast jag hade allt problem med balansövningarna:) fast jag har så urusel balans så;)

Hej!

Jag tycker de flesta kan få ut nåt av övningarna på wii fit, jag som ändå är relativt vältränad har köpt till viktmanschetter och får plötsligt galen träningsvärk igen. För "nybörjare" är den perfekt!

De flesta övningar går att "utöka", tex kan man ställa brädan på en upphöjning för att få mer jobb ur stepupen. Jag brukar jogga fram och baklänges på yogamattan- ger klart mer än att stå på stället.

Med extra vikter blir de flesta övningarna galet jobbiga. (jag har wii fit plus btw- vilket är lite fler övningar än på vanliga wii fit). Min absoluta favorit är räkna och slå svampar med rumpan- inte så jobbig men ruskigt skoj (och jag undrar alltid vad han som kom på spelidén tagot för nåt kul knark.. gissningsvis svampar).

/Lavinia, som älskar att ha träningsredskapet hemma och inte behöva gå nånstans

ja jag älskar att kunna träna hemma och ingen ser mig svettas:) jag använder också mina viktmanschetter, det ger lite extra krut.

delvis knapp

Vad skoj att så många svarat :) Bra tips med viktmanchetter också för de som är mer vältränade

Vad menar du med "dålig"? Om du syftar på kondition och styrka så är det snarare en fördel om du är otränad. Den som är vältränad får nog inte ut så mycket utav det (det blir inte tillräckligt intensivt).

Om du syftar på "dålig" i bemärkelsen inte så bra på tv-spel så är det nog inga problem heller, det är väldigt lätt att förstå sig på. :)

Tänkte snarast på dålig balans & snabbhet, typ sånt som behövs till yoga- och rockringsövningar :D

Balansen och kvickheten tränar du ju upp efter hand :D
Det bästa med allt är att man även har en topplista, och då kan man se hur man förbättras (alternativt hur bra man kan vara, om man hamnat i en formsvacka ;) )

Är 20 den lägsta wiifit-age som går att få? Har hamnat där hur många gånger som helst nu (är 22 egentligen)

nja min dotter som är 8 fick typ 16;) fast jag tror inte den kan räkna på så små:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 662
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 736
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 861
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns... 2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka