Det stämmer, givet att tentan inte är uthämtad eller att studenten som har skrivit tentamen har begärt omprövning av resultatet. Och som @Mabuse påtalade så gäller detta endast statliga lärosäten, inte privata dito som Chalmers och Handelshögskolan i Stockholm.
Är Chalmers privatägt? Det hade jag ingen som helst aning om.
 
Extentor ses ofta som en genväg att klara tentan men det inte är rätt väg att gå om man verkligen vill lära sig kursen ordentligt. De kan vara till stor hjälp för att stämma av att man kan tillräckligt men själva inhämtningen av kunskaper sker bäst via föreläsningar och framförallt kurslitteratur.

Exempeltentor med svar tror jag dock kan vara till viss hjälp för TS eftersom det handlar om att se hur omfattande och förklarande svaren behöver vara för att ge poäng.

Nu vet jag inte hur TS har besvarat frågorna och jag menar inte detta som ett exempel på TS, men det finns studenter som förväntar sig att få poäng på frågan "Förklara hur det periodiska systemet är uppbyggt" om de svarar genom att rita upp hela periodiska systemet från första grundämnet till det sista. Då har man inte förstått vad som avses med "förklara". Då kan det vara bra att se hur någon annan faktiskt har svarat.
 
Exempeltentor med svar tror jag dock kan vara till viss hjälp för TS eftersom det handlar om att se hur omfattande och förklarande svaren behöver vara för att ge poäng.

Nu vet jag inte hur TS har besvarat frågorna och jag menar inte detta som ett exempel på TS, men det finns studenter som förväntar sig att få poäng på frågan "Förklara hur det periodiska systemet är uppbyggt" om de svarar genom att rita upp hela periodiska systemet från första grundämnet till det sista. Då har man inte förstått vad som avses med "förklara". Då kan det vara bra att se hur någon annan faktiskt har svarat.

Fast studenterna får väl ut en rättningsmall? Där framgår ju vad man får poäng för, och vad som behövdes för full pott. Studentsvar är väl bara värda att titta på om det är bra svar - får man se poängen också, eller bara svaren?
 
Fast studenterna får väl ut en rättningsmall? Där framgår ju vad man får poäng för, och vad som behövdes för full pott. Studentsvar är väl bara värda att titta på om det är bra svar - får man se poängen också, eller bara svaren?

Jag delar inte ut någon rättningsmall och det har jag heller aldrig varit med om att få som student i något av de ämnen som jag har läst. Jag har aldrig varit med om att en student har begärt att få ta del av en ej uthämtad tenta, men hade någon gjort det så hade studenten kunnat avläsa vad som var bra och dåligt baserat på poängen och kommentarerna. Däremot får oftast studenterna exempelfrågor och då kan de ibland ställa frågor om hur en viss fråga ska besvaras - inte till det exakta svaret naturligtvis, men för att få en uppfattning om vad frågan handlar om.
 
Jag delar inte ut någon rättningsmall och det har jag heller aldrig varit med om att få som student i något av de ämnen som jag har läst. Jag har aldrig varit med om att en student har begärt att få ta del av en ej uthämtad tenta, men hade någon gjort det så hade studenten kunnat avläsa vad som var bra och dåligt baserat på poängen och kommentarerna. Däremot får oftast studenterna exempelfrågor och då kan de ibland ställa frågor om hur en viss fråga ska besvaras - inte till det exakta svaret naturligtvis, men för att få en uppfattning om vad frågan handlar om.

Våra studenter kräver rättningsmallar - det skulle nog bli uppror i kåren om de inte fick det. Det är ju också alltid några som är missnöjda med sina poäng, och då vill de ha rättningsmallarna att förhålla sig till när de överklagar.
 
Våra studenter kräver rättningsmallar - det skulle nog bli uppror i kåren om de inte fick det. Det är ju också alltid några som är missnöjda med sina poäng, och då vill de ha rättningsmallarna att förhålla sig till när de överklagar.
Jag har aldrig hört talas om rättningsmallar, annat än sådana som lärare i språken kan använda för att rätta flervalsfrågor i grammatik.
 
Chalmers och andra stiftelseägda högskolor kan kanske också lyda under offentlighetsprincipen. Jag gjorde en sökning på internet och hittade en uppsats av prorektorn och professorn i förvaltningsrätt vid Uppsala Universitet, Lena Marcusson, där det bla. står: "För högskolorna gäller liksom för Chalmers offentlighetsprincipen och sekretesslagen."

Men jag bara skumläste väldigt snabbt.

Jag kan inte det här ordentligt, men betygssättningen är väl alltid myndighetsutövning? Det förklarar ju i så fall varför även tex Chalmers står under sådan lagstiftning som offentlighetsprincipen. Men då är det väl också så att offentlighetsprincipen gäller i de avseenden som Chalmers utövar myndighet, inte i alla verksamhetens avseenden, skulle jag gissa. Obs gissa.
 
Jag har aldrig hört talas om rättningsmallar, annat än sådana som lärare i språken kan använda för att rätta flervalsfrågor i grammatik.

I matematik används rättningsmall nästan alltid på grundkurserna, med kanske fem olika rättare är det en nödvändighet.
 
Jag kan inte det här ordentligt, men betygssättningen är väl alltid myndighetsutövning? Det förklarar ju i så fall varför även tex Chalmers står under sådan lagstiftning som offentlighetsprincipen. Men då är det väl också så att offentlighetsprincipen gäller i de avseenden som Chalmers utövar myndighet, inte i alla verksamhetens avseenden, skulle jag gissa. Obs gissa.
Jag uppfattade det som ganska komplicerat när jag skummade igenom uppsatsen, dels har det skett lagändringar och sen är tydligen Handelshögskolan ett specialfall. Men grundprincipen är nog som du skriver.
 
I matematik används rättningsmall nästan alltid på grundkurserna, med kanske fem olika rättare är det en nödvändighet.
Ja, jag vet alltså inte vad det är ens. Trots att jag är universitetslärare.

Men jag eftersträvar också att så lite fokus som möjligt ska ligga på tentorna. Det är förvisso oundvikligt att studenterna måste lära sig konsten att skriva tentor, alltså lära sig just det hantverket, det sättet att visa att de kan det som frågan handlar om. Men förutom det, så tycker jag att det är en väldigt ointressant del av arbetet. (Lagar och regler kring dem ska givetvis följas.)
 
Våra studenter kräver rättningsmallar - det skulle nog bli uppror i kåren om de inte fick det. Det är ju också alltid några som är missnöjda med sina poäng, och då vill de ha rättningsmallarna att förhålla sig till när de överklagar.

Det beror säkert på ämne och hur frågorna formuleras. Det skulle inte vara görbart i mitt ämne. Åtminstone inte på ett bra sätt. Frågorna hade inte kunnat formuleras på ett sätt som tillräckligt bra prövade studenternas förståelse av kursens innehåll. Jag har aldrig varit med om att studenterna har blivit upprörda över det.

Tillägg: Jag fick precis en trofé för 20000 inlägg. :D
 
Ja, jag vet alltså inte vad det är ens. Trots att jag är universitetslärare.

Men jag eftersträvar också att så lite fokus som möjligt ska ligga på tentorna. Det är förvisso oundvikligt att studenterna måste lära sig konsten att skriva tentor, alltså lära sig just det hantverket, det sättet att visa att de kan det som frågan handlar om. Men förutom det, så tycker jag att det är en väldigt ointressant del av arbetet. (Lagar och regler kring dem ska givetvis följas.)

Jag har aldrig träffat en lärare som inte tycker tentor och tentarättning är den tristaste delen av undervisning, men åtminstone våra studenter är närmast fixerade vid dem, och vid sina betyg. Så även om man inte själv tycker de är särskilt intressanta, så är tentorna otroligt viktiga för studenterna, och därför behöver man lägga en del krut på dem.
 
Det beror säkert på ämne och hur frågorna formuleras. Det skulle inte vara görbart i mitt ämne. Åtminstone inte på ett bra sätt. Frågorna hade inte kunnat formuleras på ett sätt som tillräckligt bra prövade studenternas förståelse av kursens innehåll. Jag har aldrig varit med om att studenterna har blivit upprörda över det.

Tillägg: Jag fick precis en trofé för 20000 inlägg. :D

Man kan ha rättningsmallar för essäfrågor också - det är ett måste, skulle jag säga, om du ska rätta trehundra tentor och vara konsistent. Gör du det bara på känsla kommer du slira i bedömningen nånstans. För en essäfråga är inte rättningsmallen ett facit, utan snarare ett antal aspekter, t ex teorianvändning, logisk stringens och röd tråd, argumentation, osv, där man anger på vilken nivå man ska ligga för olika poäng på respektive aspekt. Facit går ju inte att göra, eftersom det finns många olika sätt att skriva ett bra svar på.
 
Det beror säkert på ämne och hur frågorna formuleras. Det skulle inte vara görbart i mitt ämne. Åtminstone inte på ett bra sätt. Frågorna hade inte kunnat formuleras på ett sätt som tillräckligt bra prövade studenternas förståelse av kursens innehåll. Jag har aldrig varit med om att studenterna har blivit upprörda över det.

Tillägg: Jag fick precis en trofé för 20000 inlägg. :D

Hur gör de när de överklagar, då? Eller gör de inte det?
 
Jag har en tjänst på 52% och sedan kan jag gå in, och plocka extra timmar, som jag kan ta ut i ledighet eller pengar.
Under hösten har jag försökt att samla ihop mycket extra timmar för att ljust få vara ledig denna period, då jag skulle gå ut på den verksamhetsförlagda utbildningen, och slippa ta ut semesterdagar.
En plan har varit att kanske bara jobba "mina helger" eller ansöka om förflyttning till en nattjänst under studietiden, men har inte gjort slag i saken ännu, jag vet inte riktigt vad jag väntar på...
Ge inte upp! Du har ju kommit in på din drömutbildning ju!!!! Jag pluggade också som äldre och det var ganska få tentor som jag inte fick göra om i början. Tror jag hade omtentor på de flesta de första 3 terminerna eller så (gick i 4,5 år). Det är bara att traggla på. Till slut får man in snitsen. Jag tycker dock att du ska ta chansen att plocka ut de veckor lån/studiemedel du har möjlighet till och minska på jobbet. Jag jobbade varannan helg och kunde då koncentrera mig ordentligt på skolan.
 
Man kan ha rättningsmallar för essäfrågor också - det är ett måste, skulle jag säga, om du ska rätta trehundra tentor och vara konsistent. Gör du det bara på känsla kommer du slira i bedömningen nånstans. För en essäfråga är inte rättningsmallen ett facit, utan snarare ett antal aspekter, t ex teorianvändning, logisk stringens och röd tråd, argumentation, osv, där man anger på vilken nivå man ska ligga för olika poäng på respektive aspekt. Facit går ju inte att göra, eftersom det finns många olika sätt att skriva ett bra svar på.

Fast det anser jag inte att det behövs någon mall för. Jag har ju en mental mall för vad som krävs för olika poäng och som jag skapar när jag sätter ihop tentan. När det är frågan om hemtentor - vilket det oftast är - så anger jag redan på tentan kriterier för olika betyg. Jag tycker inte att det utgör några problem även om det är 45 hemtentor à 10 sidor att rätta. Drygt absolut, men sällan svårt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 293
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 249
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp