Bukefalos 28 år!

Rurik

Trådstartare
I höstas kom jag in på min drömutbildning på universitetet, och jag kämpade på med jobb vid sidan av och pluggande, flitigt påhejad av mina familjemedlemmar och arbetskamrater...
Nya svåra ord, nya sätt att tänka, grupparbeten, ny miljö mm
Och så kom tentan, en tenta som skulle klaras för att kunna gå ut på den verksamhetsförlagda utbildningen ( villkor som universitetet har) Klarade inte första tentan, och fick göra en omtenta som jag än en gång missade på. Svaren på tentan är för korta, och det analyserande delarna saknar helt svar ( saxat ur ett mail från examinatorn) . Får givetvis gör om tentan i Mars och fortsätta på min utbildning, då den verksamhetsförlagda utbildningsperioden är över.
Jag missar på det analytiska bitarna, finns där inne men svårt att få ner på papper, något jag aldrig lärt mig under min skolgång, kanske aldrig har behövt i mitt yrkseliv, privatliv.
Schemat på jobbet var sedan länge planerat, för att jag skulle kunna gå ut på praktik, en praktik där "poletten skulle trilla ner", om detta var rätt utbildning och ett passande yrke, då jag endast stött på yrket från ett föräldraperspektiv.
Extra pass finns i överflöd på jobbet i fall jag har för mycket fritid, vilket jag har nu, tid till att plugga ja givetvis finns det även det, men vad ska jag plugga på då jag själv anser att jag inte har de där analytiska bitarna som krävs för att klara av tentan, glädjen lusten och orken att fortsätta gotta ner mig i litteraturen är totalt bortblåst..
Känner mig totalt misslyckad...
Hjärtat är tu delat. Jag vill göra saker jag mår bra av, även om mitt jobb inte är ett högstatusyrke, mår jag bra där, skratt glädje värme och kärlek.
Vill göra något annat i framtiden, skrev ett mail till studievägledaren för vidare diskussioner, har även funderat på om en distansutbildning skulle passa min situation bättre.....
Ja kära ni vad tycker och anser ni ?
 
I höstas kom jag in på min drömutbildning på universitetet, och jag kämpade på med jobb vid sidan av och pluggande, flitigt påhejad av mina familjemedlemmar och arbetskamrater...
Nya svåra ord, nya sätt att tänka, grupparbeten, ny miljö mm
Och så kom tentan, en tenta som skulle klaras för att kunna gå ut på den verksamhetsförlagda utbildningen ( villkor som universitetet har) Klarade inte första tentan, och fick göra en omtenta som jag än en gång missade på. Svaren på tentan är för korta, och det analyserande delarna saknar helt svar ( saxat ur ett mail från examinatorn) . Får givetvis gör om tentan i Mars och fortsätta på min utbildning, då den verksamhetsförlagda utbildningsperioden är över.
Jag missar på det analytiska bitarna, finns där inne men svårt att få ner på papper, något jag aldrig lärt mig under min skolgång, kanske aldrig har behövt i mitt yrkseliv, privatliv.
Schemat på jobbet var sedan länge planerat, för att jag skulle kunna gå ut på praktik, en praktik där "poletten skulle trilla ner", om detta var rätt utbildning och ett passande yrke, då jag endast stött på yrket från ett föräldraperspektiv.
Extra pass finns i överflöd på jobbet i fall jag har för mycket fritid, vilket jag har nu, tid till att plugga ja givetvis finns det även det, men vad ska jag plugga på då jag själv anser att jag inte har de där analytiska bitarna som krävs för att klara av tentan, glädjen lusten och orken att fortsätta gotta ner mig i litteraturen är totalt bortblåst..
Känner mig totalt misslyckad...
Hjärtat är tu delat. Jag vill göra saker jag mår bra av, även om mitt jobb inte är ett högstatusyrke, mår jag bra där, skratt glädje värme och kärlek.
Vill göra något annat i framtiden, skrev ett mail till studievägledaren för vidare diskussioner, har även funderat på om en distansutbildning skulle passa min situation bättre.....
Ja kära ni vad tycker och anser ni ?
Finns det något stöd att få från universitetet? Dvs om du vill gå utbildningen men känner att du behöver hjälp?
När jag pluggade fanns det sådan hjälp att få.
 
I höstas kom jag in på min drömutbildning på universitetet, och jag kämpade på med jobb vid sidan av och pluggande, flitigt påhejad av mina familjemedlemmar och arbetskamrater...
Nya svåra ord, nya sätt att tänka, grupparbeten, ny miljö mm
Och så kom tentan, en tenta som skulle klaras för att kunna gå ut på den verksamhetsförlagda utbildningen ( villkor som universitetet har) Klarade inte första tentan, och fick göra en omtenta som jag än en gång missade på. Svaren på tentan är för korta, och det analyserande delarna saknar helt svar ( saxat ur ett mail från examinatorn) . Får givetvis gör om tentan i Mars och fortsätta på min utbildning, då den verksamhetsförlagda utbildningsperioden är över.
Jag missar på det analytiska bitarna, finns där inne men svårt att få ner på papper, något jag aldrig lärt mig under min skolgång, kanske aldrig har behövt i mitt yrkseliv, privatliv.
Schemat på jobbet var sedan länge planerat, för att jag skulle kunna gå ut på praktik, en praktik där "poletten skulle trilla ner", om detta var rätt utbildning och ett passande yrke, då jag endast stött på yrket från ett föräldraperspektiv.
Extra pass finns i överflöd på jobbet i fall jag har för mycket fritid, vilket jag har nu, tid till att plugga ja givetvis finns det även det, men vad ska jag plugga på då jag själv anser att jag inte har de där analytiska bitarna som krävs för att klara av tentan, glädjen lusten och orken att fortsätta gotta ner mig i litteraturen är totalt bortblåst..
Känner mig totalt misslyckad...
Hjärtat är tu delat. Jag vill göra saker jag mår bra av, även om mitt jobb inte är ett högstatusyrke, mår jag bra där, skratt glädje värme och kärlek.
Vill göra något annat i framtiden, skrev ett mail till studievägledaren för vidare diskussioner, har även funderat på om en distansutbildning skulle passa min situation bättre.....
Ja kära ni vad tycker och anser ni ?

Inte ska du känna dig misslyckad! Det handlar sannolikt om studievana - sådant som du faktiskt kan öva upp.

Det är absolut inte glasklart för alla hur man beskriver, förklarar, identifierar, analyserar (tolkar, jämför, etc.), bedömer, osv. Många studenter fastnar i läroböckerna och läser utan att fokusera på en djupare förståelse av materialet. De missar därför också att i tentasvaren visa att de har förstått det de har läst. Ett knep är att efter att man har skrivit sitt svar på tentan ställa sig frågan "... och vad betyder då det här?" och sedan skriva ned svaret på den frågan också. Att tala om betydelsen och innebörden i det man redogör för kan sägas vara ett minimikrav för att uppfylla kravet på förklaring. För ytterligare fördjupning kan man sedan ställa ytterligare frågor som leder djupare in på förklaring, analys och bedömning. Exakt vad som behöver göras brukar framgå av frågans formulering (och kursplanens målbeskrivning).

Som @stjarnhimmel föreslår, kolla upp om det finns någon studieverkstad eller dylikt på ditt lärosäte där du kan få hjälp med studietekniken. Passa på nu när du har extra tid. Se det inte som ett nederlag utan som förkovring! Öva, öva och öva. :)
 
Senast ändrad:
I höstas kom jag in på min drömutbildning på universitetet, och jag kämpade på med jobb vid sidan av och pluggande, flitigt påhejad av mina familjemedlemmar och arbetskamrater...
Nya svåra ord, nya sätt att tänka, grupparbeten, ny miljö mm
Och så kom tentan, en tenta som skulle klaras för att kunna gå ut på den verksamhetsförlagda utbildningen ( villkor som universitetet har) Klarade inte första tentan, och fick göra en omtenta som jag än en gång missade på. Svaren på tentan är för korta, och det analyserande delarna saknar helt svar ( saxat ur ett mail från examinatorn) . Får givetvis gör om tentan i Mars och fortsätta på min utbildning, då den verksamhetsförlagda utbildningsperioden är över.
Jag missar på det analytiska bitarna, finns där inne men svårt att få ner på papper, något jag aldrig lärt mig under min skolgång, kanske aldrig har behövt i mitt yrkseliv, privatliv.
Schemat på jobbet var sedan länge planerat, för att jag skulle kunna gå ut på praktik, en praktik där "poletten skulle trilla ner", om detta var rätt utbildning och ett passande yrke, då jag endast stött på yrket från ett föräldraperspektiv.
Extra pass finns i överflöd på jobbet i fall jag har för mycket fritid, vilket jag har nu, tid till att plugga ja givetvis finns det även det, men vad ska jag plugga på då jag själv anser att jag inte har de där analytiska bitarna som krävs för att klara av tentan, glädjen lusten och orken att fortsätta gotta ner mig i litteraturen är totalt bortblåst..
Känner mig totalt misslyckad...
Hjärtat är tu delat. Jag vill göra saker jag mår bra av, även om mitt jobb inte är ett högstatusyrke, mår jag bra där, skratt glädje värme och kärlek.
Vill göra något annat i framtiden, skrev ett mail till studievägledaren för vidare diskussioner, har även funderat på om en distansutbildning skulle passa min situation bättre.....
Ja kära ni vad tycker och anser ni ?
Spontant kanske du borde fokusera på att plugga och inte jobba vid sidan av. Jag har läst en si så där 280 (gamla) poäng och hade inte orkat jobba också.

En del klarar av det galant, men vi är många som enbart måste fokusera på studierna också.
 
Jag tror att det handlar om vana mer än någonting annat. Och misslyckad för att du missat ett par tentor? Näää, du, vänta du bara. ;) Jag har pluggat till jurist och vi var måååång under utbildningen som missade tentor av en eller annan anledning. Kära nån, om det är någonting man lär sig på en lite tyngre utbildning så är det att misslyckas och att ta nya starka tag.

Har du ingen klasskamrat du kan fråga? Någon som klarat utbildningen med bravur. Gå igenom tentan med den personen, hur tänker personen, hur svarar personen etc.

Sen är vi alla enormt olika och tar in kunskap på helt olika sätt. Jag kan inte läsa böcker och tro att jag lär mig någonting, jag bara slöläser och somnar. Jag måste gå på alla föreläsningar, göra övningar, göra gamla tentor, läsa tentasvar från tidigare studenter och jämföra med mina egna. Det är då jag lär mig. Mina böcker har jag under hela studietiden använt som uppslagsverk...några ligger helt oöppnade också.

Mitt råd är att plocka ut gamla tentor och tentasvar och se hur de som har klarat sig har svarat.
 
Finns det något stöd att få från universitetet? Dvs om du vill gå utbildningen men känner att du behöver hjälp?
När jag pluggade fanns det sådan hjälp att få.

Jo det är väl därav min tanke att ta kontakt med studeivägledaren för att upprätta en inividuellstudeiplanering och få lite mer kött på benen, kanske det finns en kurs för dumskallar som mig
 
Distansutbildning tror jag är sämre om det är analysförmågan som behöver tränas. Det gör man bäst nära andra studenter och föreläsarna.

Jag är ju ganska enkel går mer rakt på sak, och har kännt mig vid grupparbeten ganska dum då jag inte klarat av att uttrycka mig/ slänga mig med vackra svenska ord, akademiska ord, och då har jag inte heller vågat vara med vid tenta plugg och dylikt för det
 
Inte ska du känna dig misslyckad! Det handlar sannolikt om studievana - sådant som du faktiskt kan öva upp.

Det är absolut inte glasklart för alla hur man beskriver, förklarar, identifierar, analyserar (tolkar, jämför, etc.), bedömer, osv. Många studenter fastnar i läroböckerna och läser utan att fokusera på en djupare förståelse av materialet. De missar därför också att i tentasvaren visa att de har förstått det de har läst. Ett knep är att efter att man har skrivit sitt svar på tentan ställa sig frågan "... och vad betyder då det här?" och sedan skriva ned svaret på den frågan också. Att tala om betydelsen och innebörden i det man redogör för kan sägas vara ett minimikrav för att uppfylla kravet på förklaring. För ytterligare fördjupning kan man sedan ställa ytterligare frågor som leder djupare in på förklaring, analys och bedömning. Exakt vad som behöver göras brukar framgå av frågans formulering (och kursplanens målbeskrivning).

Som @stjarnhimmel föreslår, kolla upp om det finns någon studieverkstad eller dylikt på ditt lärosäte där du kan få hjälp med studietekniken. Passa på nu när du har extra tid. Se det inte som ett nederlag utan som förkovring! Öva, öva och öva. :)

Nederlaget är väl rent ut sagt att jag inte kommer ut på den verksamhetsförlagadutbildningen där jag tror att den där poletten trillat ner för mig att få se hur det ser ut i verkligheten, även om det kanske bara är att följa med..
 
Jag är ju ganska enkel går mer rakt på sak, och har kännt mig vid grupparbeten ganska dum då jag inte klarat av att uttrycka mig/ slänga mig med vackra svenska ord, akademiska ord, och då har jag inte heller vågat vara med vid tenta plugg och dylikt för det

Det där med att inte våga, det måste du släppa. Man lär sig inte något genom att hålla uppe någon prestige. Och jag vill (som universitetslärare) understryka att det inte är de vackra svenska orden och de akademiska uttrycken som du får poäng för på tentorna, det är förmågan att visa att du har förstått det du har läst samt att du kan förhålla dig fristående till materialet genom att t.ex. tolka, göra jämförelser, dra slutsatser, osv.
 
Jag är ju ganska enkel går mer rakt på sak, och har kännt mig vid grupparbeten ganska dum då jag inte klarat av att uttrycka mig/ slänga mig med vackra svenska ord, akademiska ord, och då har jag inte heller vågat vara med vid tenta plugg och dylikt för det
Fast du måste våga. Som @mandalaki skriver är det bästa sättet att träna upp sin analytiska förmåga att delta. I alla möjliga tillfällen till diskussion med kurskamrater och även med lärarna. Att utveckla sin studieteknik och analysförmåga tar tid. Beträffande språk är det inget måste att det ska vara komplicerat. Har man förmåga att framställa sig enkelt men fullödigt är det något att slå vakt om. Less is more - nästan alltid. Däremot måste man i akademisk text visa/beskriva hur man kommit fram till något. Inte bara "såhär är det" utan "såhär är det för att..." Kan det vara något som saknas?

När jag en gång började vid universitetet var det total katastrof. Det tog mig tre terminer av missade tentor och rester innan jag hade vettig studieteknik. Att jag faktiskt är analytisk och begåvad insåg jag inte förrän jag skrev CD-uppsats fyra år senare. Jag känner igen mig i vad @Ramona skriver. Plugga från böcker var och är aldrig min grej. Än idag börjar jag skriva samtidigt som jag börjar läsa in mig för något nytt projekt. Enda sättet jag kan göra det på, men det går rätt bra så jag har tuggat i mig att jag funkar så.

Tro mig, du är inte en dumskalle för att du missat några tentor! Men du måste våga utnyttja och därmed bli en del av den akademiska miljön.:)
 
Jag är ju ganska enkel går mer rakt på sak, och har kännt mig vid grupparbeten ganska dum då jag inte klarat av att uttrycka mig/ slänga mig med vackra svenska ord, akademiska ord, och då har jag inte heller vågat vara med vid tenta plugg och dylikt för det
Fast vet du vad jag skulle säga? Det är när man kan förklara det man läst med egna, enkla ord - det är då man verkligen förstått!

(Sedan bör man naturligtvis behärska begreppsapparaten i det man läser. Men att bara memorera den och slänga sig med den i diskussioner visar inte att man förstått. Det är när man förklarar i andra ord som man är något på spåren).
 
Nej, du är inte misslyckad. Fortsätt bara. Jag fick komplettera på i stort sätt varende hemtena första 1,5 åren på min utbildning, för att jag missade att skriva det uppenbara. 1-2 meningar varende gång.
Jag har bra språk och är analytisk, så det här var ju en smärre katastrof för mig, men nu sitter jag här och har 2 veckor kvar till examen och yrkeslegitimation.

Om det här är vad du vill göra, res dig ur nederlagskänslan och kämpa på. Det är en process att lära sig studera, det kan ta sin lilla tid, men välj att lära dig något av det, inte känna dig besegrad. Får man fråga vilken typ av utbildning det rör sig om?
 
Jag är ju ganska enkel går mer rakt på sak, och har kännt mig vid grupparbeten ganska dum då jag inte klarat av att uttrycka mig/ slänga mig med vackra svenska ord, akademiska ord, och då har jag inte heller vågat vara med vid tenta plugg och dylikt för det

Om det är så att du läser till förskollärare, och alltså läser pedagogik eller liknande nu, så är ju en del av de där akademiska orden begrepp som ingår i utbildningen - de kan man plugga in. Utöver det behöver man inte skriva tjusigt eller med fina ord, bara det är grammatiskt korrekta hela meningar med rättstavade ord. Om jag skulle skriva om ditt inlägg ovan så att det passade i en studentuppsats språkmässigt, så skulle det bli något i stil med:

Jag är ju ganska enkel, går mer rakt på sak, och har känt mig ganska dum vid grupparbeten eftersom jag inte kunnat slänga mig med vackra och/eller akademiska ord, och av den anledningen har jag heller inte vågat vara med vid tentaplugg och dylikt.

Alltså inte tjusigare ord än vad du redan hade, bara lite mer noggrant. Nu menar jag inte att jag tror att du skriver bukeinlägg med samma omsorg som tentor, men för att ge ett exempel på hur man kan skriva för att det ska bli bra på en tenta.

Mitt råd är att du hör av dig till din lärare, och ber att få träffas för att diskutera hur du ska göra för att skriva en godkänd tenta nästa gång. Läraren vill ju att du ska lyckas, det ligger i ingens intresse med studenter som kör sina tentor, så det borde inte vara något problem. Mitt tips, för att öka chanserna att läraren säger ja, är att du i frågan om feedbackdiskussion är tydlig med att du inte är missnöjd med rättningen eller vill diskutera dig till ett högre betyg, utan bara vill veta hur du ska skriva för att lyckas bättre nästa gång. Det bör varje vettig lärare ta sig tid med utan större problem. Jag är själv universitetslärare, och sånt brukar man ta sig tid till.

Analysförmåga är ungefär som att lära sig rida - visst kan en del ha lättare för det än andra, men i det stora hela handlar det om ett hantverk eller en färdighet man lär sig genom instruktioner, feedback och övning. Övning ger färdighet, och har du inte övat så mycket på det förut, så är det förmodligen anledningen till att du har lite startsträcka nu.
 
Mitt råd är att du hör av dig till din lärare, och ber att få träffas för att diskutera hur du ska göra för att skriva en godkänd tenta nästa gång. Läraren vill ju att du ska lyckas, det ligger i ingens intresse med studenter som kör sina tentor, så det borde inte vara något problem. Mitt tips, för att öka chanserna att läraren säger ja, är att du i frågan om feedbackdiskussion är tydlig med att du inte är missnöjd med rättningen eller vill diskutera dig till ett högre betyg, utan bara vill veta hur du ska skriva för att lyckas bättre nästa gång. Det bör varje vettig lärare ta sig tid med utan större problem. Jag är själv universitetslärare, och sånt brukar man ta sig tid till..

Hade innan omtentan en genomgång eller feedbackdiskussion av den första tentan, för övrigt min första tenta någonsin i mitt snart 40- åriga liv med examinatorn och gick in med inställningen att kanske få tips om annan kurslitteratur som förklara termer och dylikt på ett annorlunda sätt, och det jag fick under denna 30 minuter långa audiens var att jag ska uttrycka mig tydligare och utveckla min svar, vilket jag försökte under min omtenta.
 
Hade innan omtentan en genomgång eller feedbackdiskussion av den första tentan, för övrigt min första tenta någonsin i mitt snart 40- åriga liv med examinatorn och gick in med inställningen att kanske få tips om annan kurslitteratur som förklara termer och dylikt på ett annorlunda sätt, och det jag fick under denna 30 minuter långa audiens var att jag ska uttrycka mig tydligare och utveckla min svar, vilket jag försökte under min omtenta.

Jag tror att det kanske kan vara lite kulturkrock, om du inte varit på högskola förut? Annan kurslitteratur brukar man inte föreslå, tentan är ju på befintlig kurslitteratur, och om studenten inte klarar tentan brukar man inte rekommendera ännu mer litteratur (ofta har man ju valt den mest pedagogiska och lämpliga bok man kunnat hitta till kurslitteratur, så man har sällan bättre böcker i bakfickan), utan snarare att försöka förstå den man fått.

Men är problemet att du inte förstår litteraturen, eller att du förstår, men inte riktigt vet hur du förväntas använda den på tentamen? För om du inte förstår litteraturen, så skulle jag nog be om hjälp med det, inte med hur du ska skriva (det får bli ett senare problem, i så fall).

Hör efter om det finns någon möjlighet att läsa ett exempelsvar eller liknande, så får du kanske lite idé om vad de menar med att uttrycka sig tydligare och utveckla ditt svar, rent konkret.
 
Sen är vi alla enormt olika och tar in kunskap på helt olika sätt. Jag kan inte läsa böcker och tro att jag lär mig någonting, jag bara slöläser och somnar. Jag måste gå på alla föreläsningar, göra övningar, göra gamla tentor, läsa tentasvar från tidigare studenter och jämföra med mina egna. Det är då jag lär mig. Mina böcker har jag under hela studietiden använt som uppslagsverk...några ligger helt oöppnade också.

Mitt råd är att plocka ut gamla tentor och tentasvar och se hur de som har klarat sig har svarat.

Jag har en bunt gamla tentor som jag övat på, varit så tjurskallig att jag deltagit på alla föreläsningar, och även varit med då övningarna gjorts, men där hängde jag nog aldrig med, då vi skulle göra detta i grupp, men detta med tentasvar den möjligheten trodde jag inte ens fanns, ska kolla hur jag hittar igen dem
 
Jag har en bunt gamla tentor som jag övat på, varit så tjurskallig att jag deltagit på alla föreläsningar, och även varit med då övningarna gjorts, men där hängde jag nog aldrig med, då vi skulle göra detta i grupp, men detta med tentasvar den möjligheten trodde jag inte ens fanns, ska kolla hur jag hittar igen dem

Att gå på föreläsningarna och delta i seminarierna tycker jag nog inte är tjurskallighet, det är ju så man ska göra (även om det såklart finns många som hoppar över det). Så där har du ju gjort precis som man ska.
 
Jag tror att det kanske kan vara lite kulturkrock, om du inte varit på högskola förut?
Men är problemet att du inte förstår litteraturen, eller att du förstår, men inte riktigt vet hur du förväntas använda den på tentamen? För om du inte förstår litteraturen, så skulle jag nog be om hjälp med det, inte med hur du ska skriva (det får bli ett senare problem, i så fall).
Hör efter om det finns någon möjlighet att läsa ett exempelsvar eller liknande, så får du kanske lite idé om vad de menar med att uttrycka sig tydligare och utveckla ditt svar, rent konkret.

Ja jag är ett praktexempel på de som kallas en snedrekrytering, inga föräldrar som är akademiskutbildade.
Ja det var en rejäl kulturkrock
 
Att gå på föreläsningarna och delta i seminarierna tycker jag nog inte är tjurskallighet, det är ju så man ska göra (även om det såklart finns många som hoppar över det). Så där har du ju gjort precis som man ska.
Det låter ju lovande ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 196
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 223
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp