Bukefalos 28 år!

Jag pluggar språk på högskolenivå och har inte tragglat en enda glosa faktiskt.
Då kan jag genast säga att du inte började med det språk du läser från början, utan att du redan kunde en hel del glosor när du startade. Gör tankeexperimentet att du skulle börja läsa något av de baltiska språken, utan att ha varit där, utan att resa dit, utan att ha kompisar eller släkt därifrån. Nog skulle glosinlärningen ta mer tid än grammatik- och realiastudier tillsammans det första året?

Själv har jag läst engelska i tre terminer på sidan om, eftersom jag ville skriva en C-uppsats i humaniora. Hade stort ordförråd redan när jag började eftersom jag nöjesläst mycket skönlitteratur på engelska, men ändå tror jag att största delen av den tid jag spenderade på studierna gick åt till glosplugg. Och väl spenderad tid var det!
 
Nej, men ofta var två synonymer snarlika. Dessutom är det så att orden i olika sammanhang kan ha nyansskillnader.

Tilläggas bör att denna typ av tenta var på magisternivå, så det var meningen att det skulle vara svårt.
Det är ju precis vad jag säger, orden var inte äkta synonymer för då hade de ju varit utbytbara utan nyansskillnader. Om du har studerat språk på magisternivå borde du inte använda det ordet så slarvigt. När jag pluggade engelska hade alla studenter, från de på första terminen till fjärde, samma ordtenta. Poänggränserna för att klara sig höjdes ju förstås beroende på hur många terminer studenten hade pluggat ämnet.
 
@Liran Ja, jag läser inte på nybörjarnivå utan på en nivå som kräver förkunskaper. Men - det finns ju mängder med ord jag inte kan, och kanske borde jag sitta och traggla glosor. Jag tycker dock att jag lär mig bäst genom de böcker jag läser, genom filmer jag tittar på och så genom daglig användning av språket.

Främmande språk på högskolenivå behöver ju inte vara en kurs utan förkunskaper utan kan ju vara exempelvis Franska 1, 2 eller 3 som samtliga kräver att man läst språket på gymnasiet (eller har reell kompetens).
 
Jag lever i tron om att det står skrivet i pannan eller näsan på mig att jag är misslyckad och det syns...
Är det egentligen det du söker hjälp för här i tråden??
Moment22 tja studera eller skit i att studera. Du tar upp en förmodligen attraktiv studieplats för någon annan. Att arbeta så pass , även 25%, mycket när du kommit in på ditt"drömprogram"? Det är något som inte stämmer. Det kanske inte är din dröm? Vems dröm är det då? Arbetserfarenhet har du,förmånliga studielån finns det. Har du koll på poängkraven på studiemedlen så att du inte straffar ut dig från framtida studielån?
 
Jag lever i tron om att det står skrivet i pannan eller näsan på mig att jag är misslyckad och det syns...

Jag tror att du skulle både må bättre av och få bättre resultat om du vågade tillåta dig själv att tro på att du kan lyckas!

Kasta bort alla plan B, C, D och fokusera på plan A.
Du VILL, du KAN och du KOMMER ATT LYCKAS!

För övrigt har du fått många bra tips, fokusera på studierna ett tag, ta hjälp av studievägledare, lärare, kursare. Kanske även studentkåren och/eller studenthälsan har några kurser eller seminarium om studieteknik, stresshantering eller liknande som kan hjälpa dig på vägen.

Men det viktigaste tror jag är att du behöver skapa nya tankebanor. När du nästa gång kommer på dig själv med att tänka "Jag kommer misslyckas..." så säg till dig själv att hoppsan, nu tänkte jag på det gamla sättet, det är ju inte sant. Klart jag kan lyckas, jag kan, jag vill och jag ska!

Det härliga är att det faktiskt fungerar, hur konstigt det än låter :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 196
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 223
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp