Beredskap - nödkit för bil?

Bukefalos 30 år!

NilHe

Trådstartare
Visste inte var jag skulle lägga den här tråden så kanske behöver den flyttas till lämpligare rubrik, ursäkta.

Med tanke på omvärlden och förändrat klimat så har även jag börjat fundera över beredskap för olika typer av kriser. Just nu, med tanke på rådande snömängd/ snökaos, så planerar jag utifrån att bli fast med bilen någonstans under en längre period. Så utrustning att ha i bilen. Jag skulle bli glad över tips på färdiga nödkit som är prisvärda eller där man kan köpa delar av kit och plocka ihop. Jag dränks av annonser om detta efter att jag börjat googla men läser man omdömen är det mycket skräp som inte kommer att fungera, dvs oseriösa företag.

Jag är nog inte ute efter förslag på vad man behöver utan som sagt, förslag på bra färdiga paket med det viktigaste. Kompass, konservöppnare, "eldstartare", kniv/multiverktyg, värmefilt/nödsäck, liten yxa(?) osv osv. Jag har redan första hjälpen-kit, vattenflaskor och flera olika ficklampor/lampor i bilen men ingår det kan man ju aldrig ha för många. Så har ni tips på bra grejer tar jag tacksamt emot det!

Vintertid så har jag alltid detta i bilen:
Reflexer.
yllefilt
Snöskyffel
En säck med icke klumpbildande kattsand (räddaren i nöden om man kör fast på is/snö
Första hjälpen-kit

Har jag häst med, alltså hästläpet så har jag även med en låda som extra grimma, hästreflexer, grimskaft, extra tyglar)

Detta är standard för kortare resor - kör mycket sällan längre än 1,5-2 mil.

/Lizzie

Visste inte var jag skulle lägga den här tråden så kanske behöver den flyttas till lämpligare rubrik, ursäkta.

Med tanke på omvärlden och förändrat klimat så har även jag börjat fundera över beredskap för olika typer av kriser. Just nu, med tanke på rådande snömängd/ snökaos, så planerar jag utifrån att bli fast med bilen någonstans under en längre period. Så utrustning att ha i bilen. Jag skulle bli glad över tips på färdiga nödkit som är prisvärda eller där man kan köpa delar av kit och plocka ihop. Jag dränks av annonser om detta efter att jag börjat googla men läser man omdömen är det mycket skräp som inte kommer att fungera, dvs oseriösa företag.

Jag är nog inte ute efter förslag på vad man behöver utan som sagt, förslag på bra färdiga paket med det viktigaste. Kompass, konservöppnare, "eldstartare", kniv/multiverktyg, värmefilt/nödsäck, liten yxa(?) osv osv. Jag har redan första hjälpen-kit, vattenflaskor och flera olika ficklampor/lampor i bilen men ingår det kan man ju aldrig ha för många. Så har ni tips på bra grejer tar jag tacksamt emot det!

Yxa kan vara svårhanterligt. Jag rekommenderar en liten ihopfällbar såg, t.ex. Bacho Laplander.

Vintertid så har jag alltid detta i bilen:
Reflexer.
yllefilt
Snöskyffel
En säck med icke klumpbildande kattsand (räddaren i nöden om man kör fast på is/snö
Första hjälpen-kit

Har jag häst med, alltså hästläpet så har jag även med en låda som extra grimma, hästreflexer, grimskaft, extra tyglar)

Detta är standard för kortare resor - kör mycket sällan längre än 1,5-2 mil.

/Lizzie
Tack. Ooo kattsanden var ett väldigt bra tips!

Yxa kan vara svårhanterligt. Jag rekommenderar en liten ihopfällbar såg, t.ex. Bacho Laplander.
Ja, mycket bättre alternativ. Särskilt som det inte är tillåtet med knivar eller yxor i bilen enligt knivlagen.

En varselväst är bra.
Startkablar (om man har en sådan bil).
Jag har en ganska omfattande förbandsväska där sådant som tourniquet ingår. Men utbildning i sjukvård är tusen gånger bättre än vilken förbandsväska som helst.
Ett par energibars ersätter behovet av att ha med kök/konserver och allt sånt. Men vatten är värdefullt. Jag har kanske en liter eller så liggandes i bilen.
Filt eller extra kläder

Se till att byta batterier på ficklampan med jämna mellanrum.

Ja, mycket bättre alternativ. Särskilt som det inte är tillåtet med knivar eller yxor i bilen enligt knivlagen.

En varselväst är bra.
Startkablar (om man har en sådan bil).
Jag har en ganska omfattande förbandsväska där sådant som tourniquet ingår. Men utbildning i sjukvård är tusen gånger bättre än vilken förbandsväska som helst.
Ett par energibars ersätter behovet av att ha med kök/konserver och allt sånt. Men vatten är värdefullt. Jag har kanske en liter eller så liggandes i bilen.
Filt eller extra kläder

Se till att byta batterier på ficklampan med jämna mellanrum.
Oj, får man inte ha yxa eller kniv i bilen?? Jag har en kniv i min fiskeväska som är med mig rätt ofta i bilen. Och yxa trodde jag... ja, det är ju bra att ha om träd är i vägen. Ooops. Det var bra info.

Oj, får man inte ha yxa eller kniv i bilen?? Jag har en kniv i min fiskeväska som är med mig rätt ofta i bilen. Och yxa trodde jag... ja, det är ju bra att ha om träd är i vägen. Ooops. Det var bra info.
Jag såhär skriver polisen själva.

"Det är förbjudet att ha knivar, stick- och skärvapen eller andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Det finns dock tillfällen när innehavet är befogat, det vill säga när det är rimligt att ha med sig en viss typ av kniv."

Så beror på, jag har själv haft vasst förmån i bilen och blivit stoppad utan problem.

Kniv nerpackad i en väska i bagaget kommer du inte få problem med. Liggande i dörren eller handskfacket är däremot lite dumt.

Det ska finnas ett syfte med den (och inte överdrivet dimensionerad för ändamålet tex) och den ska inte vara lätt tillgripbar som vapen. Att ha en mindre kniv i sin fiskeväska eller vandringsryggsäck är tex helt rimligt.

Absolut! Om du är på väg att fiska och har en kniv i din fiskeväska så är det ok. Men man får inte åka runt med kniven obefogat.

Själv har jag ofta kniv/yxa i bilen på väg till och från skogen för friluftsliv och jakt. Då är det ok. Men inte annars. Men @Philosophias tips om en fällbar såg är superbra. Jag ska skaffa en till sådan och lägga i bilen.

Förutom mycket som sagts har jag en låda varma koppen (i nödfall kan man ju få kalla koppen..) och även penna och block som är vattentätt.

Kniv nerpackad i en väska i bagaget kommer du inte få problem med. Liggande i dörren eller handskfacket är däremot lite dumt.

Det ska finnas ett syfte med den (och inte överdrivet dimensionerad för ändamålet tex) och den ska inte vara lätt tillgripbar som vapen. Att ha en mindre kniv i sin fiskeväska eller vandringsryggsäck är tex helt rimligt.
Puh. Har aldrig tänkt tanken att det skulle vara olagligt så denna tråd gav ju lite bonusinfo. Tur att den alltid är nedpackad i väskan och väskan alltid är i bagageluckan. Och det är ingen Crocodile Dundee-kniv 😁

https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-inneha-en-kniv-och-yxa-i-sin-bil

Om man har en rimlig användning för verktygen så finns undantag. Men såg är normalt mer användbart än yxa tänker jag.
Och där spelar det även in var man bor och vilka vägar man kör på. Yxa och kniv kommer säkerligen att bedömas som mer ok för ospecificerade bra att ha-ändamål om man är i Norrlands inland än i Stockholms innerstad. Så länge man sköter den delen med att förvara dem så att de inte är lättåtkomliga som vapen.

Numera åker jag inte längre resor men gjorde förr.
Standard i bilen vintertid var en varm overall, reflexväst, vatten och frukt. Har en ficklampa som drivs med vev. Fulladdad mobil är en förutsättning, plus laddkabel i bilen.
En snöskyffel och filt. Filt var dessutom väldigt bra om man körde fast, det blir bra grepp med den under hjulet

Puh. Har aldrig tänkt tanken att det skulle vara olagligt så denna tråd gav ju lite bonusinfo. Tur att den alltid är nedpackad i väskan och väskan alltid är i bagageluckan. Och det är ingen Crocodile Dundee-kniv 😁
Nu har jag ingen bil så har ingen användning för kniv i bil, men skulle vilja ha en Crocodile Dundee-kniv, den ser ju cool ut :D

På den tiden jag hade bil ihop med mamma hade vi första hjälpen kit, en filt, snöskyffel, startkablar och bogserlina, varselvästar för barn och vuxna, kniv, ficklampa och en flaska med vatten.

Jag har alltid filtar, vantar, mössa, jacka, ett par värmeljus, tändare, tändstickor, tom liten glasburk med lock (till värmeljus), bogserlina, startkablar, skyffel, mobilladdare, ficklampa, kniv, blyertspenna, papper, korsordstidning, reflexvästar, en liten plastlåda med kex, några proteinbars samt två 1,5l flaskor med 3/4 vatten i.

Och har aldrig mindre än en halv tank drivmedel i bilen vintertid.

Toapapper och våtservetter. Blir jag fast nånstans ett tag vill jag definitivt ha med det!

Förutom det har jag alltid följande i bilen: yllefilt, reflexväst, startkablar, bogserlina, mössa och vantar, grimskaft. Måste kolla om jag har en förstaförbandskudde också, risken är att jag tappat bort den vid bilbyte 😬 Och jag är visst olaglig, för jag har en morakniv nerstoppad långt ner i min låda av praktiska grejer.

Liten snöskyffel ligger alltid i bilen vintertid.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka