Besiktning innan start?

B

blondi3958

Veterinärbesiktar man hästen innan start i ett lopp?

Som man gör på tex. hopp och dressyr tävlingar?
 
det finns en banveterinär ALLTID under tävlingar, denna inpekterar alla hästar från defilering till provstarten, ser nåt ut att inte stämma så kallas denna häst in för ytterligare kontroller...ibland får dom klartecken att starta ibland får dom åka av banan....
 
Min häst är en före detta travare, nu är han ett ridet varmblod ;)
Han har ett väldigt konstigt rörelse mönster, då han som lite kadade bakbenet och i vissa tempon i skritten ser han halt ut men inte i traven.

Eftersom han alltid har gått så som han gör så borde det inte göra ont för honom då veterinärer har låtit honom tävla, eller?

Han har även fått smärtlindrande och har ändå gått sin speciella gång.
Tycker du att jag borde kontakta vet.?

Har hört att nästan alla travare har en lite speciell gång, stämmer det?
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
737
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
  • Artikel
Hästnyheter Under Gothenburg Horse Show är det cirka 280 hästar som passerar genom stallet. Ebba Folestad är en av två stallchefer som tillsammans...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp